حسن‌پور اظهار کرد: متأسفانه در بازارهای جدید و در میان قشر جوان، آگاهی چندانی از احکام فقهی وجود ندارد و به همین دلیل باید دست به دست هم دهیم تا احکام کسب و کار به خوبی و به میزان بیشتری آموزش داده شود.
کد خبر: ۸۹۰۲۰۵۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از لوازم تحقق کامل اقتصاد اسلامی در یک کشور، حذف ربا و هر نوع معامله غیر شرعی در بازار آن کشور است و بدیهی است در دوران کنونی که شکل و دامنه بازار، تفاوت‌های بسیاری با گذشته دارد، آموزش احکام شرعی و فقه بازار به بازاریان محترم اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. یکی از مجموعه‌های که گام‌هایی در راستای آموزش احکام اسلامی به بازاریان برداشته، بسیج اصناف و بازاریان کشور است که دوره‌هایی آموزشی برای بازاریان برگزار کرده و احکام فقهی را به آنان آموزش می‌دهد.
غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره اهداف، رسالت‌ها و اقدامات انجام شده توسط بسیج اصناف اظهار کرد: مسئله آموزش فقه و اخلاق در بازار از جمله مسائل بسیار مهمی است که توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود و به همین دلیل، ما مسائل و پیام‌های قرآنی در خصوص کسب و کار به علاوه احادیث ائمه(ع) در این زمینه را تلفیق کرده و با عنوان فقه و اخلاق در بازار به افراد آموزش می‌دهیم.
وی ادامه داد: چنین کاری از سال ۱۳۷۸ در یکی از استان‌ها آغاز شد و کم کم در سراسر کشور جای خود را باز کرده و در اصلاحیه قوانین مربوط به آن در کانون نظام صنفی اعلام شد کسانی‌که برای اخذ جواز کسب اقدام می‌کنند باید آموزش‌های احکام کسب و کار را الزاما بگذرانند.
حسن‌پور اظهار کرد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۴ هم توافق‌نامه‌ای میان اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد و همه این آموزش‌های فقه بازار در اختیار بسیج اصناف سراسر کشور قرار گرفت و کتابی هم با عنوان «آموزه‌های رونق و پیشرفت در کسب و تجارت» چاپ شد و اکنون این موضوع جا افتاده است.
رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور یادآور شد: از سال ۱۳۹۴ که این کار را شروع کردیم تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از کسبه سراسر کشور در این آموزش‌هایی که به مدت ۶ ساعت تنظیم شده، شرکت کرده‌اند. البته ممکن است در برخی موارد ساعات کمتری برگزار شده و یا قواعد را به خوبی رعایت نکرده باشند اما در اکثریت مناطق به خوبی اجرایی شده است.


حسن‌پور با اشاره به اهمیت آموزش فقه بازار به کسبه و بازاریان اظهار کرد: همچنان این موضوع در اولویت ما قرار دارد؛ چراکه ما ادعا داریم فقط از همین مسیر می‌توانیم بازار را اصلاح کرده و به سمت بازار اسلامی حرکت کنیم. این کاری است که شروع شده و خوشبختانه در حال توسعه در سراسر کشور است.
وی افزود: اتاق اصناف، کسانی‌که برای پروانه کسب اقدام می‌کنند را در قالب لیستی به بسیج اصناف هر شهرستانی معرفی می‌کند و افرادی که معرفی شده‌اند در کلاس‌های آموزشی بسیج اصناف شرکت کرده و پس از پایان دوره، مدرک شرکت در دوره فقه بازار برای آنها صادر خواهد شد.
رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور تأکید کرد: بعد از اینکه این گواهی توسط بسیج اصناف صادر شد، آنگاه افراد می‌توانند برای جواز کسب به اتاق اصناف مراجعه کنند؛ بنابراین ورود این کاسب به بازار حتما باید با آموزش، صدور گواهی و ادامه کار برای صدور پروانه کسب باشد.
حسن‌پور در پاسخ به این پرسش که چه کسانی متولی برگزاری این دوره‌های آموزشی هستند؟ عنوان کرد: ما مخصوصا از علمای جوان حوزه علمیه که قدرت بیان و تکلم آنها خوب است و با فقه هم آشنایی دارند و حداقل سطح ۳ حوزه را گذرانده‌‌اند و همچنین از روحانیونی که به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران شاغل هستند برای امر آموزش استفاده می‌کنیم.
وی تأکید کرد: لازم به یادآوری است که برای توانمندی این مربیان، دو دوره آموزشی هم برای مربیان فقه بازار در قم برگزار کرده و مسائل خُرد و کلان اقتصاد، بانکداری اسلامی و همه مباحث اقتصاد اسلامی را به صورت کلی مرور کردیم تا توانمندی بیشتری داشته باشند.
رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در آینده، دوره‌های فقه بازار را در همه استان‌‌ها برگزار کرده و مربیان علاقه‌مند به فقه بازار را آموزش دهیم تا از توان مربیان به نحو احسن در این مجموعه استفاده کنیم.
حسن‌پور درباره میزان اطلاع‌ کسبه و بازاریان از احکام فقه بازار اظهار کرد: اطلاع چندان گسترده‌ای ندارند. در بازارهای قدیم، حوزه و مدرسه علمیه ورود داشت و بازاریان، پای درس علما قرار می‌گرفتند و با احکام فقهی و مکاسب آشنا می‌شدند اما نسل جوان اندکی از این مسائل دور شده‌اند.
وی در پایان گفت: مخصوصا در مراکز تجاری جدید، آشنایی با احکام بازار اسلامی کمتر است بنابراین ما سعی کرده‌ایم که فعلا به صورت مقدماتی این وضعیت را ادامه دهیم و امیدوارم که همه مجموعه‌های مرتبط با این موضوع، از جمله حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و... دست به دست هم دهیم تا احکام کسب و کار به خوبی و به میزان بیشتری آموزش داده شود.
 
منبع: ایکنا
ارسال نظرات