«خادم الشهدا» و تاثیرات تربیتی راهیان نور

«خادم الشهدا» مهمترین حرکت تشکیلاتی راهیان نور برای تربیت نسل مومن و انقلابی با روحیه‌ای جهادی است.
کد خبر: ۸۹۰۲۰۳۵
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،«خادم الشهدا» ملموس‌ترین نشان راهیان نور برای زائرین است. افرادی که با لباس‌های خاکی به رسم رزمندگان سال‌های دفاع مقدس طی دوره‌هایی از سوی کمیته خادمین راهیان نور سازماندهی می‌شوند تا میزبان زائرین یادمان‌های دفاع مقدس باشند.

طرح‌های مختلفی از جمله طرح دانش آموزی در حوزه «خادم الشهدا» چند سال است در مناطق راهیان نور اجرا می‌شود و در قالب گروه‌هایی طی سه روز، منش و روش شهدا را مشق می‌کنند. این طرح به دلیل منجسم بودن آن شاید یکی از مهمترین طرح‌های راهیان نور برای تربیت یک نسل مومن انقلابی با روحیه جهادی باشد.

درباره «خادم الشهدا» بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد و همه این بایدها و نبایدها برگرفته از روش و منش شهدای هشت سال دفاع مقدس است. بایدهایی که برگرفته از آداب اسلامی آن‌ها بود. از نماز شب‌های رزمنده‌ها در خلوت سنگر تا ایثارگری‌ها و اخلاص‌هایی که در رفتار آن‌ها تبلور پیدا می‌کرد. حالا امروز نوجوانان نسل سوم و چهارم دفاع مقدس هم وارد میدان کارزار شده‌اند و از شهدا تاسی می‌گیرند.

درک موقعیت مکانی و زمانی شهدای هشت سال دفاع مقدس بدون حضور این نوجوانان در آن ایام اتفاق عجیب این روزهاست. شاید این سوال مطرح شود که چقدر خادمین شهدای امروز به سبک شهدای دوران دفاع مقدس نزدیک هستند؟! پاسخ این سوال خیلی آسان است و آن را باید در رفتار و منش خادم الشهدا جستجو کرد.

بچه‌های نوجوانی که نیمه‌های شب با خستگی‌ها و کمبودهای مناطق مرزی و یادمان‌ها همراه هستند و یک روز کامل را مشغول کار و تلاش فرهنگی می‌شوند و نیمه‌های شب تلاش می‌کنند به دور از چشم دیگران خلوتی را برای خود ایجاد کنند و به راز و نیاز بپردازند.

جنس خلوت‌های خادم الشهدا با خلوت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس قطعاً تفاوت‌های خواهد داشت اما شباهت این فضا و نوع رفتارها هر ادایی مبنی بر تفاوت این فضاها را رد می‌کند. بچه‌های خادم در دوره‌های چند روزه در مناطق راهیان نور سبک زندگی شهدا را مشق می‌کنند؛ آن‌ها کمبودها، سختی‌ها و غربت را تجربه و فضای شهدا را درک می‌کنند.

ارسال نظرات