اسناد جدیداً منتشر شده نشان می‌دهد ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با دو مقام سابق آمریکایی اعتراف کرده که خواستار خروج از جنگ یمن است که خودش آغازگر آن بود.
کد خبر: ۸۹۰۱۸۹۲
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در گفت‌وگو با دو مقام سابق آمریکایی اعتراف کرده که خواستار خروج از جنگ یمن است که خود دو سال پیش آغازگر آن بود.

پایگاه میدل‌ایست‌آی روز دوشنبه این خبر را بر اساس اسناد به دست آمده از ایمیل‌های هک‌شده «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن منتشر کرده است.

شاهزاده 31 ساله این اعتراف را حداقل یک ماه قبل از متهم کردن قطر به تبانی با ایران و تضعیف تلاش‌های عربستان در یمن، در گفت‌وگو با «مارتین ایندیک»، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی و «استفان هادلی»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا مطرح کرده است.

یک گروه هکری به نام «GlobalLeaks» (افشاگران جهانی) ماه گذشته اعلام کرد با هک ایمیل «یوسف العتیبه» توانسته به اطلاعات مهمی درباره مسائل سیاست خارجی امارات متحده عربی دست پیدا کند. جزئیات پیشتر منتشر شده از این ایمیل‌ها از ارتباط میان سفیر امارات با لابی صهیونیستی و تلاش این کشور برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در ایران پرده برمی‌دارند.

جزئیات دیدار «محمد بن‌سلمان» با مقام‌های آمریکایی از همین ایمیل‌ها که در اختیار میدل‌ایست‌آی قرار گرفته‌اند به دست آمده‌اند.

طبق گزارش میدل‌ایست‌آی، «ایندیک» و العتیبه» برای بحث در خصوص «عملگرایی» ولی‌عهد عربستان و موارد انحراف آنها از مواضع علنی عربستان سعودی با یکدیگر دیدار کرده بودند.

«العتیبه» روز 20 آوریل به ایندیک نوشته است: «گاهی وزیران خارجه بایستی سقف انتظارات را اندکی بالاتر قرار دهند و من فکر می‌کنم محمد بن‌سلمان، در مقایسه با مواضع علنی سعودی‌ها به مراتب عملگراتر است.»

27 دقیقه بعد، ایندیک در پاسخ نوشته است: «در این مورد، موافقم. او به من و استیو هادلی با صراحت کامل گفت که می‌خواهد از یمن خارج شود و با تعاملات ایران با آمریکا تا جایی که قبلاً هماهنگ شوند و اهداف آنها روشن باشد، مشکلی ندارد.»

العتیبه در پاسخ نوشته است: «فکر نمی‌کنم هیچوقت دیگر شاهد حضور رهبری عملگراتر در آن کشور باشیم و به همین دلیل هم هست که تعامل با آنها خیلی مهم است و بیشترین نتایجی که می‌توانیم از عربستان به دست بیاوریم را به دست خواهد داد.»


به گزارش تسنیم،ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور فقیر یمن را هدف حملات مرگبار هوایی قرار داده است. این حملات تا کنون به کشته شدن هزاران نفر و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر منجر شده است. بازگرداندن قدرت به «عبد منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، یکی از اهداف این حملات هوایی بود.

«میدل‌ایست‌آی» نوشته شک‌های بن‌سلمان درباره عملیاتی که خودش در یمن آغاز کرده جایگاه «عبد ربه منصور هادی» را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.
ارسال نظرات