تحلیل معاون وزیرسابق صنعت از وضعیت تجارت خارجی کشور :
شجاعی گفت: در صادرات غیرنفتی وضعیت برخی از کالاها مانند کالاهای صنعتی و کالاهای کشاورزی خیلی بد است، سال گذشته هم صادرات صنعتی ما ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۸۹۰۱۸۰۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  علیرضا شجاعی معاون وزیر سابق صنعت معدن و تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور در 4 ماه گذشته اظهار کرد: در صادرات غیرنفتی وضعیت برخی از کالاها مانند کالاهای صنعتی و کالاهای کشاورزی خیلی بد است، سال گذشته هم صادرات صنعتی ما 15 درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: امسال هم سایر کالاها مانند کالاهای کشاورزی و معدنی در بحث صادرات روند کاهشی را طی کرده‌اند. صادرات غیرنفتی ما در اغلب کالاها سرجمع منفی بوده و این برای تجارت خارجی کشور خیلی خطرناک است. به ویژه این که اگر خدای نکرده تحریمها تشدید شود، عملا ضربه جدی را به اقتصاد کشور خواهد زد.

معاون وزیر سابق صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سال گذشته هم بنده این پیش بینی را کردم که تراز تجاری منفی خواهد شد و دیدید که تقریبا محقق شد و فکر می کنم این روند با این وضعیتی که طی می‌کند، حالا حالاها ادامه داشته باشد. هدف گذاری دولت در صادرات غیرنفتی سال گذشته محقق نشد. امسال هم محقق نخواهد شد

شجاعی عنوان کرد: پارسال پیش بینی رشد 10 درصدی برای صادرات غیرنفتی در ستاد اقتصاد مقاومتی را کرده بودند که عملا محقق نشد و امسال هم برآورد شده بود که صادرات 20 درصد رشد پیدا کند که من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد. آماری که چهار ماه اول نشان داد به ما ثابت کرد که امسال بهبود چندانی را در تجارت خارجی نخواهیم دید. ضمن اینکه باید مراقب باشیم تجارت خارجی سکته نکند، چون به نظر من اصلا حال و روز خوبی ندارد.

وی با انتقاد از وضعیت واردات کشور گفت: متاسفانه قسمت اعظم کالاهای وارداتی بازهم برنج و ذرت است خودرو هم به عنوان کالای مصرفی با افزایش جدی واردات رو به بوده است. برنج بیشترین واردات را داشته است. فضای واردات خودرو به قدری زیاد شده که آمار واردات آن افزایش پیدا کرده است.

این مقام سابق مسئول تصریح کرد: اگر واردات به سمت مواد اولیه تولید برود می‌توان امید بست که وضعیت تولید ما بهتر خواهد شد. ولی اگر روند واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و مواد اولیه تولید کاهش پیدا کند. آثارش روی تولید به تدریج بد خواهد بود.  اگر واردات کالاهای مصرفی هم افزایش پیدا کند نشان دهنده این است که وارداتمان واردات خوبی نبوده است.

شجاعی با انتقاد از نوع آمار دهی گمرک بیان کرد: متاسفانه جزئیات واردات را منتشر نکردند بیشتر تحلیلها مبتنی بر آمار چهار ماهه است. حتی واردات ماه دوم و سوم را هم ندادند که بررسی کنیم و ببینم وضعیت چگونه است. دانستن آمار و اطلاعات حق مردم است و این آمار اطلاعات باید در اختیار تحلیلگران قرار گیرد. در حال حاضر آمار و اطلاعاتی هم که منتشر می‌شود مدیریت شده و جهت دهی شده و منتخب و خاص است و این به نظر من اتفاق خوبی نیست.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت هم گفت: سبقه آقای شریعتمداری در حوزه تجارت خارجی و وزارت بازرگانی است. حضور ایشان قاعدتا در حوزه تجارت خارجی تاثیر گذار است ولی برنامه‌ای که از سوی ایشان ارائه شده برنامه خیلی قدرتمندی نیست. برنامه آقای شریعتمداری جهشی در تولید و تجارت ایجاد نمی‌کند ولی امیدوارم که بتواند در وزارتخانه جدید اثر گذار باشد.

ارسال نظرات