خبرهای داغ:
رسول امامي
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین خبرداد:
رئیس اداره میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: گویش و زبان محلی مردم این شهرستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت می شود.
کد خبر: ۸۹۰۱۱۳۴
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
به گزارش  خبرنگار بسيج از نايين، محمود مدنیان محمدی در نشست خبری افزود: گویش و زبان مردم نایین یکی از گویش ها و زبان های کهن ایران با سابقه طولانیاست.

وی افزود: گویش نایینی, بخش بزرگی از منطقه شرق استان اصفهان را در بر گرفته و در طول تاریخ از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است .

مدنیان با اشاره به اینکه این گویش در چند دهه اخیر رو به زوال رفته و کمتر مورد استفاده نسل جدید قرار گرفته است، گفت: برای حفظ این گویش و آشنایی نسل جدید با گویش و زبان نایینی، تلاش خود را برای ثبت آن در فهرست آثار فرهنگی ناملموس به کار بستیم.

وی ادامه داد: درباره زبان و گویش مردم نایین تحقیقات و پژوهش های زیادی توسط اساتید زبان شناسی بویژه پژوهشگران زبان شناس نایین انجام شده است و قصد داریم با کمک آنها این گویش را در فهرست آثار ناملموس کشور قرار دهیم .

رئیس اداره میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین افزود: به رغم اینکه هنوز افراد زیادی با گویش نایینی صحبت می کنند و هنوز هم این گویش در کوچه و بازار شهر نایین شنیده می شود اما خطر نابودی تدریجی آن به گوش می رسد.

وی اظهارکرد: بسیاری از والدین از آموختن این گویش به فرزندان خود خودداری می کنند بنابر این باید با انجام اقدام های فرهنگی برای حفظ گویش و زبان این منطقه تلاش و از نابودی این اثر مهم ناملموس جلوگیری کرد.

وی، گرد آوری واژه نامه های گویش نایینی و ثبت آن را یکی از مهمترین اقدام ها برای حفظ گویش مردم نایین عنوان کرد و افزود: در این راستا اقدام های خوبی توسط کارشناسان زبان شناسی بویژه پژوهشگران نایینی انجام شده است که تالیف کتاب واژه نامه گویش نایینی از جمله این اقدام ها می باشد.
ارسال نظرات