خبرهای داغ:
کارآفرین موفق جهرمی با راه‌اندازی کارگاه متمرکز قالی‌بافی به یکی از الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی استان فارس تبدیل شده و امروز فرش‌های بافته شده در کارگاهش راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر و عمان، می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۰۹۱۶
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
 این روزها در استان فارس اگر پای درد دل تولیدکنندگان بنشینی صحبت از گره‌های کوری است که در کار تولید افتاده، گره‌هایی که نه تنها کمر تولید را شکسته بلکه رونق اشتغال را نیز از این استان گرفته است. 

در میان همه این ناملایمتی‌ها در شهرستان جهرم بانویی با همت و اراده به همراه 35 تن از بانوان جهرمی تلاش دارند با گره زدن نخ‌های رنگی به دار قالی گوشه‌ای از گره تولید را باز کنند. اینان گره بر گره می‌زنند تا گره خود و شهرشان را باز کنند، دفتین بر سر ترنج‌ها و رج‌ها می‌کوبند تا رنگ زندگی را منعکس کنند. 

کشورهای عربی خواهان فرش جهرم 

الهه موسوی، کارآفرین موفق جهرمی است که با راه‌اندازی کارگاه متمرکز قالی‌بافی به یکی از الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی استان فارس تبدیل شده و امروز فرش‌های بافته شده در کارگاهش راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر و عمان، می‌شود. 

قصه زندگی این بانوی موفق از زبان خودش چنین است « مدتی به دلیل تحصیل همسرم در قم زندگی می‌کردیم و من آنجا با کارگاه قالی‌بافی آشنا شدم. پس از اتمام تحصیلات همسرم به جهرم برگشتیم و تصمیم گرفتم نظیر کارگاهی را که در قم دیده بودم، در جهرم برپا کنم». 

خانم موسوی 3 سال پیش کار خود را به صورت غیرمتمرکز در جهرم آغاز می‌کند و با همراهی عده کمی از بانوان جهرمی از شهرهای تبریز و قم سفارش فرش گرفته و به آنها تحویل می‌داده است. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: « به دلیل رضایتی که تاجران تبریز و قم از کار داشتند و سفارشات آنها تصمیم گرفتم که کارگاهی متمرکز راه‌اندازی کنم». 

تولید سالانه 250 متر فرش در جهرم 

به گفته وی راه‌اندازی کارگاه متمرکز با وجود سختی‌های فراوانی که داشت اما سبب بافت سریع‌تر، با کیفیت‌تر و فرش بزرگ‌تر شد و اکنون که 2 سال است به صورت متمرکز کار و سالانه 250 متر فرش دستباف تولید می‌کند.  کارگاه خانم موسوی در 2 شیفت فعال است که  35 کارگر مشغول در کارگاه خانم و 4 نفر آقا هم هستند که در منزل کار می‌کنند. 

موسوی مواد اولیه برای فرش را از شهرهای تبریز و قم تهیه می‌کند چراکه سختی آب استان فارس به ویژه جهرم سبب می‌شود که رنگ کردن نخ‌ها با مشکلات بسیار همراه باشد و رنگ به کیفیت و استاندارد لازم در نیاید. 

بوروکراسی اداری برای گرفتن مجوز و عدم اطلاع کافی کارمندان ادارات برای راه‌اندازی یک کار تولیدی شبیه فرش بافی در شهرستان جهرم از جمله مشکلاتی است که این بانوی کارآفرین جهرمی مطرح می‌کند، البته به گفته موسوی بسیج سازندگی علاوه بر کمک‌های مالی برای دریافت مجوز نیز وی را حمایت کرده است اما سختی‌های بوروکراسی‌های اداری همچنان وجود دارد. 

بوروکراسی اداری مانع کار تولید 

سید مجتبی سرورزاده، رئیس بسیج سازندگی جهرم نیز در گفت‌وگو با تسنیم از فراهم کردن شرایط برای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی از بانک و اعطای وام 40 میلیون تومانی قرض الحسنه از سوی سپاه جهرم به این بانوی کارآفرین سخن می‌گوید. 

به گفته وی رایزنی برای تسهیل شرایط دریافت مجوز از دیگر حمایت‌هایی بود که بسیج سازندگی برای راه‌اندازی کارگاه فرش بافی خانم موسوی انجام داده، علاوه بر آن هماهنگی با فنی‌وحرفه‌ای جهرم برای برگزاری دوره آموزش قالی بافی از دیگر اقدامات بسیج است.  به گونه‌ای که خانم موسوی به 150 نفر در 2 روستای جهرم در قالب طرح اقتصاد مقاومتی فرش بافی را آموزش داده است.  

سرورزاده بازاریابی را امری ضروری برای کارهای تولیدی و  پروژه‌های اقتصاد مقاومتی می‌داند و می‌گوید: بسیج سازندگی جهرم تا جایی که امکان داشت شرایط بازاریابی را برای فروش محصولات خانم موسوی فراهم کرده است. 

خانم موسوی تحصیلات دانشگاهی ندارد اما به کمک همسرش که در کسوت روحانیت است و فرزندانش کارگاه فرش بافی را راه‌اندازی کرده و امروز مشغول به فعالیت است اما همچنان از سختی‌های گرفتن مجوز به عنوان موانع کار سخن می‌گوید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها