عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکیبر گفت: حجاج ما امسال باید با اقدامات ضد تبلیغی وهابیون سعودی که سال گذشته ایران را به سیاسی کردن حج و وحدت شکنی بین مسلمانان متهم کردند، مقابله کنند.
کد خبر: ۸۹۰۰۳۳۶
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، محمد حسین مرادی عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکیبر در گفت‌وگو با فارس، گفت: در ایام اعزام زائران ایرانی به حج تمتع هستیم و این اعزام از اول مردادماه آغازشده و تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت. سوالی که در این رابطه وجود دارد این است که در حج امسال، تا چه اندازه مسئولین به امنیت و حفظ جان زائران ایرانی توجه کرده‌اند؟

وی افزود: مسئولین و کارگزاران مربوطه، در مصاحبه‌های مختلف از مذاکرات و گرفتن تعهد از طرف عربستانی سخن گفته اند، اما تاریخ نشان داده است که بی لیاقتی و خیانت سعودی‌ها در اداره این مراسم مربوط به چند سال اخیر نیست و سابقه‌ای طولانی دارد و نمی‌توان به تعهدات آنها اطمینان کرد. سند این خیانت و بی لیاقتی‌ها نیز بر همگان عیان بوده و هست از حج خونین سال 66 گرفته تا سقوط مشکوک جرثقیل در سال 94 و فاجعه منا و تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده.

این فعال دانشجویی گفت: حج یکی از 5 رکن اساسی دین اسلام بوده و ماهیت آن نه یک توریسم مذهبی بلکه یک واجب الهی است. با این همه تاکیدات بر اقامه این فریضه، تنها عاملی که می‌تواند مجوز اقامه نکردن این واجب باشد، بیم از خطر جانی زائران است. امسال تعداد حجاج ما با افزایش سهمیه 35 درصد به حدود 86 هزار نفر رسیده است و میانگین سنی نیمی از زائران نیز بالای 50 سال است.

مرادی تصریح کرد: از سوی دیگر، تغییرات سیاسی خاندان حاکمیتی این کشور به گونه‌ای بوده که فردی قدرت را در دست گرفته که خصومت خود با ملت ایران را در فرصت‌های مختلف و به شکل‌های مختلف ابراز کرده است. البته این محدودیت‌ها و ملاحظات به اینجا ختم نمی‌شود و متاسفانه با فشار سعودی ها و کوتاه آمدن کارگزاران ایرانی، مراسم دعای کمیل که هرساله در بین الحرمین و در جوار قبرستان بقیع برگزار می‌شد، امسال در هتل ها برگزار شده و می‌شود و سعودی‌ها به جای عذرخواهی و جبران بی کفایتی شان در ماجرای فاجعه منا ؛ این محدودیت های جدید را بر ایرانیان وضع کرده اند.

وی تاکید کرد: این موارد شرایط را بسیار حساس کرده است و مردم و مسئولین باید احتیاط زیادی داشته باشند چرا که با این شرایط تکرار فاجعه‌ای شبیه به منا دور از ذهن نیست. حال که با وجود تمام این خطرات و حساسیت‌ها، مسئولین به درست یا غلط تصمیم به اعزام حجاج گرفته اند، لازم است تا امسال، حجاج رویه‌ای متفاوت با سال های گذشته در پیش بگیرند. از جمله مقابله با اقدامات ضد تبلیغی وهابیون سعودی که سال گذشته نیز از غیبت ایرانیان در حج نهایت سوء استفاده را کرده و ایران را به سیاسی کردن حج و وحدت شکنی بین مسلمانان متهم کردند.

مرادی ادامه داد: این مقابله‌ها می‌تواند به صورت تبلیغ چهره به چهره و ارتباط گرفتن با سایر مسلمانانی باشد که در سال فقط یک بار امکان ارتباط گیری با آنان میسر است. مورد دیگر پرهیز از هزینه‌های غیرضروری است.

عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکیبر گفت: طبق آمارها؛ حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان از حج است و این درآمد اگرچه در مقابل درآمد هنگفت نفتی آنها مبلغ ناچیزی است، اما با این حال زوار ما باید به اندازه سهم خود از کمک ناخواسته به این جلادانِ عصر بپرهیزند و این امر با نخریدن سوغات و وسایل غیر ضروری از این کشور ممکن است.

وی گفت: چرا که عمده سود آنها از طریق فروش اقلام در بازارها بدست می‌آید تا هزینه های اسکان و تغذیه و با این توصیفات؛ وظیفه زائران ما در حدود یک ماه مدت اقامت شان خودداری از بازارگردی و خریدهای بی مورد است.

انتهای پیام/

 
ارسال نظرات