امینی گفت: ماهیت دفاع مقدس آنقدر غنی و سرشار از موئلفه های گوناگون است که ما هنوز نتوانسته ایم به لایه های عمیق آن دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۸۹۰۰۳۰۰
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج ، استاد مهدی امینی، جوان ترین مدرس، پژوهشگر و نویسنده در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. او شانزده سال است که توفیق روایتگری کاروان های راهیان نور در جبهه های جنوب و غرب را دارد و بمدت هشت سال در فضای دانشگاهی، پژوهشی و آموزشی مشغول به تدریس است. وی از سال 1388  قرارگاه بصیرتی روایتگران فتح انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تشکیل داده و تاکنون راویان زیادی را در دوره های روایتگری قرارگاه و سپاه در کنار دیگر اساتید آموزش داده است.


 
امینی علاوه بر اینها دوره استادی خود را در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه( دافوس) گذرانیده است و دارای 9جلد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جریانشناسی سیاسی به زبان فارسی و انگلیسی است.( www.revayatgaranfath.ir)

برای سوال اول بفرمایید که چگونه 16سالگي، روایت گری را آغاز کردید و چطور شد که در این سن کم وارد این حوزه شدید؟
اولین راهیان نوری که بنده در آن شرکت کردم سال 1377 و همین سرآغاز ورود ما به جریانی بود که در سرنوشت و ماهیت آینده زندگی مرا رقم زد.
در آن سفر خاطره انگیز یک نقشه(اطلس جنگ) که مرکز مطالعات جنگ سپاه متولی تهیه آن بود را به ما دادند. در اتوبوس کتاب را مطالعه کردم و با اجازه مسولین با خودم به منزل آوردم. بعداً که وارد سپاه پاسداران شدم، درسی تحت عنوان تجارب دفاع مقدس داشتیم و به واسطه مطالعه ای که قبلاً  روی مباحث کتاب داشتم، در طول تدریس استادم من قبل از ایشان  بیان می کردم که باعث شگفتی ایشان بود چون من در 16 سالگی وارد سپاه شدم.
 
این خودش شروعی بود که از سال1381به صورت رسمی در سفرهای راهیان نور به عنوان راوی دعوت می شدم. از آن سال هم سعی کردم که هرساله به صورت تخصصی تر و حرفه ای این کار را دنبال کنم. چرا که نگاهم به مجموعه راهیان نور یک نگاه راهبردی و جهانی است و یکی از راههای صدور انقلاب و گسترش اسلام همین تفکر می باشد.
 
میزان تاثیر شرکت در اردوهای راهیان نور  به ویژه روی نسل جوان ?
ایالات متحده آمریکا چندی قبل اعلام کرد که ما از دو چیز در مجموعه های دانشجویی واهمه داریم. یک راهیان نور و دو اردوهای جهادی. چون اردوهای راهیان نور غرور ملی ایجاد می کند و یک فضای حماسی و سلحشوری را در بین بچه ها به وجود می آورد که در اصل همان جریان هیهات من الذله است. یعنی نفی شرق و غرب و ایستادن در مقابل استکبار. و این برای تفکر سلطه و استکبار و لیبرالیزم خیلی خطرناک است. یکی از حساسیت هایی که ما در پیرامون خودمان باید داشته باشیم بحث هویت و ماهیت انقلاب اسلامی است که بخش مهمی از فرهنگ و معارف دفاع مقدس می باشد. که در قالب راهیان نور باید به مردم و خصوصاً مخاطب جوان در زیر این بمبارانی که عقول و قلوب بچه های ما را می زند گفته شود. حالا نوک پیکان این راهیان نور کیست؟ یقیناً راوی است که نقش راهبردی را بر عهده دارد و اگر این راهبر وجود نداشته باشد شما جز تلی از خاک، تپه، کوه و دشت چیزی نمی بینید.
 
حضرت امام روح الله(ره) با درک عمیقی از مسله جهاد و شهادت فرمودند: «این تربت پاک شهیدان است که تا ابد میعادگاه عاشقان و عارفان و دارالشفای آزادگان و دلسوختگان خواهد بود.»
 
در حال حاضر ما از 85 کشور دنیا، زائر داریم که از زیارتگاههای شهدای ما دیدن می کنند. این عزیزان به شدت دلداده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان الگوی کامل جهت رشد و تعالی جامعه خود می نگرند و برای این مکتب ارزش ویژه ای قائل هستند.
 
وظیفه و رسالت اصلی یک راوی دفاع مقدس چیست ?
وقتی یک راوی خصوصاً جوان می خواهد وارد منطقه شود باید نقایص خود را بپوشاند و مطالب مستند و مستدل و صحیح را به زائران شهدا منتقل کند. چون اگر ما صرفاً وارد فضای احساسی نهضت انقلاب اسلامی، معارف دفاع مقدس و راهیان نور شویم به نقطه مطلوب و اثر گذار عمیق نمی رسیم و داستان های واقعی حماسی، هوشمندانه و بجای ما تحت الشعاع قرار می گیرد. در نتیجه ما باید به این حوزه به صورت علمی، آکادمیک و کلاسیک نگاه کنیم و یک سازه کاملاً قوی و مستحکم را بر پایه عقلانیت پایه ریزی نماییم. در مرحله بعد باید بیاییم فضاهای داستانی و رمان و خاطرات را روی آن پایه محکم استوار کنیم.

حضرت امام خامنه ای می فرمایند:« فراموشی و تحریف دو آسیبی است که در کمین هر حادثه تاریخی قرار دارد و دست اندرکاران دفاع مقدس نباید اجازه دهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف شود.» ایشان در جای دیگری فرمودند: «روایت کنید آن هم یک روایت هنری.» اگر من بتوانم مخاطب خودم را به صحنه عملیات ببرم و شب عملیات را برایش تصویر کنم تا او خودش را در آن فضا ببیند موفق شده ام و این نتیجه مطلوب است. اما نه به این شکل که من خودم را بخواهم جایگزین کنم. می فرمایند:«در تاریخ سیر کنید طوری که انگار در آن مقطع زیسته اید.»
 
آقا امیر المومنین(ع) در نامه تاریخیشان به امام حسن(ع) ضمن سفارش به مسائلی در باره اهمیت تاریخ چنین مى فرماید:
«أَیْ بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَى إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم‏؛ فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته‏ام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته‏ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده‏ام!.»
 
در تاریخ طوری سیر کنید که انگار در آن مقطع زیسته اید.
 
میتوان راویان دفاع مقدس را مروجان فرهنگ دفاع مقدس و ارزش های آن و زنده نگهدارندگان ارزش هاي دفاع مقدس دانست ?
حتماً و یقیناً همینطور است. راوی بازگو کننده معارف و فرهنگ دفاع مقدس باید در تراز و جایگاه ارزشی این مهم باشد که مطالب و جملات و صحبت هایش نفوذ در فکر مخاطب داشته باشد و او را به تامل و تفکر وادار کند. و این هم به واسطه طی طریق و خلوص همراه با علم در این حوزه است.
 
نکته مهمی که باید به عنوان دغدغه عرض کنم این است که، راوی، نوک پیکان تمام جریانات راهیان نور است. در صورتی که خیلی از کاروان هاییکه به منطقه می آیند همه چیز را برآورد می کنند ولی بعضاً راوی را در برآوردهایشان نمی بینند.اگر شما با آن فراز و فرودی که یک کاروان در سفر راهیان نور دارد درست راوی را انتخاب نکرده باشید یقیناً به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.
 
*تصور می کنید مهم ترین مسائلی که از دفاع مقدس باید به نسل جوان منتقل شود چیست ?
نکته مهم این است که، سوال جوان امروز ما سوال نسل گذشته نیست و مطمئناً سوال نسل بعد هم سوال نسل حاضر نخواهد بود ولی بدیهی است که برخی سوالات و شایبه هایی که مطرح شده است بصورت مشترک در همه مقاطع وجود خواهد داشت. وقتی امروز در کلاس تدریس می کنم و یا در سخنرانی های تخصصی برای اقشار گوناگون علمی از اندیشه جویان و دانشجویان و اساتید مباحث تخصصی نهضت انقلاب اسلامی و تارخ تحولات دفاع مقدس را طرح می کنم، همرمان با ارائه درس و بحث، مستمع در حال جستجو در اینترنت و گوگل است. می خواهد ببیند استاد آیا واقعاً به مطالب واقف است و یا غیر موثق درس می دهد البته معلوم نیست با گسترش قارچ گونه سایت ها و شبکه های اجتماعی شما به کدام منبع وصل شوید که قابل استناد است یا خیر.

دانشجوی امروز به واسطه ی شبکه های ماهواره ای، اجتماعی، مثل تویتر و فیس بوک و غیره... در فضای مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری مختلف با شبهه ها و شائبه های گوناگون روبه رو است.
 
*با توجه به اینکه راوی خاطرات دفاع مقدس و آشنا به حقایق جنگ و روحیات رزمندگان هستید بارز ترین خصیصه های اخلاقی جوان های آن دوره چه بود ?
راوی که روایت می کند از فضائل اخلاقی می گوید و نه رذائل اخلاقی. یک بخش از فضائل اخلاقی هم خودسازی است. که در  ایمان، تقوا و پا روی نفس گذاشتن تلالو پیدا می کنید. بخش دیگر هم اطلاعات و داشته ها است و از همه مهم تر، همیشه خود را طلبه و شاگرد بداند و مدام اطلاعات کامل تر و جدیدتری را کسب نماید که این مهم در سایه مطالعه و معاشرت و هم نشینی با رزمندگان از سطوح بالای فرماندهی تا کف نیروی تکور در میدان رزم و ارجاع دادن خودمان به اسناد و مکتوبات مستند و موثق،  محقق می شود.
 
نکته دیگر از خصوصیات راوی رعایت پوشش و لباس است که خیلی اهمیت دارد. من بعضاً دیده ام که دوستان با یک پوششی به منطقه به عنوان راوی می آیند که اصلا در شان راوی دفاع مقدس نیست. حالا اگر لباس نظامی کامل تنشان نمی کنند حداقل پوشیدن یک دست لباس خاکی با چفیه دور گردن تداعی کننده رزمنده است و سختی چندانی ندارد. من نمی گویم که این مورد حتماً باید صد در صدی و جامع و کامل باشد ولی عزیزان بدانند در مخاطب تاثیر گذار است.
 
نظرتان راجع به مدافعان حرم چیست? ارزش هایی که برای آن می جنگند را نزدیک به آرمان های رزمندگان 8سال دفاع مقدس می دانید ?
این عبارت کلیدی مدافعان حرم که مدافعان حریم و حرم باید بدانیم در ادبیات معرفتی و جهادی انقلاب اسلامی جزو رویش هاست که ما وظیغه داریم ابعاد پیدا و پنهان آن را برای مردم اقصی نقاط عالم رمز گشایی کنیم و استراتژی حضرت امام روح الله(ره) را که ایجاد بسیج بزرگ سربازان اسلام را تنها راه نجات جوامع اسلامی و بشریت می دانستند، تبیین نماییم.
 
به تعبیر شهید سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی(ابو وهب) که سالها توفیق شاگردی و هم رکابی ایشان را داشتم فرمودند:«چرا ما رفتیم به سوریه؟ بنا بر تکلیف رفتیم. همان تکلیفی که در دفاع مقدس بود ما رفتیم. زمین سوریه با شلمچه که شما کربلای 5 را دیدید فرق نمی کند. با مهران با دشت عباس با قصر شیرین با عملیات الی بیت المقدس فرق نمی کنه.
 
مگر ما برای سرزمین می رفتیم؟ ببینید شهدای ما چه می گویند:
نیامدم برای سرزمین نیامدم برای خاک. نیامدم نیامدم برای رضای او آمدم. او راضی ست که من اینجا هستم.
ما هذفمان عالی ست ما نه تنها خرمشهر را آزاد می کنیم که می آییم سرزمین های اشغالی[قدس شریف] را هم آزاد می کنیم که ان شاءالله جوانان امروز ما که من مطمئن هستم بهتر از نسل دفاع مقدس وارثان خوبی هستند برای این مسیر.
عملیات الی بیت المقدس هنوز ادامه دارد...»

*ادبیات دفاع مقدس را چقدر به حقایق جنگ نزدیک می دانید و اینکه تا به امروز در این حوزه کار فاخري انجام شده ?
من معتقد هستم که ماهیت دفاع مقدس آنقدر غنی و سرشار از موئلفه های گوناگون است که ما هنوز نتوانسته ایم به لایه های عمیق آن دست پیدا کنیم. لفظ دفاع مقدس منحصراً صحنه نبرد و شلیک سلاح ها و کشتن دشمن  و شهادت های رزمندگان  نیست بلکه در لایه های متنوع  بخش هایی نهفته است که ما از آن ها غافلیم.
  ادبیات دفاع مقدس یکی از آن موئله های ارزشمند و تاثیر گذار است و می تواند نسل های حال و آینده را نسبت به مقوله دفاع، مقاومت و جهاد فی سبیل الله پر مغز بار بیاورد.
 
به تعبیر حضرت امام خامنه ای که در دیدار مسئولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت فرمودند: «می‌خواهم بگویم که این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم.»25/۰۴/1370
و یا در جای دیگری فرمودند:« ما هرچه برای دوره‌ی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده‌ی خوب و درخوری نشده» 31/۰۶/1384
 
قطعا  شما که  روایتگرید به آثار داستانی مرتبط با جنگ نيز مراجعه کرده اید،کدام را می پسندید ?
الحمدالله ژانر دفاع مقدس بر خلاف تبلیغات و نهادینه شدن منفی آثار مرتبط با آن در سطح جامعه( از منظر تیر و تیر کشی)، می بینیم که در هر عرصه ای ظهور و بروز پیدا کرد همیشه پرچمدار عزت و سربلندی کشور بوده است و تاکنون بیشترین اقبال را همین آثار دفاع مقدسی داشته اند. چه در فیلم های سینمایی- سریال – کتاب و تاتر و حتی در بزرگترین عملیات فرهنگی کشور که راهیان نور است.
 
در حوزه کتاب که سوال شماست باید عرض کنم که، کتاب هایی مثل : دا- نورالدین پسر ایران – پایی که جا ماند- عباس دست طلا در حوزه داستانی و کتاب هایی مثل همپای صاعقه، ضربت متقابل و کتاب های چند جلدی موسسه شهید باقری و مرکز تحقیقات جنگ سپاه که منابع غنی و دقیقی برای ساخت فیلم های سینمایی هستند که البته از این نوع مکتوبات در فیلم هایی چون آخرین روزهای زمستان- ایستاده در غبار بهره های خوبی رده شده است.
آقا فرمودند:«من توصیه میکنم این کتابهائی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روزهای جنگ و سالهای دشوار اول بالخصوص نوشته شده، این را جوانها بخوانند. خود را سیراب کنید از معرفت به آنچه که گذشته است در تاریخ انقلاب.» 14/۰۲/1387
 
درباره فعالیت قرارگاه بصیرتی روایتگران فتح توضیح دهید؟
یقیناً دفاع ده ساله ملت بزرگ ایران به رهبری و هدایت پرچمدار حریت و آزادمردی حضرت روح الله گنجینه ای بسیار ارزشمند از عزت ،عظمت،ایثار ،علم،معرفت ،خودباوری و آزادگی است ،که با استفاده صحیح و به موقع از آن می تواند قرن ها الگوی مناسبی جهت تداوم راه انقلاب و ارزش ها به نسل های آینده نشان داد.
 
و برای تحقق این مهم نیاز مبرم و اساسی به تربیت راویان تحصیل کرده و دارای بصیرت و بینش انقلابی احساس شد و برای نیل به این هدف قرارگاه بصیرتی روایتگران فتح انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سال ۱۳۸۸ در تب و تاب فتنه پیچیده دشمنان اسلام به صورت خودجوش و مردمی و بدون پشتوانه نهادهای دولتی در لبیک به ندای ولی امر مسلمین در راستای بصیرت افزایی و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی تشکیل گردید.
 
در راستای این استراتژی مهم و راهبردی تا کنون اقدام به برگزاری 8 دورهای تخصصی علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمود و در این مسیر در طرح درس ها و تدریس تخصصی مباحث سعی گردید با برنامه ریزی دقیق و مدون اقدام به گردهمایی های تخصصی نماید تا اندیشه جویان از ظرفیت و دانش اساتید و فرماندهان شاخص و صاحب فن نیز بهره مند گردند که خود در جهت بالا بردن سطح کیفی و محتوایی دروس در دوره ها نقش بسزایی را فراهم کرد.
فرآیند تلاش ها و فعالیت های این مجموعه در کلان شهر تهران، برگزاری هشت دوره تخصصی نهضت انقلاب اسلامی و تاریخ تحولات دفاع مقدس به انضمام تمامی موئلفه های سیاسی -اجتماعی-فرهنگی-نظامی می باشد و تاکنون اقدام به تعلیم و تربیت بیش از 380 نفر از برادران و خواهران در قالب راویان تخصصی صورت گرفته است.
 
و در برنامه های این قرارگاه هر 45 روز یک گردهمایی تخصصی با حضور مسولین لشکری و کشوری برگزار می گردد.
ارسال نظرات