ماجراي سلفي‌گيري تعدادي از نمايندگان مجلس با خانم فدريکا موگريني، نماينده اتحاديه اروپا که براي شرکت در مراسم تحليف به ايران آمده بود...
کد خبر: ۸۸۹۹۸۳۱
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
 
 به گزارش  سرویس بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج،عباس حاجی‌نجاری - ماجراي سلفي‌گيري تعدادي از نمايندگان مجلس با خانم فدريکا موگريني، نماينده اتحاديه اروپا که براي شرکت در مراسم تحليف به ايران آمده بود، به حدي حقارت‌آميز بود که علاوه بر تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم تحليف، به ابزاري براي تخريب شأن و جايگاه مجلس شوراي اسلامي توسط رسانه‌هاي بيگانه و فضاي مجازي تبديل شد، اما همه ماجرا اين نبود، بلکه شعار جمعي از نمايندگان سلفي‌بگير که عمدتاً از فهرست اميد و وابسته به جريان اصلاح‌طلب کشور بودند کم از سلفي‌بگيري نداشت و آن هم سردادن شعار «درود بر اروپا» توسط تعدادي از حاضران در اين مضحکه و هنگام مواجهه با موگريني بود.
 
شعار «درود بر اروپا»ي اين نمايندگان تنها چند روز بعد از آن مطرح مي‌شود که کشورهاي اروپايي همراه با امريکا طي نامه‌اي به سازمان ملل متحد، پرتاب آزمايشي موشک ماهواره‌بر سيمرغ توسط ايران را مغاير با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت آن سازمان دانسته و نوشتند که اين اقدام تهران اثرات بي‌ثبات‌کننده‌اي در منطقه دارد. همين نامه‌نگاري سبب شده بود که آقاي ظريف، وزير امور خارجه در ديدار با خانم موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي و امنيتي که براي شرکت در مراسم تحليف روحاني به تهران سفر کرده بود با اشاره به آزمايش‌هاي موشکي جمهوري اسلامي و نيز پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ از بيانيه اخير سه کشور اروپايي که مشترکاً با امريکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتي در مسير اشتباه توصيف کند.
 
نکته ديگر در مورد عملکرد اتحاديه اروپا تشديد و تمديد تحريم‌هاي ايران توسط اين اتحاديه به بهانه موهوم نقض حقوق بشر است که همين چند ماه پيش اتفاق افتاد و کشورهاي عضو اتحاديه‌ اروپا تصميم گرفتند تحريم‌هاي ايران را به مدت يک سال، تا ۱۳ آوريل ۲۰۱۸ تمديد کنند. اين موضوع را شوراي اتحاديه‌ اروپا روز سه‌شنبه (۱۱ آوريل/۲۲ فروردين) اعلام کرد. اين تحريم‌ها ممنوعيت‌هاي مسافرتي و مسدود کردن دارايي‌هاي ۸۲ شهروند ايران را شامل مي‌شوند. دارايي‌هاي يک سازمان نيز همچنان مسدود مي‌ماند. افزون بر اين، اتحاديه‌ اروپا تأکيد کرد که صدور کالاهايي به ايران ممنوع است که مي‌توانند براي سرکوب و کنترل مردم به کار گرفته شوند. اتحاديه‌ اروپا در اين بيانيه مدعي نقض سنگين و پايدار حقوق بشر در ايران شده بود و کساني که مشمول اين مجازات‌ها هستند، جزو مقامات بلندپايه‌ امنيتي و قضايي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌روند.
 
اما نکته مهم‌تر در اين زمينه هدف راهبردي اروپا در اين نوع تعاملات است که بسيار زيرکانه‌تر از راهبرد تيم تازه کار حاکم بر کاخ سفيد است و سفر موگريني به ايران همانگونه که دفتر وي درآستانه سفرش به ايران اعلام کرد در همين راستا قابل ارزيابي است و آن تفاوت استراتژي اروپا و امريکا براي تغيير در ايران است.
 
هفته گذشته نشريه امريکايي فارين افيرز در تحليلي با بررسي راهبردهايي که امريکا عليه براندازي نظام جمهوري اسلامي در طول 38 سال اخير از قبيل حمله نظامي، ترور رهبران يا بهره‌گيري از جريان‌هاي داخلي نظير سلطنت‌طلب‌ها، منافقان، فتنه سبز، به کار گرفته همه را ناموفق ارزيابي کرده و تنها راه را دنباله‌روي امريکا از اروپا براي تغيير در ايران از طريق ديپلماسي دانسته و مي‌نويسد: «اگر ايالات متحده خواهان ايجاد يک نظام دوستانه‌تر و مطيع‌تر در ايران است، بايد به جاي استفاده از ابزاري که مستلزم صرف خون و مال است، از ابزارهايي استفاده کند که کارآيي آن در درازمدت اثبات شده است.
 
امروز، اتحاديه اروپا بر مبناي توافق هسته‌اي ساز و کار براي تعامل با تهران بر سر ساير اقدامات مخرب تهران، از جمله حمايت از تروريسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکي ايجاد کرده است. هم بروکسل و هم پايتخت‌هاي اصلي اروپا برلين، پاريس، رم، برخي کانال‌هاي گشوده با تهران براي بحث درباره اين موضوعات دارند. نماينده ارشد اتحاديه اروپا در امور خارجه، فدريکا موگريني در همين زمينه گفت: «ما هميشه به دنبال زمينه‌هاي مشترک هستيم. ما معتقديم که همواره راه‌حل‌هايي وجود دارد که بازي با حاصل جمع صفر (برد- باخت)نيست» و اين تلاش‌ها همين حالا هم ثمر داده، به نحوي که حتي محافظه‌کارترين عناصر جمهوري اسلامي هم همکاري با اروپا را پذيرفته‌اند.» فارين افيرز آنگاه نتيجه مي‌گيرد که اين نمونه‌اي است که بايد دنبال شود و واشنگتن بايد از اهرمي که در اختيار دارد براي سوق دادن ايران به سوي تغيير سياست‌هايش استفاده کند.
 

اکنون اين دسته از نمايندگان هم به‌خاطر رفتار حقارت‌آميزشان بايد پاسخگوي ملت باشند و هم به دليل عدم درک عمق راهبرد اروپايي‌ها در تغيير مورد انتظار در ايران و فراتر از آنها؛ اين مدعيان و سران اصلاحات و تنظيم‌ کنند فهرست اميد هستند که بايد پاسخگوي معرفي نمايندگاني اينچنيني باشند که متأسفانه به يمن ارقام ميلياردي و زدوبندهاي پنهان زمينه‌اي را ايجاد کرده‌اند که شأن و اعتبار نظام اسلامي اينگونه مخدوش شود.

ارسال نظرات