بوشهرـ " رهام عامر "کارشناس مصری امور ایران می نویسد: رهبر ارشد انقلاب اسلامی ایران سید علی خامنه ای، سال هاست که بر موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل جدید از اقتصاد که می تواند جمهوری اسلامی ایران را از سیستم سرمایه داری جهانی، که توسط جامعه بین المللی برای اعمال فشار بر ایران با تحمیل شرایط و اعمال محدودیت ها با تحریم های بین المللی مورد بهره برداری قرار می دهد خود را رها کند تاکید دارد.
کد خبر: ۸۸۹۹۷۴۹
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ رهام عامر نویسنده مصری، متخصص در امور ایران و کارشناسی ارشد محقق در ادبیات معاصر فارسی در دانشگاه منوفیه مصر است.
" رهام عامر "کارشناس مصری امور ایران می نویسد: رهبر ارشد انقلاب اسلامی ایران سید علی خامنه ای، سال هاست که بر موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل جدید از اقتصاد که می تواند جمهوری اسلامی ایران را از سیستم سرمایه داری جهانی، که توسط جامعه بین المللی برای اعمال فشار بر ایران با تحمیل شرایط و اعمال محدودیت ها با تحریم های بین المللی مورد بهره برداری قرار می دهد خود را رها کند تاکید دارد.
رهبر ارشد ایران سیدعلی خامنه ای عبارت اقتصاد مقاومتی را برای اولین بار از سال 2010 بکاربرد اقتصاد مقاومتی یک اصطلاح کاملا ایرانی است که هیچیک از متفکران اقتصادی قبلاً از آن صحبت نکرده اند و تنها ایران تنها در سطح جهان آن را دنبال می کند، که چار چوب خاص خود را دارد و به نتایج ملموسی دست یافته است.
رهبر ارشد ایران در یکی از سخنرانی های اخیر خود نیز از مردم ایران خواسته است که با تقویت اقتصاد ملی و محلی و لزوم ارائه نمونه اقتصاد اسلامی که قادر است دشمنان را در هنگام به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ناکام بگذارد جدی بگیرند وی تاکید کرده است که «ما باید به آنها ثابت کنیم که ما می توانیم در پرتو نظام اسلامی و آموزه های دینی به ارائه یک مدل اقتصادی اسلامی پیشرفته دست یابیم. همچنان ایشان همیشه تاکید می کند: که این اقتصاد یکی از انواع «نظام اقتصادی اسلامی» که مسیری ضروری برای مقابله با تحریم های اعمال شده علیه ایران داشته و بر همین اساس باید مورد توجه قرارگیرد.
 

این نویسنده سپس با ذکر مثال هایی از بهره وری و روند روبه رشد ایران از عرصه ی اقتصاد مقاومتی به ابعاد موفقیت آمیز مختلف اقتصادی کشور اشاره می کند ایران توانسته است با تکیه بر تولید ملی و تجارب داخلی زیر ساخت قوی چشمگیری برای توسعه و رشد اقتصادی نه تنها در کوتاه مدت بلکه برای بلند مدت نیز فراهم کند ایران با بهرگیری از موقعیت ویژه جغرافیایی و تنها با ارتباط با 15 کشور همسایه خود را بعنوان ایستگاه مهم ترانزیت کالای منطقه ی تبدیل کرده است. در بخش کشاورزی هم ایران توانسته با تولید محصولات مختلف در بخش عظیمی از صنایع مواد غذایی به خود کفایی رسیده و حتی صادر کننده باشد و در این راستا برای تامین امنیت غذایی خود گام های بلندی رابرداشته است :

افزایش ارزش صادرات مواد غذایی تا 27٪.
کاهش در ارزش واردات مواد غذایی تا 9٪.
افزایش ذخایر محصولات استراتژیک تا حدی قابل قبول
 رشد بخش کشاورزی 8.2٪
 
اقتصاد مقاومتی بر بسیاری از مهم ترین ارکان اصول حفاظت از صنعت داخلی بر پایه رقابت با کالای خارجی با تکیه بر تجربه و تخصص داخلی هتمام خاص دارد اصل این طرح آنست که اقتصاد مقاومتی سهم و نقش بسیار بزرگی در بازگشت اعتماد به نفس مردم ایران در اقتصاد و اهتمام و اطمیان به محصولات ملی ایفا کرده است، که در آن  طرح ایران  با برخورداری از بالاترین میانگین جهانی نفت و گاز، و همچنین بسیاری از دیگر فلزات مانند سنگ آهن و فولاد مورد نیاز برای یک فرآیند اساسی از اجزای سازنده تولید صنعتی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نظریه اقتصاد مقاومتی و با توجه به تولید صنعتی ملی در ایجاد تامین بسیاری از عناصر زیر تاکید دارد

    -  زیرساخت های قوی مانند جاده ها، سدها، پل ها و کارخانه ها
    -  در دسترس بودن مواد خام صنعت مانند سنگ آهن، نفت و گاز
    - در دسترس بودن نیروی کار تخصصی و نوآورانه است
     - بها دادن به متخصصان شرکت ها، دانشمندان و اقتصاد دانان و نقش آفرینی آنها
    - تشویق سرمایه گذاری داخلی
     - تشویق وتوسعه ی صادرات


اما با وجود این موفقیت های قابل ملاحظه، ایران در استفاده از تئوری اقتصاد مقاومتی که برخی عناوین آن ذکر شد و قابل مشاهده است اما هنوز هم این کشور از نرخ بیکاری بالا براساس آمار رسمی 12 درصد بویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا رنج می برد.
و با وجود  توافق هسته ای، بسیاری از شرکت های بین المللی هنوز هم تمایلی به سرمایه گذاری در ایران به خاطر ترس از  اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه آن کشور ندارند و بنابراین ایران همچنان با رکود اقتصادی و وخامت شرایط زندگی با توجه به عدم افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی با توجه به اینکه مردم ایران هنوز نتوانسته اند به دریافت مزایای مستقیم استفاده از شرایط برجام دست یابند روبرهستند.

  ازسوی دیگر براساس دیدگاه اقتصاددانان معاصر، 4 مورد از دروس و تجربه های آموخته شده در قدرت های اقتصادی کشورهای نوظهور که مسیر رشد و تجربه موفق اقتصادی را به جهانیان عرضه کرده اند بشرح زیر می باشد :
1.توجه به عنصر منابع انسانی داخلی، انسان ستون فقرات توسعه است و در نتیجه باید هر راهبرد توسعه را باید از مسیر علاقه به آموزش و ارتقاء مهارت ها و بهداشت ادامه دهید که بدون آن موفق نخواهید بود.
2. از بین بردن فساد و اعمال قانون از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی است برای مثال دولت سنگاپور یک جوان آمریکایی را بخاطر انجام چند اقدام خرابکارانه در سنگاپور شلاق زده و به مدت چهار ماه زندانی کرده  است و با جریمه ی 2300 دلاری مجازات کرده است گرچه رئیس جمهور سابق آمریکا کلینتون برای متوقف کردن اجرای حکم تلاش کرد اما مردم سنگاپور مطلقا آن درخواست را رد کردند قانون سنگاپور برای همه اعمال می شود چه خارجی و یا شهروندان خود آن کشور باشند.
3. متحد شدن کشور به سمت یک هدف واحد و ترجیح دادن منافع عمومی بر منافع افرادخاص
4. اعتقاد و باور به ویژگی اختصاصی ملی،  وضعیت تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی هر کشور به طور جداگانه و مستقل که همین نکته باید در اتخاذ استراتژی تشریح شده توسعه اقتصادی منعکس شود راز موفقیت این کشورها در این است که دستور العمل های سریع و آماده برای توسعه اقتصادی دارند و کار را بر روی طراحی مکانیزم جدید درحریم خصوصی کشور و عدم مصرف زدگی و کار را بر افزایش تولید و صادرات و کاهش واردات متمرکز کرده اند.
 

عبدالمجید اورا

انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها