حاج حمید منتظر :

اسم برخی را با یک تریلی نمی‌توان کشید اما دریغ از آداب خوانندگی و مداحی

باید از صدا و صفت‌های زیبا که خدا به مداحان داده است به درستی استفاده کنند و در آن خیانت نکنند، چرا که اگر درست استفاده نکنیم این صفات را از ما خواهند گرفت.
کد خبر: ۸۸۹۹۵۶۹
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
حمید منتظر، پیرغلامان و مداح اهل بیت‌(ع)، در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای ناپسند در برخی مداحان، گفت: از قدیم گفته‌اند بی‌پیر مرو خرابات؛ و این یعنی همه کسانی که در این مسیر قرار می‌گیرند باید استاد داشته باشند و در این مسیر البته که تنها استاد مداحی کافی نیست.

وی با بیان اینکه برای مداح شدن باید استاد اخلاق هم داشته باشیم، افزود: اگر استاد اخلاق نباشد به جایی نمی‌توانید برسید؛ این حنجره امانت خدا دست ما مداحان است و در امانت نباید خیانت کرد. لذا از مواردی که یک مداح باید داشته باشد تقوا و فروتنی است.

‌این پیرغلام اهل بیت با بیان اینکه مداحان در حال نوکری برای اهل بیت(ع)، هستند، گفت: حضرت عباس(س)، منبع ادب بودند و عالم‌گیر شدند، لذا مداحان هم باید ادب داشته باشند.

این پیرغلام اهل بیت گفت: هستند افرادی که اسمشان را با یک تریلی نمی‌توان جابه‌جا کرد اما دریغ از آداب خوانندگی و مداحی که مهمترین آن با وضو وارد شدن به مجالس اهل بیت و روضه‌خوانی است؛ شیوه بعضی مداحان به گونه‌ای است که انگار برای اهل بیت(ع) تئاتر بازی می‌کنند و ادب مداحی و نوکری اهل بیت در آنها رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از صفات بارز الهی جمیل بودنش است؛ اوست که صدای زیبا را می‌دهد و بعد امتحان می‌کند و باید از این صدای زیبا و یا صفت زیبا به درستی استفاده کرد و اگر درست استفاده نکنیم این صفات را از ما خواهند گرفت.

منتظر در پاسخ به این سوال که چرا برخی مداحان سخنان رهبر معظم انقلاب را در خصوص مداحی و موضوعات مرتبط در این عرصه عمل نمی‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه هرچیزی که سختی و زحمت داشته باشد انسان آن به آن کم عمل می‌کند و گوش نمی‌دهد؛ متاسفانه برخی افراد گوش‌هایشان سنگین شده و مطالب بزرگان را گوش نمی‌دهند؛ چیزی که یک پیر در خشت خام می‌بینید جوان در آینه نمی‌بیند؛ رهبر معظم انقلاب در این عرصه آخر کار را دیده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت آقا در مورد شعر خیلی تاکید دارند و می‌فرمایند شعر و روضه‌ای بخوانید که مستند باشد، اما چقدر ما روضه بی‌سند می‌شنویم؛ چیزهایی را درست می‌کنند که واقعا شنیدن آنها خجالت‌آور است و معلوم نیست از کجا می‌آورند؛ هرچیزی که دلشان می‌خواهد می‌خوانند و مستمعین هم متاسفانه توجه نمی‌کنند.

ویژگی شعر مداح
این مداح پیشکسوت کشور گفت: برخی مداحان اشعار جدیدی می‌خوانند که هیچ وزن و قافیه‌ای ندارد و برای خواندن آن حتی ذره‌ای تحقیق نمی‌‌کنند؛ شعر در مداحی باید دارای چند ویژگی شامل روایت، حدیث، پند و مصیبت باشد تا مفید و اثرگذار باشد.

این پیرغلام اهل بیت تاکید کرد: مداحی عشق می‌خواهد و باید بدانیم که این خدمت شغل و حرفه نیست بلکه نوکری کردن است؛ اما اگر بخواهیم به دید شغل به آن نگاه کنیم بی‌انصافی کرده‌ایم؛ هرکسی هرچیزی که به دیگران می‌دهد مقطعی و مدت‌دار است اما تنها چیزی که نامحدود است و بازنشستگی، ازکار افتادگی و بازخریدی ندارد نوکری امام حسین(ع)، است.

‌وی ادامه داد: اگر بزرگان این عرصه را نگاه کنیم خواهیم دید که بسیاری با کهولت سن هنوز با عشق و شور در این مسیر فعالیت و خدمت می‌کنند و این نشان از عشق به این عرصه دارد؛ کسی که این عشق را کسب کرد با هیچ چیز نمی‌تواند عوضش کند؛ اگر همه عالم را به من بدهند ذره‌ای از محبت اهل بیت را نخواهم داد.

منتظر تصریح کرد: مداحی چند اصل دارد که اول باید تقوا داشته باشد و بعد از آن، خلوص نیت را در این مسیر کسب کند. این یعنی اینکه بداند برای چه کسی نوکری می‌کند. در این عرصه چشم مداح باید به لطف وکرم امام حسین(ع)، باشد؛ مداح باید حرفه‌ای مجلس را اداره و به نحو احسن مدیریت کند.

این ستایشگر اهل بیت با بیان اینکه در مداحی باید سلیقه داشته باشیم و زیباترین و مناسب‌ترین را برای مجلس انتخاب کنیم، افزود: مداح باید اشعار خوب و استخوان‌داری را که با مضامین زیبا نوشته شده استفاده کند؛ متاسفانه برخی از ابیات شاعران جوان و برخی شاعران گذشته در مورد معصومین(ع)، استخوان‌بندی درستی ندارد و داری مشکل است که از ظرافت کار می‌کاهد.

وی گفت: مداحان جوان بدانند که مداحی تنها برای یک‌ماه و ۱۰ روز نیست بلکه مداحی تمام سال خواندن است. امروز جوانان ما به شعر اهمیت نمی‌دهند و این خود یک معضل است.
ارسال نظرات