خبرهای داغ:
شهید صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف بود که در سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کشته شد.
کد خبر: ۸۸۹۹۱۹۲
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، ۱۷ مرداد در تقویم نظام جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است،لین روز به مناسبت شهادت خبرنگار جمهوری اسلامی عنوان شده است.

شهید محمود صارمی خبرنگار شهیدی است که به دلیل پاسداشت روز شهادت این بزرگوار و دیگر خبرنگاران مهدی میرافضلی، سپهدار ساجدی، مسعود مشایخی، حسین ضامن، علی نبی پور انگجی و حسین فرهاد کوهپایی و همچنین جاویدالاثر کاظم اخوان و شهیدان عرصه رسانه ای کشور ثبت شده است.

زندگینامه شهید محمود صارمی:

محمود صارمی در سال 1347 در شهر بروجرد به دنیا آمده و در سال 1377 در مزار شریف افغانستان به شهادت رسیده است.

شهید صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف بود که در سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کشته شد.

۱۷ مرداد ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان کشته شدند.

تا مدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

در میان این ۹ نفر تنها محمود صارمی به سرکنسولگری ایران وابستگی سازمانی نداشت، روزنامه «شرق» نوشته که علاء الدین بروجردی، مدتی پیش در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» گفته بود که او تلاش زیادی برای نجات جان محمود صارمی و سایر دیپلمات‌های کشته‌شده در افغانستان کرده بود. اما خدیجه روزبهانی، همسر محمود صارمی، در سالگرد کشته‌شدن شوهرش به روزنامه شرق گفت که علاءالدین بروجردی به آقای صارمی دستور داد که «باید به افغانستان برگردد و بعدها خودش با هواپیمایی که محمود با آن به مزار شریف رفته بود، به ایران بازگشت.

آخرین پیام شهید صارمی:

آخرین پیام خبرنگار محمود صارمی مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار هستم،گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند،خبر فوری خبر فوری

فرازی از وصیتنامه

بسمه تعالی

ای برادران و خواهران جهادگر خطاهای من گنه کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود. ای خدا مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم ببخش زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد و خدایا مرا جزء توبه کاران واقعی قرار بده. 

و اینکه شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، هفده مرداد را به پاس قدردانی از این مقام روز خبرنگار نامید.

1003/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها