خبرهای داغ:
صنعت سرامیک در نطنز همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و ضمن این که توجه به آن راه را برای جایگزینی مصارف خارجی باز می کند، ساخت این محصول در نطنز نیز می تواند نقش مهمی را در توسعه صنعت گردشگری و توریسم ایفا کند.
کد خبر: ۸۸۹۹۰۵۷
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نطنز، هنر کاشی زرین فام دست پرورده هنرمندان صنعت کار ایرانی و مایه مباهات و فخر این سرزمین است که اگر با ارائه اطلاعات و رموز کار به نسل های بعدی منتقل شود از فراموشی و زوال در امان می ماند.

محققان ایرانی و ایتالیایی در تحقیقات خود در خصوص این چینی به بهره مندی از فناوری نانو در ساخت چینی زرین فام قدیم نیز اشاره کرده بودند.

صنعت سرامیک در نطنز یکی از بخش هایی است که بدون شک پرداختن به آن به خاطر ظرفیت ها و سوابقی که در آن وجود داشته و همچنان ادامه دارد می تواند ضمن ارائه یک الگوی اقتصاد مقاومتی قابل اتکا، هم مسیر ساخت مشهورترین نوع چینی را هموار و هم زمینه اشتغال چندین نفر را نیز آماده کند.

آن چه کارشناسان این حوزه به آن معترفند واردات محصولات خارجی ساخته شده در این صنعت است درحالی که ظرفیت موجود در کشور ما که البته در مکان هایی مثل نطنز به نسبت مکان های دیگر نیز بیشتر است هم در حد بالاتری از کشورهای وارد کننده به ایران قرار دارد و هم این که استعداد های موجود برای ایجاد تحول در طرح و نقش های اجرا شده در این صنعت هرگز قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست.

برادران توسلیان از جمله معدود فعالان بخش صنعت سرامیک سنتی نطنز هستند که هنوز به شیوه های قدیمی که در این شهر رایج بوده است و با استفاده از چرخ سفالگری با انجام دقیق مراحل کار، اقدام به تهیه سفال و سرامیک زیبا و سنتی می کنند.

اخیرا دوتن برادر کوچکتر خانواده توسلیان به نام های حامد و محمد موفق شدند به فناوری و رمز تهیه و تولید چینی زرین فام نیز در این شهر دست یابند.

سعید توسلیان برادر بزرگتر این دوقلوها می گوید: این دو جوان ۲۰ ساله علاقه مند با امکانات محدود و راه اندازی کارگاه سفال و سرامیک در زیر زمین منزل شخصی خود، ابتدا وارد کار سفالگری با چرخ شدند ولی در حال حاضر استفاده از چرخ سفال سازی و انجام مراحل کامل سفال به این شکل دیگر در نطنز رایج نیست.

وی افزود: پس از مدتی با توجه به شناخت و تجاربی که از این هنر سنتی کسب کردند به ساخت و تهیه چینی زرین فام علاقه مند شدند و اقدام به تهیه کوره ای مخصوص کردند.

حامد توسلیان یکی از این برادران دوقلو اظهار کرد: در کشور ما تا جایی که بنده اطلاع دارم تنها سه نفر رمز تهیه چینی زرین فام را می دانند و ما سعی کردیم با استفاده از روش آزمون و خطا به این فناوری دست یابیم و خوشبختانه موفق به ساخت آن نیز شدیم.

وی افزود: این نوع چینی تلالو رنگ طلایی آن به خاطر استفاده رنگ زرد یا طلایی در آن نیست بلکه نتیجه قرار دادن چینی در معرض حرارت های مختلف است که زیبایی بسیار خاصی دارد.

حامد توسلیان از دشواری رسیدن به این فرمول و ساخت این نوع چینی سخن گفت و ادامه داد: رواج این نوع چینی در ایران مربوط به اواخر دوره ایلخانی است و بعد از آن رنگ آبی و فیروزه ای در سرامیک ها راه پیدا کرد اما ما مجددا اقدام به احیای چینی زرین فام در این مکان کردیم.

وی درخصوص رنگ طلایی به کار رفته در این نوع چینی نیز گفت: ما سه رنگ به دست آوردیم که از مسی به طلایی متغیر هستند و بسته به زمان و میزان حرارت، رنگ ها شکل می گیرد و نکته جالب کار اینجا است که شبیه به نوعی فعالیت کیمیاگری، رنگ خود خاک تبدیل به رنگ طلایی به این زیبایی می شود.

این هنرمند سرامیک ساز نطنزی از دشواری کار در منزل شخصی و کمبود امکانات گله کرد اما گفت: تنها چیزی که ما از مسئولان انتظار داریم تامین بیمه هنرمندان است و غیر از آن تمامی سختی کار را به دلیل علاقه مندی و زحمتی که تا امروز برای آن کشیده ایم به جان می خریم.

صنعت سرامیک در نطنز همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و ضمن این که توجه به آن راه را برای جایگزینی مصارف خارجی باز می کند، ساخت این محصول در نطنز نیز می تواند نقش مهمی را در توسعه صنعت گردشگری و توریسم ایفا کند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها