خبرهای داغ:
به مناسبت سالروز شهادت، شهید صارمی و روز خبرنگار جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران استان قزوین با حجت الاسلام عابدینی دیدار کردند و در نشست تخصصی «اخلاق و رسانه» که به دعوت بسیج رسانه استان صورت پذیرفته بود، حضور یافتند.
کد خبر: ۸۸۹۸۹۱۶
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در این دیدار با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: فعالیت‌های خبرنگاران با مجاهدت‌ها و رشادت‌هایی که در دوران مبارزات انقلاب، دفاع مقدس و امروز هم در عرصه دفاع از حرم صورت گرفته، هم‌سطح است.

 

وی خبرنگاران را سربازان جنگ نرم معرفی کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) جنگ نرم را بسیار مهمتر از جنگ سخت و نظامی معرفی کرده‌اند و از این جهت فعالیت در این عرصه حساس، مهم و بسیار تأثیرگذار است. 

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه پیروزی در عرصه جنگ نرم نیازمند بهره‌مندی از تقوای الهی است، خاطرنشان کرد: «قرآن» و «نهج‌البلاغه» دو منبع عظیم معارف الهی هستند که در جهت تقویت تقوا باید از آن‌ها بهره‌مند شویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به تشریح و تفسیر خطبه متقین که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به آن پرداخته است، اشاره و تأکید کرد: خطبه متقین یکی از خطبه‌های طولانی امیرالمؤمنین (ع) است که ضمن پاسخ به سؤالات «همام» یکی از یاران امام (ع) در خصوص تقوا، ویژگی‌های متقین را از نگاه آن حضرت به خوبی تشریح می‌کند.

وی ادامه داد: «همام» شخصی دارای اهلیت بود و در خود شایستگی و لیاقت بسیاری را برای دریافت معارف دینی، الهی و تقوایی ایجاد کرده بود و این در حالی بود که بسیاری از مردم این شایستگی و لیاقت را نداشتند و امیرالمؤمنین (ع) هم هیچگاه با آن‌ها در این خصوص سخن نمی‌گفت.

عابدینی با تأکید بر اینکه ما نیز باید از خدای متعال استمداد بجوییم تا شایستگی پذیرش معارف تقوایی را در ما ایجاد کند، گفت: مرحوم علامه طباطبایی وقتی در نجف وارد حوزه می‌شوند، خوب مباحث را درک نمی‌کردند و به همین دلیل به امیرالمؤمنین (ع) توکل و درخواست می‌کنند تا لیاقت درک مباحث را به ایشان عنایت کنند و پس از آن توکل بود که درس‌ها را به خوبی فرا می‌گرفتند و هیچگاه فراموش نمی‌کردند.

امام جمعه قزوین در ادامه با اشاره به خطبه متقین، اذعان کرد: «همام» از امام علی (ع) ویژگی‌های متقین را سؤال می‌کند و از حضرت می‌خواهد تا به وصف متقین بپردازد و به گونه‌ای آن‌ها را وصف کند که گویی همین حالا آن‌ها را مشاهده می‌کند.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ به «همام» تأکید کردند، ای «همام» تقوای الهی پیشه کن و اهل نیکی باش زیرا خداوند با کسانی است که اهل تقوا هستند و اگر همراهی خداوند را می‌خواهیم باید اهل تقوا باشیم و انسان با تقوا موفق‌ترین انسان‌ها است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: «همام» به این اندازه قانع نشد و گفت، ای حضرت من با این صحبت‌ها به مقصود خود نرسیدم. «همام» با این سخنان در حقیقت شایستگی و لیاقت بیشتری در خود ایجاد کرد و امام علی (ع) نیز مطالب بیشتری از تقوا را در اختیار او قرار داد.

عابدینی اضافه کرد: قرآن و کلام امیرالمؤمنین (ع) ناطق است و میزان بهره‌مندی ما از آن‌ها بستگی به میزان شایستگی و لیاقتی دارد که در خود ایجاد کرده‌ایم و کسانی که اهل حرام و دروغ باشند، درکی از قرآن و نهج‌البلاغه نخواهند داشت.

وی بیان کرد: امام علی (ع) ابتدا مقاومت کردند تا مسائل بیشتری را برای «همام» تشریح کند اما وقتی شایستگی و لیاقت را در او دید، تأکید کرد، باید از قرآن بخواهید برای شما نطق کند و چون ممکن است قرآن برای شما نطق نکند بیایید تا من قرآن را برای شما به نطق در بیاورم.

گفتنی است ادامه خطبه متقین در جلسات بعدی اخلاق و رسانه تشریح خواهد شد.

1001/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها