پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_58

مردم حق دارند ماهی ارزان و با کیفیت بخرند/ با تعرفه نمی توان جلوی واردات تیلاپیا را گرفت

دولت برای واردات ماهی تیلاپیا تعرفه بسته اما نتیجه ای نداشت چون برخی از تعرفه ها 7 درصد و برخی 32 درصد بودند لذا بازدارنگی لازم برای جلوگیری از ورود ماهی تیلاپیا را نداشت.
کد خبر: ۸۸۹۸۹۰۳
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد و یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشو چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد: 

با تعرفه نمی توان جلوی واردات تیلاپیا را گرفت 

 آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: دولت برای واردات ماهی تیلاپیا تعرفه بست اما نتیجه ای نداشت چون برخی از تعرفه ها 7 درصد و برخی 32 درصد بودند لذا بازدارنگی لازم برای جلوگیری از ورود ماهی تیلاپیا را نداشت.بر همین اساس برخی شرکت ها با تخلف تعرفه 32 درصد را در قالب 7 درصد وارد می کردند اما باز تکرار می کنم وقتی ما محصول مشابه داخلی داریم چه لزومی دارد تا ماهی تیلاپیا از چین وارد کشور شود.

وی افزود: سازمان شیلات با ما بحثی دارد که که تولیدکنندگان داخلی قیمت مصرف کننده را بالا می زنند از طرفی مصرف کننده حق دارد تا ماهی ارزان قیمت تیلاپیا هم در بازار بخرد.به ما می گویند که قیمت تمام شده ماهی داخلی بالا است و قابل رقابت با ماهی های وارداتی خارجی نیستیم لذا مردم حق دارند تا ماهی ارزان قیمت بخرند.

مردم حق دارند ماهی ارزان و با کیفیت بخرند

نبی زاده تصریح کرد: ما در جواب به سازمان شیلات اعلام می کنیم که مردم حق دارند ماهی ارزان قیمت بخورند اما حق هم دارند تا ماهی با کیفیت بخورند.لذا باید شیلات واقعیت ها را به مردم بگوید.البته یک اتفاق دیگری که می افتد این است وقتی به مردم بگوییم ماهی تیلاپیا بد است مردم فکر می کنند که کلا ماهی خوب نیست و ممکن است روی فروش تمام ماهی ها اثر منفی بگذارد.

 وی خاطرنشان کرد: لذا باید رسانه ها این موضوع را تبیین کنند که ماهی انواع و کیفیت های گوناگونی دارد همچون که ماهی کیلو 10 هزار تومان تا ماهی کیلو 60 هزار تومان فروخته می شود.تولیدکننده داخلی هیچ وقت به دنبال کاهش تولید نمی رود و واردکننده ماهی هم همواره به دنبال منافع خود است لذا به نظر من باید به طور قطع جلوی واردات ماهی تیلاپیا گرفته شود.

ارسال نظرات