امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فرهنگ، در بلندمدت، از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ فوری و اولویت کنونی ما است، [امّا] مسئله‌ فرهنگ یک مسئله‌ مستمری است و بسیار مهم است.(1395/3/16) ***سالروز شهادت «محمود صارمی» و روز خبرنگار گرامی باد***
کد خبر: ۸۸۹۸۸۴۹
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سلفی مسئله‌ساز

سلفی مسئله‌ساز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، یکی از سوژه‌هایی است که از دو روز گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و حتی پای آن به رسانه‌های خارجی باز شده است و این رسانه‌ها نیز این موضوع را بازتاب داده‌اند؛ مهم‌ترین مسئله مورد توجه در این سلفی، که به «سلفی حقارت» مشهور شده است، شور و شعف فراوان و از خودباختگی نمایندگان در برخورد با خانم موگرینی است و جالب آنکه، بر اساس آنچه به وضوح در تصاویر می‌توان دید، اشتیاق نمایندگان ما با سکوت و سردی طرف مقابل و حتی شاید با تعجب وی مواجه شده است. اولین پرسشی که با دیدن این تصاویر به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا نمایندگانی که باید عصاره‌ ملت باشند، در مقابل یک مقام اروپایی این‌گونه ذوق‌زده و هیجان‌زده می‌شوند و به دست‌پاچگی می‌افتند؟ آیا این واقعه را باید در ‌انتخاب  نا‌درست این افراد خلاصه کرد یا اینکه باید آن را رویدادی نه چندان مهم دانست؟
واقعیت آن است که این رفتار نمایندگان به هیچ‌ وجه در شأن ملت ایران نبود و تصویری که از این نحوه رفتار  به جهانیان منعکس شد، ایران را سال‌ها و شاید قرن‌ها عقب‌تر به جهانیان معرفی کرد؛ اما درباره چرایی این قضیه می‌توان گفت، این موضوع به نوعی حکایت از خودباختگی و غرب‌باوری نمایندگان ما دارد. به عبارتی، در ذهن آن نماینده‌ای که به هر شیوه غیر معمولی متوسل شده تا یک سلفی با خانم موگرینی بگیرد، این مسئله حک شده است که اروپا و غرب منشأ اعتبار و وجهه است و وی باید از فرصت حضور یک مقام غربی در نزدیکی خود استفاده کرده و با گرفتن یک سلفی از وی و انتشار آن مثلاً در فضای مجازی برای خود اعتباری دست و پا کند. به هر حال، به این موضوع نباید صرفاً به مثابه یک قضیه معمولی نگریست؛ چرا که حاکی از وجود گرایش‌ها و تمایلاتی در میان نمایندگان ما است و شایسته است هم در گزینش نمایندگان بیشتر دقت شود و هم خود آنها بیشتر در رعایت‌ شأن نمایندگی خود و ملت ایران دقت کنند. البته بیش و پیش از اینها انتظار این است که هیئت‌رئیسه محترم مجلس و سایر نمایندگان به موضوع ورود کنند و از نمایندگان ارائه‌دهنده این تصویر توضیح بخواهند.

▼ گزارش روز
مصداق ولنگاری فرهنگی!

در حالی که همه توجه‌ها به شمارش آنتن‌های ماهواره بر روی پشت ‌بام‌ها است و رسانه‌ها و جریان‌های انقلابی که دغدغه فرهنگ دارند،‌ درباره تأثیرات منفی رسانه‌های فارسی‌زبان  می‌نویسند که همچنان بر تعدادشان افزوده می‌شود و تماشای سریال‌های خاص ماهواره‌ای را به درستی برای آینده جامعه نگران‌کننده می‌دانند، در داخل کشور و با مجوزهای قانونی در بستر اینترنت، شبکه‌هایی ایجاد شدند و در دسترس قرار گرفتند که اگر بگوییم به مراتب آسیب بیشتری از برنامه‌های ماهواره‌ای دارند، گزاف نگفته‌‌ایم؛ رسانه‌هایی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، رسانه‌هایی که گویا هنری و هدفی جز لوث کردن هنجارها و عادی‌سازی ضد ارزش‌ها ندارند! برنامه‌سازانی که نه تنها در شکل و فرم برنامه خود، از پوشش خبرنگاران تا نحوه گفت‌وگو و برخورد هنجارشکنانه عمل می‌کنند، بلکه در محتوا نیز به سراغ مسائلی می‌روند که هیچ قرابتی با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ندارد. واضح‌ترین نمونه از این رویکرد را می‌توان در برنامه یکی از پربیننده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه‌های اینترنتی به وضوح مشاهده کرد، این شبکه که به یک مجری مذهبی و ظاهرالصلاح صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد و سال‌هاست در مناسبت‌های مذهبی آنتن رسانه ملی را در اختیار دارد(!)، به سراغ یکی از بازیگران درجه چندم پیش از انقلاب می‌رود و با او درباره روابط نامشروعش گفت‌وگو می‌کند! یا در برنامه دیگر به سراغ بازیگران زن رفته و در حضور همسرشان از آنان درباره روابط پیش از ازدواج‌شان و ترجیح‌شان برای ازدواج با فردی دیگر سؤال می‌کند! این دو مورد عجیب، زرد و چندش‌آور تنها نمونه‌هایی از خروار برنامه‌های این شبکه‌ها است که به نظر می‌رسد آگاهانه زندگی ایرانی ـ اسلامی را هدف گرفته‌اند! نمونه‌هایی که مصداق دقیق ولنگاری فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب درباره آن هشدار دادند و  مسئولان کشور نیز به سادگی از کنار آن گذشتند و می‌گذرند.    

▼ اخبار ویژه                                    
آمریکا رفتنی شد

وبگاه «پست گزت» در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ به تازگی با صراحت گفته است جان بسیاری از ژنرال‌های آمریکایی در افغانستان در خطر است و آمریکا جنگ 16 ساله در این کشور را واگذار کرده است. با این شرایط شکی نیست در حالی که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان کم‌رنگ شده است، ایران نفوذ خود را بیشتر کرده و اکنون نیز بیش از آمریکا اوضاع را در افغانستان به دست گرفته است. هر چند عربستان و پاکستان نیز از بازی‌کنندگان اصلی در افغانستان هستند؛ اما این ایران است که از فرصت استفاده کرده و اوضاع را در افغانستان به نفع خود رقم زده است. همچنین این وبگاه افزود: ایران پس از رفتن صدام حسین از عراق و ضعیف شدن طالبان در پاکستان، توانست از فرصت استفاده کرده و قدرت خود را در منطقه بیشتر کند. منافع آمریکا روز به روز در عراق و افغانستان در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل در حال حاضر نیز مقامات آمریکایی خواستار کاهش هزینه‌ها در این دو کشور هستند و ارتش آمریکا درصدد است از تعداد نیروهای خود در افغانستان بکاهد.

سیر صعودی حوادث در صنعت نفت

در سال‌های اخیر تعداد حوادث در صنعت نفت، مانند آتش‌سوزی در پالایشگاه‌ها سیر صعودی قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به گونه‌ای که دیروز همزمان دو حادثه نشت گاز در فاز 12 عسلویه و حریق در ساختمان اصلی وزارت نفت در تهران اتفاق افتاد. کارشناسان معتقدند، ضعف آموزش و بی‌توجهی به «اچ‌اس‌ای» و اصول ایمنی در صنعت نفت، یکی از دلایل مهم رشد حوادث در این صنعت  بوده است.

▼ اخبار
1ـ تعبیراتی مثل شهر سوخته گزاف است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره جلوگیری از برگزاری آیین افتتاح خط 8 مترو تهران و ایستگاه مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) گفت: وقتی از این موضوع مطلع شدم، دستور پیگیری آن را دادم که آقای قالیباف در این خصوص توضیحاتی ارائه داد و خدا را شکر می‌کنم که به بازدید و افتتاح این طرح آمدم. این طرح هم از نظر سازه‌های معماری از کارهای خیلی خوب می‌باشد و هم برای کسانی که در فرودگاه امام(ره) حضور می‌یابند، مقر خوبی برای دستیابی به شهر تهران است. لاریجانی درباره دلخوری شهرداری تهران از برخی مباحث مطرح شده در زمینه عملکرد این نهاد، گفت: آقای قالیباف و دوستانی که طی سالیان اخیر به خوبی زحمت کشیده‌اند خیلی دلخور نباشند، کاری که کردند برای خدا و ملت است؛ ممکن است افرادی مطالبی را بگویند که درست متوجه موضوع نشده‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به تعابیر برخی منتقدان درباره شهر تهران اشاره کرد و گفت: تعبیراتی مثل شهر سوخته گزاف است و نسبت به کسانی که کار کرده‌اند، باید قدردان بود و به گروه‌های مختلف در کشور توصیه می‌کنم که قدردان زحمت‌کشان و خدمت‌گزاران در کشور باشند.

2ـ تذکرهای کمال خرازی به موگرینی
 کمال خرازی درباره همسویی تروئیکای اروپایی با آمریکا پس از آزمایش موشک ماهواره‌بر کشورمان گفت: اتفاقاً این از مسائلی بود که به خانم موگرینی تذکر دادم و گفتم موشک ماهواره‌بر سیمرغ اصلاً برای انتقال ماهواره طراحی شده است و کلاهک هسته‌ای و غیر هسته‌ای ندارد. چه معنی دارد که سه کشور اروپایی در صدور بیانیه علیه کشورمان همراهی کنند و پرتاب این موشک ماهواره‌بر را نقض قطعنامه 2231 بدانند؟ خرازی افزود: خانم موگرینی پاسخی برای این موضوع نداشت؛ زیرا این موضوع بسیار صریح است و این موشک برای کلاهک ساخته نشده است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: متأسفانه فشارهای آمریکا کارساز می‌شود و کشورها این واقعیات را نادیده می‌گیرند؛ اما اینها باید از جانب ما تذکر داده شود تا بدانند آنچه ما انجام می‌دهیم، دقیقاً منطبق با برجام است و دیگران هستند که در این زمینه تخلف می‌کنند.

3ـ دستگیری 27 عضو داعش

وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد ۲۷ نفر از اعضای گروهک تروریستی داعش را دستگیر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: در عملیاتی که در تبادل اطلاعاتی با یکی از سرویس‌های منطقه اجرایی شده، تعدادی سلاح جنگی کشف و ضبط شد. تروریست‌ها تلاش داشتند اقلام فوق را با اختفا در لوازم خانگی به کشور منتقل کنند. در این زمینه 10 نفر در مرکز هدایتی این گروه در آن سوی مرزها و 17 نفر نیز در داخل کشور بازداشت شدند. شایان ذکر است، مقرر بوده است پنج نفر از دستگیرشدگان عملیات داخل کشور را انجام داده و بقیه در نقش نیروهای تدارکاتی و پشتیبانی‌کننده گروه فعالیت کنند.

4ـ ادعاهای واهی وزیر کشور بحرین علیه ایران

راشد بن‌عبدالله آل‌خلیفه، وزیر کشور بحرین در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» مدعی شد: ایران در امور کشورمان مداخله می‌کند که مهم‌ترین این دخالت‌ها نشر افکار افراط‌گرایانه، قاچاق اسلحه و مواد منفجره و آموزش شهروندان بحرینی برای به‌کارگیری اسلحه و مواد منفجره است. ایران به تازگی تلاش کرده است به منظور حمایت از تروریست‌ها در بحرین فناوری ساخت مواد منفجره را به بحرین انتقال دهد. وی همچنین مدعی می‌شود عملیات تروریستی در بحرین را افرادی مرتکب شده‌اند که اکنون به ایران فرار کرده‌اند و ما نیروهای امنیتی خود را برای مقابله با این چالش‌ها تقویت کرده‌ایم.

▼ اخبار کوتاه
گروه تروریستی ـ تکفیری داعش هفت فروند موشک «گراد» را به منطقه «القاع» واقع در شرق لبنان شلیک کرد. شبکه المیادین در این باره گزارش داد، چهار فروند موشک به نزدیکی یکی از مراکز ارتش لبنان و سه موشک دیگر به مناطق اردوگاهی القاع اصابت کرد که البته اصابت این موشک‌ها تلفات جانی نداشت. گفتنی است، این گروه تروریستی در هفته‌های اخیر شکست‌های سنگینی را در منطقه عرسال در مرز لبنان متحمل شده و مجبور به عقب‌نشینی شده است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن قرارداد ساخت کارخانه رنو فرانسه در ساوه خبر داد و گفت: دو هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده‌ای است که در استان توزیع می‌شود. با آغاز به کار این واحد بیش از شش هزار نفر به ‌صورت مستقیم و 100 هزار نفر به‌ صورت غیر مستقیم در مرحله اول جذب بازار کار خواهند شد. گفتنی است، این شرکت قرار است سالیانه 200 هزار خودرو تولید و روانه بازار کند.
زهرا نژادبهرام، منتخب شورای پنجم تهران با اشاره به جزئیات جلسه روز گذشته منتخبان شورای پنجم گفت: دیروز با حضور نمایند‌‌گان نامزدهای شهرداری تهران قرعه‌کشی انجام شد و ترتیب ارائه برنامه‌ها از سوی کاندیداها مشخص شد. وی ادامه داد: بر اساس مصوبه روز گذشته، انتخاب شهردار به جای سه مرحله دو مرحله‌ای خواهد شد و پس از استماع برنامه‌های کاندیداها بر اساس شاخصه‌های تعریف شده، گزینه نهایی مشخص می‌شود.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، طی دو ماهه اول امسال، 15 هزار و 370 میلیارد تومان درآمد کسب شده که سهم مالیات‌ها 11 هزار و 560 میلیارد تومان است. گفتنی است، طبق آمار، بالغ بر 37 هزار و 870 میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/67 درصد رشد داشته است.
گردان سیدالشهداء وابسته به حشدالشعبی در بیانیه‎ای اعلام کرد، نیروهای آمریکایی پایگاه‌های گردان‌های «سیدالشهداء» را در مرزهای عراق و سوریه هدف حملات توپخانه‎ای خود قرار دادند که به دنبال آن 40 نفر از نیروهای گردان سیدالشهداء وابسته به حشد‌الشعبی شهید و 40 نفر مجروع شدند.
روایت رسمی بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد، بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشورمان 8913 میلیون دلار شده است. گفتنی است، بدهی‌های خارجی کشور در کوتاه‌مدت 3296 میلیون دلار و در میان‌مدت و بلندمدت 5617 میلیون دلار اعلام شده است.



ارسال نظرات