نویسنده و فعال فرهنگی در گفتگو با «بسیج»:
حسن پور با بیان اینکه کارکرد فرهنگ رشد و تعالی جامعه و حفظ میراث فرهنگی است، رشد و پیشرفت جامعه را در گرو نهادینه شدن فرهنگ و برنامه ریزی برای آن عنوان کرد.
کد خبر: ۸۸۹۸۴۷۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
عسگر حسن پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، افزود: استفاده از فرهنگ بدون شناخت درست و دقیق میسر نیست بنابراین فرهنگ شناسی و تلاش در پالایش آن امری ضروری است تا مایه­ ای علمی برای فرهنگ سازی و فرهنگ­ پذیری فراهم شود.

وی اظهار داشت: دغدغه و درد فرهنگ از آنجا ضروری است که بدون آموزش یا تبلیغ یا تحکیم، امیدی به تداوم فرهنگ نیست و تلاش نکردن در این زمینه مایه­ ای برای نابودی یا انزواست.

حسن پور ادامه داد: البته در این زمینه حد و حدود تعامل با دیگران خود مساله ای مهم است چراکه نه تسلیم در برابر دیگران و نه حالت هجوم و غلبه بلکه حالت اشاعه و نیز تبادل و پذیرش جنبه­ های مثبت فرهنگ ستودنی و عملی است.

این نویسنده جوان بسیجی اضافه کرد: اگر بپذیریم که فرهنگ دستاورد تلاش نسل ها و به ویژه نخبگان و ظرفیت و استعداد­هاست. باید در نظر داشت که این دستاورد بدون برنامه ریزی درست و دقیق قابل انتقال به نسل های فعلی و بعدی نیست.

حسن پور با تاکید به اینکه فرهنگ ضامن تعالی و پیشرفت است، بیان کرد: ترویج و اشاعه آن می­تواند در ایجاد انسجام جامعه و روح همدلی و همکاری و اتحاد موثر باشد و همین نکته از گسست یا انحراف برخی افراد یا نسل ها و ... پیشگیری کرده و موجب جامعه پذیری درست می شود.

وی ادامه داد: ترویج نکردن فرهنگ خود به ایجاد شکاف و گسست میان آحاد جامعه و از بین رفتن ثمره تلاش های گذشته منجر می شود بنابراین ارزش­ها و آرمان­ها و الگوها اگر درست ارائه شوند از انحراف یا بی تفاوتی و تغییر، پیشگیری خواهند کرد.

حسن پور خاطرنشان کرد: فرهنگ­سازی از سویی سبب رفع مشکلات و معایب فرهنگی و از سوی دیگر موجب رشد در دیگر زمینه­ها می شود چراکه فرهنگ به عنوان عامل تعریف و ترویج و کنترل معیارهای پیوند اجتماعی نقشی مهم در تکوین و تداوم حیات جامعه ایفا می­کند.

وی اظهار کرد: راهکارهای مهم و موثر فرهنگی در جامعه­پذیری مامنی برای سلامت افراد از آسیب­های اجتماعی است و هویت­سازی بر اساس ارزش­ ها و آرمان ­ها و ایجاد علقه ­های اجتماعی عاملی برای جامعۀ سالم و پیشگیری از آفات و آسیب­ های اجتماعی است.

حسن پور با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان، بیان داشت: از مشکلات مبارزه با فرهنگ غربی تعدد رسانه ها و عناصر تبلیغی فرهنگ غربی است، تسلط غربی ها به منابع گسترده اطلاعاتی و خزنده بودن حمله فرهنگی و غیرمستقیم بودن، کار مقابله را دشوار می سازد و می طلبد که در اشاعۀ فرهنگ خودی کارهای اصولی و متنوعی انجام پذیرد.

این نویسنده فعال در زمینه تاریخ شفاهی تاکید کرد: در برابر هجوم فرهنگی غرب تمسک به فرهنگ خودی و ترویج جنبه های اصیل و مطلوب امری ضروری است، البته یکی از ترفندهای غرب تلاش در حوزه تجزیۀ فرهنگی با طرح مسائلی مانند ملی گرایی و یا پان گرایی برای اقوام مختلف یا طرح دعوای برخی مذاهب اسلامی و انگ های مختلف است.

حسن پور فرهنگ مقاومت را برای ایستادگی در برابر بیگانگان و نیز تحکیم پیوندهای جامعه مهم خواند و گفت: با تربیت نسل­ های جدید بر اساس معیارهای دفاع مقدس و الگوهای معنوی، جبهۀ فرهنگی نوینی را می توان ایجاد کرد چراکه خداباوری و لزوم جهاد و تبیین ایثار و شهادت راه را بر هجمه فرهنگی غرب و تبلیغ فردمداری و بی تفاوتی و مادی گرایی سد می­کند و مایۀ اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی است.
ارسال نظرات