رئیس شورای عالی بسیج حقوق دانان فارس مطرح کرد؛
دکتر القاصی‌مهر گفت: حل آسیب‌های اجتماعی باید به‌عنوان یک مطالبه از سوی مردم نسبت به سیاست‌گذاران در حوزه‌های مختلف مطرح شود.
کد خبر: ۸۸۹۸۴۴۷
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج،آ دکتر القاصی‌مهر رئیس‌کل دادگستری فارس در جلسه شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان پیرامون فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئله مهمی است که دین مبین اسلام نیز بر روی آن تأکید بسیاری دارد و بنای اسلام نیز در تحقق این فریضه ارزشمند بنیان‌گذاری شده که ریشه آن به قرآن برمی‌گردد

وی با اشاره به اهمیت درک و شناخت نسبت به فریضه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر، مطرح کرد: زمانی که اسم از امربه‌معروف و نهی از منکر می‌آید، ذهن‌ها به‌سوی رعایت مسائل اخلاقی و تکالیف شرعی سوق داده می‌شود، درحالی‌که امربه‌معروف و نهی از منکر مسئله عام و عمومی است که تمام ابعاد زندگی فردی اجتماعی و سیاسی انسان و جامعه را در برمی‌گیرد.

رئیس شورای عالی بسیج حقوق‌دانان فارس با اشاره به عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتارهای یک شخص، تصریح کرد: زمانی یک فرد به یک انسان سالم و عاری از انحراف و خطا که به تعالی و رشد معنوی رسیده، تبدیل می‌شود که در آن جامعه و محیط تربیتی، مسئله انتخاب رفتار صحیح در آن شکل‌گرفته باشد.

دکتر القاصی‌مهر بابیان اینکه پیشگیری از انحراف، خطا و جرائم به‌عنوان بخشی از وظایف سازمانی دستگاه‌ها و نهادها معرفی می‌شود، پیشگیری این مسئله را نیز بخشی از امربه‌معروف و نهی از منکر دانست.

وی افزود: با توجه به ناهنجاری‌های درون جامعه مشخص می‌شود که ریشه آن به چگونگی تربیت انسان برمی‌گردد و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از گناه، جرم و خطا داشته باشیم باید به ساختارهای محیطی و فرآیند رشد و تکامل انسان در جامعه توجه کنیم.

رئیس دادگستری کل استان فارس بابیان اینکه باید مسائل ساختاری، محیطی و تشکیلاتی نظام تربیتی را بررسی کنیم، گفت: باید علل و عوامل آسیب‌ها را پیدا کرد، زمانی که نمی‌توانیم نیازهای روحی، جسمی، غریزی، عاطفی و اجتماعی فرد را در جامعه فراهم کنیم، طبیعی است که این فرد به گناه و جرم روی می‌آورد.

دکتر القاصی‌مهر با اشاره به اینکه مسئله امر به معرف و نهی از منکر یک نوع جرم شناختی است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسئله مهم پرداختن به اولویت‌هایی است که آسیب‌پذیری جامعه در آن زمینه است و افراد بیشتری در معرض آسیب قرار می‌گیرند که باید به‌عنوان یک مطالبه از سوی مردم نسبت به سیاست‌گذاران در حوزه‌های مختلف مطرح شود.

وی مشکلات حوزه فضای مجازی و مسئله آسیب‌های اجتماعی که در سطح کلی و در گفتمان اصلی نظام مطرح است را، از آسیب‌های دیگر جامعه بیان کرد.

رئیس شورای عالی بسیج حقوق‌دانان فارس افزود: آن چیزی که در حیطه‌ی مجموعه شورای عالی بسیج حقوق‌دانان مدنظر است، گفتمان‌سازی این مسائل و مشکلات به‌عنوان مطالبه در جامعه می‌باشد که یک نوع فرهنگ‌سازی است و یک گوش زد برای افرادی که در خصوص وظایفشان کم‌کاری دارند.

دکتر القاصی‌مهر بابیان اینکه آگاهی بخشی به جامعه مسئله مهمی است، تصریح کرد: آگاهی بخشی در زمینه‌های مقررات، قوانین، حدود وظایف و اختیاراتی که اشخاص و نهادها و سازمان‌ها در قبال جامعه و مردم‌دارند، می‌تواند به مسئله رواج امربه‌معروف و نهی از منکر کمک کند و همچنین می‌توان از ظرفیت‌های علمی حقوق‌دانان و رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیمای استان در این زمینه استفاده کرد.


ارسال نظرات