در مراسم یادواره شهدای روستای فردوس اسفندقه شهرستان جیرفت که در محرم سال ۹۴ برگزار شد کلنگ بازسازی گلزار شهدای این روستا با حضور مسؤولان زده شد و اکنون حدود 2 سال می‌گذرد اما مسؤولان هیچ توجهی نسبت به بازسازی گلزار شهدای این روستا نکردند و گویا از خاطر بردند قرار بر انجام چه کاری داشتند.
کد خبر: ۸۸۹۷۴۸۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  شهدا با گذشتن از بالاترین دارایی خود یعنی جان و با خلوص نیت در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل حاضر شدند و دفاع کردند تا آرامش و آسایش را به ما هدیه کنند، شهدا تکلیفشان را نسبت به مردم به‌خوبی انجام دادند و از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند و اکنون زمان آن رسیده که ما تکلیف خود را نسبت به شهدا و خانواده‌های آنان به‌جای آوریم.

در مراسم یادواره شهدای اسفندقه شهرستان جیرفت که در محرم سال ۹۴ برگزار شد کلنگ بازسازی گلزار شهدای روستای فردوس با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان زده و قرار شد که این بازسازی با همکاری بنیاد شهید، بخشداری مرکزی و دهیاری روستا صورت گیرد و اکنون حدود دو سال از آن تاریخ می‌گذرد اما مسؤولان هیچ توجهی نسبت به بازسازی گلزار پنج شهید این روستا نکردند و گویا از خاطر بردند قرار بر انجام چه کاری داشتند.


 

*ساماندهی قبور شهدا جزو ضروریات 
 گلزار شهدای این روستا از وضعیت مناسب نسبی که در قبل هم داشت محروم شد چرا که نرده‌ها و تابلو‌هایی که عکس شهدا در آن‌ها قرار داشت را هم خراب کردند تا بازسازی را آغاز کنند اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و اکنون باید از مسؤولان متولی امر سؤال کرد آیا این عمل شما بی‌حرمتی نسبت به شهدا تلقی نمی‌شود؟

شهدا رفتند تا امنیت را برای ما به ارمغان بیآورند و این حق نیست که با بی‌توجهی موجبات دلخوری خانواده‌های شهدا را فراهم آوریم. 
 زمانی که مردم روستا برای زیارت قبور به گلزار شهدای روستا مراجعه می‌کنند مرسوم است که هر خانواده و طایفه‌ای بر سر مزار رفتگان خود حاضر می‌شوند و پس از قرائت فاتحه برای از دست‌رفتگان خود بر سر قبور شهدا گرد هم می‌آیند و با خانواده‌های شهدا نیز دیدار می‌کنند و این حرکت موجب وحدت بیش‌تر مردم روستا می‌شود اما سنگ قبور شهدا در این روستا از وضعیت مناسبی برخوردار نیست

*قبور شهدا مورد بی‌مهری مسؤولان

حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور امام جمعه جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: همانطور که قبر شهید مورد احترام و زیارت است باید ظاهر قبور نیز آباد باشد و انتظار نداریم که بر سنگ قبر مزار شهدا مزجع و ضریح بگذارند اما حداقل کاری که می‌توان کرد این است که سنگ قبوری که متعلق به ۳۰ سال پیش است ساماندهی شود و مورد بازسازی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان جیرفت برای حفظ حرمت شهدا بازسازی گلزار شهدا انجام شده است اما در روستاهای این شهرستان باید اهتمام بیشتری نسبت به بازسازی قبور مطهر شهدا صورت گیرد.

کرمی‌پور با بیان اینکه برای ساماندهی قبور مطهر شهدا باید دولت، خیران و مردم دست در دست هم دهند، ادامه داد: در این زمینه باید به یک نقطه مطلوب دست یابیم و زمانی که این قبور مطهر مورد زیارت مردم قرار می‌گیرد حرمت شهدا به‌خوبی حفظ شود.


 

*انتظار مردم از دولت در زمینه بازسازی قبور مطهر شهدا

امام جمعه جیرفت با اشاره به لزوم تقسیم‌بندی بودجه‌های دولتی که به امر بازسازی قبور شهدا اختصاص می‌یابد، گفت: باید روستاها به ترتیب در هر شهر و بخش اولویت‌بندی شوند هرچند که شهدا اولویتی بر دیگری ندارند اما باید بعضی از روستاها که از تعداد شهدای بیشتری برخوردار هستند از این باب در اولویت قرار گیرند و به این ترتیب با سرعت بیشتر این بازسازی‌ها انجام شود.

وی تأکید کرد: انتظار از دولت دوازدهم این است که در برنامه‌های خود ساماندهی و بازسازی گلزار شهدایی که در روستاها قرار دارند را در دستور کار خود بگنجاند.

کرمی‌پور تصریح کرد: درست است که شهدا در جایگاه ابدی خود قرار دارند اما سنگ قبر شهید که مورد زیارت عموم مردم قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که این قبور تنها مورد زیارت و قرائت فاتحه گروه خاصی واقع شود در حالی که همه قشرهای مختلف مردم کنار قبور شهدا گرد هم می‌آیند.

*تأثیر بازسازی گلزار شهدا بر خانواده‌های شهدا

وی ادامه داد: قبور مطهر شهدا به شکلی باید آباد شود که در کنار آن مکانی برای نشستن مردم تعبیه شود و حداقل سایبانی در آن مکان نصب شده باشد مردمی که در حال زیارت این قبور هستند وضعیت نامناسب قبور موجب خجالت خانواده شهید را فراهم نکند و قبور ساماندهی و بازسازی شود.

امام جمعه جیرفت شهدا را از آن همه دانست و خاطرنشان کرد: اما شهید در اولویت تعلق از آن خانواده شهید است و در هنگام سرکشی خانواده شهدا به قبور مطهر شهدا قطعاً آباد کردن این قبور در روحیه آنان تاثیرگذار است.

*درخواست امام جمعه از مسؤولان مربوطه برای بازسازی گلزار شهدا

کرمی‌پور با اظهار امیدواری از اینکه مسؤولان با توجه به امکانات خود در انجام وظایفشان کوتاهی نکنند، ادامه داد: إن‌شاءالله در زمینه بازسازی و ساماندهی قبور مطهر شهدا کوتاهی از طرف مسؤولان امر صورت نگیرد اما در کنار مسؤولان همه ما نسبت به شهدا مسؤول هستیم زیرا یکی از ارزش‌های نظام ما هستند.

وی ادامه داد: مسؤولان امر به گونه‌ای در بازسازی و ساماندهی قبور مطهر شهدا عمل کنند که این قبور با بقیه قبرهایی که در قبرستان قرار دارند تفاوت فاحشی داشته باشد و شخصی که وارد قبرستان می‌شود به وضوح متوجه تفاوت قسمت قبور مطهر شهدا با بقیه قبور شود. 

امام جمعه جیرفت با بیان اینکه وضعیت باید به شکلی باشد که بتوان به راحتی قبر شهید از غیر شهید را تشخیص داد، خاطرنشان کرد: مسؤولان باید با برنامه‌ریزی نسبت به بازسازی گلزار شهدا اقدام کنند و با کمال تأسف شاهد هستیم که بودجه‌های لازم در زمینه بازسازی و ساماندهی قبور مطهر شهدا تخصیص نیافته است که در این زمینه همت بیشتر متولیان امر را می‌طلبد.

اکنون باید منتظر ماند و دید که مسؤولان بنیاد شهید شهرستان جیرفت، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان، بخشداری مرکزی و دهیاری روستای فردوس اسفندقه چه زمانی غبار بی‌توجهی نسبت به قبور مطهر شهدای این روستا را از گلزار شهدای این روستا می‌زدایند.

با وجود نزدیک بودن ماه محرم و برگزاری یادواره شهدای منطقه بار دیگر خاطره کلنگ‌زنی مسؤولان امر برای بازسازی گلزار شهدای این روستا زنده می‌شود که همچون زخمی بر دل مردم و خانواده‌های این شهیدان مانده است و در این راستا می‌طلبد مسؤولان امر در بازسازی گلزار شهدای این روستا سرعت بخشند.

ارسال نظرات