نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: خوی از منافع دریاچه ارومیه بی‌بهره مانده است ولی از خشک شدن آن مدام آسیب می‌بیند.
کد خبر: ۸۸۹۷۳۵۸
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، تقی کبیری اظهار داشت: خوی در بعضی عرصه‌ها به‌ عنوان اولین شهرستان در استان آذربایجان غربی خصوصاً در حوزه نیروی انسانی ظرفیت‌های بسیار بالایی در توسعه به‌ویژه حوزه آب دارد؛ اولین موضوع در سطح کشور که به‌عنوان بحران آینده عنوان می‌شود بحران آب است که باید مدیریت ویژه‌ای در آن انجام شود، در طول سفر یک روزه وزیر نیرو، چیت‌چیان در ابتدای کار از سد آغ چای بازدید کردند و توصیه‌های لازم را به‌ویژه در زمینه تأمین آب شرب قره ضیاءالدین و سایر مناطق همچون تاج خاتون را دادند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان خوی دارای مشکلات زیادی در حوزه آب است که از جمله آب شرب آن است که در صورت عدم توجه به یک بحران جدی امنیتی و اجتماعی تبدیل خواهد شد، چراکه امروزه بالای ۴۵۰ پرونده نزاع دسته‌جمعی و فردی با موضوع آب در این شهرستان وجود دارد و این‌ یک نکته بسیار ظریف و حساسی است.

وی از ضرورت ساخت سد غازان را در خوی خبر داد و افزود: امروز ۱۴ سال از روز مطالعه این سد می‌گذرد و از لحظه شروع این سد تقریباً به ۲۴ سال پیش برمی‌گردد و هنوز این سد به مرحله بهره‌برداری نرسیده است خود یک مشکل اساسی می‌باشد.

نماینده مردم خوی و چایپاره خاطرنشان کرد: سدی که ۱۴ سال بر روی آن مطالعه شده است و اکنون طی یک و دو سال اخیر با مخالفت‌های برخی مسئولان استانی نیز شاهد بودیم یکی از ضروریات شهر خوی برای تأمین آب شرب مردم است که باید مورد توجه وزیر محترم نیرو باشد و شاهد از سرگیری این سد باشیم.

وی یادآور شد: خوی که به‌ عنوان دشت ممنوعه محسوب می‌شود، از مضرات و آسیب‌های دریاچه ارومیه نصیب آن شده ولی از منافع آن بی‌نصیب مانده‌ایم، با این‌ حال خود از طرفداران احیا دریاچه ارومیه بودم ولی به بهای ضرر به شهرستان خوی نباشد.

کبیری گفت: اکنون در چاه‌های این شهرستان تا ۲۰۰ متر عمق برای تأمین آب شرب پیش رفته شده است و این قطعاً روزی به‌پایان خواهد رسید و باید فکری برای تأمین آب شرب و کشاورزی خوی اندیشیده شود و از سرگیری سد غازان خوی بهترین راه برای حل این مشکل است که با توجه به قول مساعدت وزیر نیرو مراحل ساخت این سد از سر گرفته خواهد شد.

* یکی از مشکلات مردم خوی تأمین آب شرب روستاییان است

وی از دیگر مشکلات این شهرستان را تأمین آب شرب روستاییان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در روستاهای خوی نیز مشکل تأمین آب شرب وجود دارد که با تدابیر وزیر نیرو این مشکل در شهرستان خوی نیز حل شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره خواستار توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی خوی شد و گفت: زیرساخت لازم برای توسعه این نیروگاه آماده است ولی کوتاهی‌های زیاد توسط بخش خصوصی انجام‌شده است، با توجه به برنامه ارائه‌ شده خواستار دستورات لازم برای توسعه این نیروگاه مهم کشوری شد.

وی از وزیر نیرو خواست تا نیروگاه زمین‌گرمایی خوی که در طی چند سال قبل با حضور مرحوم آیت‌الله رفسنجانی کلنگ زنی شد ولی تاکنون تکمیل‌نشده است مجدداً راه‌اندازی و به بهره‌برداری برسد.

کبیری گفت: خوشبختانه وزیر نیرو دستور مطالعات مجدد نیروگاه زمین‌گرمایی قطور را داد و به‌زودی انشالله با تکمیل مطالعات شاهد شروع ساخت این نیروگاه باشیم

ارسال نظرات