خبرهای داغ:
به بهانه آیین رونمایی از کتاب یادنامه دکتر سید محمد حسین مبین؛
تبریز شهر بزرگمردان تاریخ، شهر علامه ها، سرداران عاشورایی، شهر پدران علم و صنعت این کشور، چند سالی است که برگ زرین دیگری بر تارک خود می بیند، و آن نکوداشت فرزندان خویش در زمان حیاتشان است.
کد خبر: ۸۸۹۷۱۲۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، شهری که قدردان ادیبی فرزانه و حکیمی فرهیخته و دانشمند، در زمان حیاتش بود که به عنوان پدر جذامیان ایران همواره در مسیر خدمت به هموطنان خود قدم برمی داشت.

دکتر سید محمد حسین مبین، مبین انسانیت، شرافت، اخلاق، تدین و تعهد در جامعه سرد و گاها عاری از احساس امروزی ما بود. ایشان مبین دستگیری، حمایت و پدری در حق کسانی بود که جامعه آنها را به خاطر بیماری ژنتیکی شان طرد کرده بود. دکتر مبین، مبین روح بلند و وجدان آگاه و بیدار انسان کاملی بود که بیش از نیم قرن خود و خانواده اش را وقف خدمت به محرومان و رانده شدگان از جامعه کرد.

در سوی دیگر، شاگردان و مریدان دکتر مبین در قالب جمعیت خیریه قلب های سبز، که افتخار تلمذ در محضر ایشان را بدست آورده بودند، تابوی تجلیل از بزرگان این سرزمین پس از عروجشان را شکسته و در زمان حیاتشان، اقدام به نکوداشت سال ها مجاهدت و خدمت دکتر مبین در راه اعتلای نوع بشر نمودند. نکوداشتی که تلنگری بر پیکره جامعه مرده پرست ما بود، آری می شود قدردان خدمات بزرگان شهر در زمان حیاتشان بود و انگیزه ای برای ادامه راه آنها که به اذعان خودشان، "این مراسم عقده دلی بود که می بایست باز می شد و برگزاری آن و حضور و لطف بی اندازه شما حضار ، خستگی سال ها خدمت را از تن من در آورد.

دو سال پس از عروج این عارف وارسته علم و ادب، جمعیت خیریه قلبهای سبز به عنوان میراث دار حرکت اجتماعی و انسانی دکتر سید محمد حسین مبین، و رهروی راه پدر معنوی خویش، به همت و تلاش محقق و نویسنده چیره دست استاد محمد حسین قابل نژاد سردرودی از کتاب «یادنامه دکتر مبین، پدر جذامیان ایران/ به همراه یادی از نشاط وثوقی مادر جذامیان» رونمایی کرد.

این مراسم با حضور فرزندان دکتر مبین و جمع کثیری از بزرگان و معتمدین شهر، نویسندگان، پژوهشگران، ادبا و شعرا و نمایندگان مجلس و شورای اسلامی و همچنین علاقه مندان به مرحوم دکتر مبین در تالار استاد صیامی مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز برگزار شد که طی آن سخنرانان جلسه، جایگاه دکتر مبین را در علم و ادب و همچنین توسعه و تجهیز و حمایت از آسایشگاه باباغی تشریح کردند.

در بخش اول این آیین، سعید نامور به عنوان دبیر اجرایی و مدیر عامل جمعیت خیریه قلبهای سبز نیز به عنوان نماینده جمعیت، طی سخنانی ضمن خیر مقدم گویی خدمت میهمانان حاضر در آیین رونمایی ، به تشریح بزرگمردی و شخصیت والای انسانی و معنوی دکتر مبین و آشنایی ایشان با جمعیت قلب های سبز و نحوه برگزاری مراسم نکوداشت ایشان در سال 91 و با حضور خود آقای دکتر مبین به عنوان رییس فقید هیات امنا و پدر معنوی این مجموعه پرداختند.

عضو هیات مدیره جمعیت قلب های سبز افزود :جناب استاد دکتر سید محمد حسین مبین، بزرگ مردی وارسته و آرسته به معنویت و شرافت، ادیبی فرزانه و حکیمی فرهیخته و دانشمند و شاعری نامدار و سخنور بودند که برای هموطنان خود شادی را "تقسیم" خوبی را "تفهیم" و عشق را "تقدیم" کردند و خدا را شکریم که بیش از پنج هزار عضو این جمعیت را در مسیر بزرگمردی قرار داد که هر چه خود از جوانمردی و نوع دوستی آموخته بود پدرانه به دوستداران جوانش آموخت و توانستم از وجودگهربارش در زمان حیاتش انرژی بگیرم و بعد ها با بر زبان آوردن نامش و زنده نگه داشتن یاد و خاطرات ایشان، خوب زیستن و انسانیت را بیاموزیم .

در ادامه دکتر شهزاد مبین،از اعضای هیئت امناء جمعیت خیریه قلبهای سبز، از طرف خانواده خود، از جمعیت قلبهای سبز به عنوان میراث دار راه پدر، تقدیر و تشکر نموده و طی سخنانی به تشریح ابعاد شخصیتی دکتر سید محمد حسین مبین پرداختند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که طی سخنانی از دکتر مبین به نیکی یاد نمودند و افزودند ایشان در عین حال که ادیبی توانا و شاعری دلسوخته بود، نمونه‌ای عینی از پزشکانی بود که ملت ایران و آذربایجان به وی افتخار می‌کنند.

چمیده‌فر گفت: دکتر مبین پزشک متعهدی بود که با پشتوانه‌ای از فضایل انسانی و اخلاقی، به محیط‌های مهجور جذامیان توجهی ویژه کرد و زحمات او به عنوان یک چهره ملی و بین‌المللی می‌بایست در هر دوره قدر نهاده شود.

دکتر محمد حسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی به سابقه آشنایی خود وخانواده اش به عنوان همسایه و هم محله ای با دکتر مبین اشاره کرد و ضمن تجلیل از برگزار کنندگان این مراسم از خصایص نیک مرحوم مبین یاد نمودند و پیشنهاد بزرگداشت و گرامیداشت بین المللی پدر جذامیان ایران را در " تبریز ۲۰۱۸ " را به جمعیت

و متولیان این رویداد جهانی داده و فرمودند شخصیت و هویت مرحوم مبین به عنوان یک چهره جهانی و پزشک فداکار و همچنین خیر و انسان نوع دوست بایستی هم در تبریز ۲۰۱۸ و هم در کتاب های درسی گنجانده شود.

در ادامه مراسم و پس از برگزاری بخش اول سخنرانی از دوره دوجلدی کتاب « یادنامه دکتر مبین» پدر جذامیان ایران که حاوی نوشته ها و اشعار خود آقای دکتر و قلم فرسایی بیش از سیصد نفر از فرهیختگان، پژوهشگران، محققان و ادبای ایران و آذربایجان درباره ایشان است، رونمایی شد و همچنین تمبر یادبود کتاب نفیس «یادنامه دکتر مبین» نیز توسط فرزندان ایشان رونمایی و باطل شد .شایان ذکر است محمد حسین قابل نژاد سردرودی، تدوینگر این کتاب نفیس است که در این مراسم از ایشان نیز تجلیل و قدردانی شد.

در بخش دوم سخنرانی ها اساتیدی همچون سعید جلالی، حریری اکبری، سعید یوسف نیا و استاد شهابی هر کدام در وصف حال دکتر مبین و کتاب یاد نامه ایشان سخنرانی نمودند.

این مراسم با همت جمعیت خیریه قلب های سبز و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، و چندین نهاد دیگر برگزار شد.

جهانبخش احمدیان
ارسال نظرات