به بهانه در پیش بودن مسابقات قهرمانی کشتی آزاد جهان در فرانسه در نظر داریم نگاه کوتاه بر تاریخچه جایگاه کشتی گیران مازندرانی در کسب مدال‌های افتخارآفرین تیم ملی کشتی کشورمان ایران طی سال های ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۵ داشته باشیم.
کد خبر: ۸۸۹۶۷۰۸
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، البته تعدادی از مدال‌آوران طول تاریخ کشتی استان در حال حاضر با توجه به جداشدن شهرهای شرق برای استان مازندران، گلستان هستند.

اکثریت مطلق برای مازندران به طور کلی در این سال‌ها کشورمان صاحب 45 مدال طلا، 46 نقره و42 برنز که ملی‌پوشان کشورمان 91 بار به فینال مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کردند که 46 بار بازنده و به مدال نقره و 45 بار صاحب مدال طلا بیش از 50 درصد قهرمانان ما مدال طلا را در فینال از دست داده اند.

در المپیک نفرات تیم ملی ما در طول تاریخ، 23 بار فینالیست که 9 طلا و 14 نقره حاصل کار آنها بوده که در این میان تنها 9 کشتی گیر کشورمان در مسابقات جهانی بیش از یک مدال دریافت کرده اند.

در بین این 9 تن عبداله موحد، امام‌علی حبیبی، مهدی حاجی زاده، تختی، سیف پور، رسول خادم، رضا یزدانی و مهدی تقوی که عبداله موحد، حبیبی، رضا یزدانی و مهدی تقوی از مازندران یعنی این 4 تن بیش از یک مدال طلا در کشتی جهان صید کردند.

از مازندران،عبداله موحد با 5 مدال طلا جهان رکورد دار در کشتی آزاد و یک مدال طلا در المپیک، امامعلی حبیبی با 3 مدال طلا قهرمانی جهان و یک مدال طلای المپیک، رضا یزدانی با 2 مدال طلا و مهدی تقوی با 2 مدال طلا اما تک طلایی‌های کشتی استان در کشتی جهان مجید ترکان، سید مراد محمدی، عباس حاجی کناری و مهدی حاجی زاده بوده که باید اذعان داشت 16 طلای کشتی جهان توسط دلاوران مازندرانی صید شد.

اما مدال‌های نقره کشتی‌گیران تیم ملی ایران، 46 مدال بوده که مرحوم رمضان خدر، عسگری محمدیان، مجید ترکان، عباس حاجی کناری، بابک نورزاد،عزت اله اکبری، رضا سوخته سرایی با دو نقره، سید احمد محمدیان دو نقره، مسعود اسماعیل پور، کمیل قاسمی نقره و حسن یزدانی نقره اما مدال برنز اویس ملاح، مجید ترکان، سید مراد محمدی، رضا یزدانی، مسعود اسماعیل پور، محمد حسین محمدیان و سید احمد محمدی بوده اند.

از نکات جالب توجه در رابطه با نتایج فینالیست‌های کشتی مازندران در مسابقات قهرمانی جهان، عبداله موحد 5 بار فینالیست شد که هر 5 بار متوالی قهرمانی جهان را به دست آورد و هیچ کشتی‌گیری در رشته آزاد به این رکورد دست پیدا نکرد و امام‌علی حبیبی نیز 3 بار فینالیست شد که هر سه بار به مقام قهرمانی دست یافت.

مهدی تقوی دوبار فینالیست شد که هر دو بار قهرمان و رضا یزدانی نیز چنین وضعیتی را داشت. در سویی دیگر عباس حاجی کناری و مجید ترکان 2 بار به فینال مسابقات راه یافتند که یک بار اول و یک بار دوم شدند و رضا سوخته سرایی در هر دو فینال راه یافته مدال طلا را از دست داد وبه نقره بسنده کرد.

ضمن اینکه رمضان خدر، مسعود اسماعیل پور، بابک نورزاد، عزت الله اکبری، کمیل قاسمی، عسگری محمدیان، حسن یزدانی  و سید احمد محمدی یکبار فینالیست شدند که مدال طلا را با شکست مقابل حریفان از دست دادند.

جالب اینکه در بین کشتی گیران تیم ملی 29 نفر تک مدال طلای کشتی هستند که در این میان سید مراد محمدی، مجید ترکان، عباس حاجی کناری، مهدی حاجی زاده 4 دلاور مازندرانی هستند.

1959 تهران امامعلی حبیبی مازندران طلا در وزن 73 کیلوگرم که در آن دوره ایران توسط حبیبی و تختی دو مدال گرفت. مازنی‌ها نقش عالی در برترین مدال‌های ایران در جهان داشتند.

1961 یوکوهاما ژاپن، امام‌علی حبیبی از مازندران در وزن 73 کیلوگرم طلا گرفت. در 1962 تولیدو آمریکا، امام‌علی حبیبی در 73 کیلوگرم طلا گرفت. در 1965 منچستر انگلستان، عبدالله موحد در وزن 70 کیلوگرم طلا ، در 1966 تولیدو آمریکا، عبداله موحد در 70 کیلوگرم یک مدال طلا برای مازندران و ایران؛ تک مدال طلای ایران در جهان توسط موحد بوده است.

در 1967 دهلی نو، عبداله موحد در این سال تک مدال طلای ایران در جهان توسط موحد به دست آمد. در 1969 ماردلیاتا آرژانتین، عبداله موحد در وزن 68 کیلوگرم مدال طلا در این سال ایران دو طلا صید کرد که یکی برای مازندران موحد و دیگری برای تهران ابراهیم جوادی بوده است.

در 1970 ادمینتون کانادا ایران سه طلا، جوادی و سید عباسی از تهران و برای مازندران عبداله موحد در 68 کیلوگرم، در 1974 استامبول ترکیه ایران به طورکلی به تک مدال نقره رمضان خدر کشتی گیر 57 کیلوگرمی مازندران بسنده کرد. خدر از مازندران تنها مدال آور کشتی ایران در جهان در سال 1974 بود.

در 1978 مکزیکوسیتی، رضا سوخته سرایی در وزن 120 کیلوگرم مدال نقره ضمنا محمد حسین دباغی کشتی‌گیر مازندرانی به مقام ششم دست یافته بود. در 1981 یوگسلاوی سابق در مثبت 100 کیلوگرم رضا سوخته سرایی به مدال نقره دست یافت و سید رسول خادم نفر چهارم و محمد حسین دباغی از مازندران به مقام ششم دست یافت.

در 1985 کیف شوروی، مجید ترکان و محمدیان عضو تیم ملی بودند ولی ایران در این مسابقات شرکت نکرد.

1985 بوداپست مجارستان مجید ترکان نقره بهترین مدال ایران در این مسابقات 1986 و 97 ایران شرکت نداشت.

در 1989 مارتینتی سوئیس در وزن 52 کیلوگرم مجید ترکان برنز و عسگری محمدیان در 57 نقره، در 1990 توکیو ژاپن مجید ترکان طلا و بهترین مدال ایران در جهان در آن سال را تصاحب کرد.

در 1991 وارنا بلغارستان در وزن 57 کیلوگرم اویس ملاح برنز در این سال ایران دو مدال گرفت ملاح برنز و امیر خادم طلا، در 1993 تورنتو کانادا مازندران مدال نگرفت.

در 1994 استامبول ترکیه مازندران مدال نگرفت و این داستان در سال 1995 نیز تکرار شد. در 1997 در وزن 63 کیلوگرم عباس حاجی‌کناری طلا و بهترین مدال ایران در گراسنیاسک روسیه بود مجید ترکان مربی، در 1998 تهران عباس حاجی کناری در وزن 63 کیلوگرم نقره گرفت.

در 1999 آنکارا مازندران مدال نگرفت اما عسگری محمدیان از مازندران مربی بود.2001 صوفیه بلغارستان در وزن 54 کیلوگرم بابک نورزاد نقره، این از بهترین مدال‌های ایران در آن مسابقات بود و یعقوب نجفی جویباری مربی تیم ملی بود در این سال ایران 3 مدال نقره گرفته بود.

در 2002 تهران مهدی حاجی زاده به مدال طلا دست یافته و این تنها مدال طلای ایران در آن مسابقات بود. در 2003 آمریکا در حالی که آیت واگذاری از مازندران مربی تیم ملی بود این استان به مدالی دست نیافت.

در 2005 بوداپست مجارستان، سید مراد محمدی در وزن 60 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت که این تنها مدال ایران در آن مسابقات بود ضمن این که عسگری محمدیان در این مسابقات مربی تیم ملی بود.

2006 گوانگ جو چین سید مراد محمدی در وزن 60 کیلو مدال طلا، علی اصغر بذری در 74 کیلو مدال نقره و رضا یزدانی در 84 کیلوگرم مدال برنز که بهترین مدال‌های ایران در این مسابقات توسط این سه مازندرانی به دست آمد و عزیز واگذاری از مازندران مربی تیم ملی بود.

در 2007 باکو آذربایجان در وزن 74 کیلوگرم رضا یزدانی برنز گرفت و عزیز واگذاری و بهنام طیبی از مازندران مربیان تیم ملی بودند.

در 2009 هرنینک دانمارک، مهدی تقوی مدال طلا که این بهترین مدال ایران دراین مسابقات بود در این مسابقات اسماعیل دنگسرکی از مازندران مربی تیم ملی بود.

در 2010 در وزن 60 کیلوگرم سید مراد محمدی به مدال برنز دست یافت و اسماعیل دنگسرکی از مازندران مربی بود.

در 2011 استامبول، مهدی تقوی مدال طلا و رضا یزدانی در 96 مدال طلا که این بهترین مدال‌های ایران بود و مصطفی میرعمادیان از مازندران نیز مربی تیم ملی بود.

در 2013 بوداپست مجارستان در وزن 60 کیلوگرم مسعود اسماعیل پور مدال برنز، در 74 عزت اله اکبری نقره و در 96 رضا یزدانی مدال طلا ضمنا محمد اسماعیل پور مربی ایران قهرمان بود.

در 2014 ازبکستان مسعود اسماعیل پور نقره و سید احمد محمدی نقره ، محمد حسین محمدیان برنز و کمیل قاسمی نقره گرفتند و ایران نائب قهرمان شد در آن سال حسین نقیبی از مازندران مربی بود.

در 2015 لاس وگاس در وزن 65 کیلوگرم سید احمد محمدی برنز و حسن یزدانی در 70 کیلو به مدال نقره دست یافت و حسین کریمی مربی بود.

در 2016 مجارستان مسابقات اوزان غیرالمپیکی بهنام احسان پور دروزن 61 کیلوگرم به مقام پنجم دست یافت.

از استان مازندران دو داور مازندرانی در مسابقات قهرمانی کشتی بزرگسالان جهان سابقه داوری دارند که اسداله رضایی و رمضانعلی رمضان نژاد می باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها