انتظارات بی‌پاسخ ماند؛

دولتی‌ها برای آلودگی هوا درمان ندارند/بسیج سازندگی وارد میدان شد

12هزار هکتار از کویر میقان به دلیل شوری بالا، فاقد پوشش گیاهی و مستعد ایجاد گرد و غبار بوده و برای جلوگیری از حرکت ریزگردها و افزایش گرد و غبار در منطقه نیازمند بسیج سازندگی سپاه روح‌الله اقدام به اجرای بادشکن غیرزنده در منطقه کرده است.
کد خبر: ۸۸۹۶۶۷۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مردم اراک هرگز فراموش نخواهند کرد روز دوم آبان‌ماه سال 1394 را که رئیس دولت یازدهم در ورزشگاه دو هزار نفری شهدای 5 مرداد اراک، از قطع کامل سوخت مازوت در همه نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شازند خبر داد و در همان جمع اعلام کرد از همین لحظه استفاده از مازوت در این نیروگاه ممنوع است.

پیش از آن نیز معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود در 15 شهریورماه سال 95 به استان مرکزی با حضور در شبکه استانی آفتاب درخصوص مصرف گاز طبیعی توسط نیروگاه‌ها گفت: امسال 99 درصد نیروگاه‌های کشور، از گاز طبیعی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: 43 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور مازوت بود که برای اصفهان، تهران، اهواز و خیلی شهرها مشکل‌ساز بود ولی با همکاری وزارت نیرو و همت دولت امروزه نیروگاه‌های کشور از 9 درصد کمتر مازوت استفاده می‌کنند و می‌توانیم بگوییم تا پایان سال مازوت به‌طور کامل از چرخه سوختی خارج می‌شود.

نیروگاه شازند حق استفاده از مازوت را ندارد

در 17 آبان‌ماه در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به مصوبات سفر روحانی به اراک گفت: براساس مصوبه سفر اخیر رئیس جمهور به استان مرکزی نیروگاه شازند مجاز به استفاده از سوخت مایع مازوت نیست، حتی اگر این نیروگاه به تعطیلی کشیده شود.

وی افزود: این دستور ریاست جمهور و قول ایشان در بین مردم است که باید وزارت نفت با تامین گاز عملیاتی کند و نیروگاه نیز نسبت به پلمب شیر مازوت اقدام نماید و در غیر این صورت و مصرف مازوت مانع از تولید نیروگاه با حکم قضایی خواهیم شد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی یکی دیگر از ره‌آوردهای سفر هیئت دولت را تصویب مصوباتی برای برطرف کردن مشکل تالاب میقان عنوان کرد.

دولت خودزنی نمی‌کند

در همین جلسه حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه شازند درخصوص وضعیت این نیروگاه و آخرین اقدامات صورت گرفته پیرو قول رئیس جمهور در جمع مردم اراک گفت: دستور رئیس جمهور به وزیر نفت مبنی بر تخصیص گاز کافی برای نیروگاه شازند به این معنا نیست که شیر سوخت مازوت نیروگاه پلمپ شود. در تاریخ نهم خردادماه 95 هیئت دولت مصوبه‌ای داشته که به چند نیروگاه از جمله نیروگاه شازند ارائه شده که در صورت اضطرار مجاز به استفاده از سوخت مازوت هستند.

مدیرعامل نیروگاه شازند یادآور شد: دستور کتبی رئیس جمهور بر دستور شفاهی ارجح است؛ ولی به رغم همه این موارد قبل از ابلاغ این دستور داوطلبانه اقدام به کاهش سوخت مازوت کرده‌ایم تا جایی که امسال مصرف سوخت مازوت نیروگاه تنها 23 مترمکعب بوده است.

اما از این وعده که گاز این پالایشگاه تامین می‌شود و مصوبات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک خیلی نگذشت که در روزهای نخست آذر‌ماه مردم اراک و شازند در کمال ناباوری شاهد مصرف مازوت از سوی این نیروگاه بودند.

وعده‌ای دیگر بر زمین ماند

عدم استفاده از سوخت مازوت دستور اکید رئیس جمهور و پیرو آن استاندار بود. در همین پنجمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک معاون دادستان استان مرکزی هم تاکید کرد که در صورت استفاده از مازوت نیروگاه شازند پلمب می‌شود. مردم اراک منتظر بودند تا بنا به وعده مدیریت ارشد استان و نماینده دولت در استان با این اقدام نیروگاه برخورد و با تشکیل شورای تامین پلمپ شیر این نیروگاه محقق شود. ولی گویا تذکر کتبی به نیروگاه مبنی بر عدم مصرف مازوت کفایت می‌کرد و مدیریت ارشد استان فراموش کرد که رئیس دولت یازدهم و خودش نسبت به مردم این شهرستان که هر روز بایستی حجم زیادی از آلودگی را به ریه‌های خود هدایت کنند چه وعده‌ دل خوش کننده‌ای را داده بودند.

در شرح وظایف استانداران و و فرمانداران (مصوب شورایعالی اداری1377) مطابق بند 2 ماده 2 چنین آمده است:

هدایت و تشكیل مرتب جلسات شورای تأمین استان و نظارت برحسن اجرای مصوبات آن.

1ـ2: كلیه ارگانهای عضو شورای تأمین و سایر دستگاههای اجرایی استان موظفند مصوبات شورای تأمین و دستورات امنیتی استاندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به استاندار گزارش نمایند. با متخلفین برابر مقررات رفتار خواهد شد.

2ـ2: هدایت و نظارت برعملكرد شوراهای تأمین شهرستانها و اقدامات امنیتی فرمانداران و سایر دستگاههای اجرایی محلی و هماهنگی در حفظ آمادگی ارگان‌های امنیتی.

بخشی دیگری از آلودگی هوای اراک به خار وجود کویر میقان است، کویری که برنامه دولت بر احیای ان است تا بتواند بخشی از مشکلات را در حوزه زیست محیطی و آلودگی کاهش دهد.

غبار کویر ریه‌ها را تنگ کرد

12هزار هکتار از کویر میقان به دلیل شوری بالا، فاقد پوشش گیاهی، در معرض فرسایش بادی و مستعد ایجاد گرد و غبار است، که برای جلوگیری از حرکت ریزگردها و افزایش گرد و غبار در منطقه نیازمند ایجاد بادشکن های غیر زنده است.

هرچند در برخی از مناطق حاشیه ای کویر پوشش گیاهی ایجاد شده است ولی این پوشش به اندازه‌ای نیست تا بتواند از انتشار گرد و غبار جلوگیری کند.

براساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای اراک بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر وجود غبار محلی است که نشات گرفته از همین کویر هستند و در واقع محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

بازهم بسیج مرد میدان‌های دشوار شد

چندی پیش بود که سرهنگ پاسدار علی فراهانی مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی در نشست خبری از انعقاد قرارداد با منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای اجرای بادشکن غیرزنده در 55 هکتار از کویر میقان خبر داد.

وی افزود: این طرح با هدف جلوگیری از حرکت ریزگردها و ایجاد گرد و غبار در منطقه تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات