برای اجرای طرح «مناطق کاهش تنش» صورت گرفت

آغاز آتش‌بس در استان «حمص» سوریه از امروز

وزارت دفاع روسیه از آغاز آتش‌بس میان نیروهای دولتی و «معارضان سوریه» در شمال استان حمص جهت اجرای طرح منطقه سوم کاهش تنش از امروز خبر داد.
کد خبر: ۸۸۹۶۶۲۸
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، آتش بس در استان حمص سوریه به موجب ایجاد منطقه سوم کاهش تنش در سوریه از امروز آغاز شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزارت دفاع روسیه گفته است که این آتش‌بس در منطقه حمص از ساعت 9 صبح به وقت گرینویچ (13:30-تهران) امروز آغاز شده و از فردا 4 آگوست (13 مردادماه) سه ایست نظارت بر خط تماس در منطقه کاهش تنش حمص برقرار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، روسیه،‌ ایران و ترکیه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه هستند. این کشورها یادداشت تفاهمی در خصوص ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه به امضا رسانده‌اند.

پیشتر در جنوب سوریه (استان قنیطره، درعا و سویداء) و استان ریف دمشق، اجرای طرح مناطق کاهش تنش آغاز شده است. منطقه سوم شامل حمص است و منطقه چهارم کاهش تنش شامل استان ادلب خواهد شد. 

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد، نمایندگان وزارت دفاع روسیه و «معارضان میانه‌رو» در سوریه در خصوص ایجاد منطقه کاهش تنش در شمال حمص به توافق رسیده‌اند.

به گفته وی، «در تاریخ 31 جولای، دور جدیدی از گفت‌وگوها میان نمایندگان وزارت دفاع روسیه و معارضان سوریه در قاهره انجام شد که شرکت کنندگان در این نشست در خصوص اجرای سومین منطقه کاهش تنش در شهر حمص که شامل 84 شهرک با جمعیت بیش از 147 هزار نفر می‌شود، توافق کردند».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که در اوایل ماه جولای، طی پنجمین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان، تصمیمی مبنی بر ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه اتخاذ شد که دو مورد آن، یکی در جنوب غربی سوریه و دیگری در حومه دمشق در غوطه شرقی اجرایی شده است.

طرح آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش، شامل دو گروه تروریستی داعش و جبهة النصره (القاعده) نمی‌شود؛ جبهة النصره پیشتر برای فرار از این لیست استثناء، نام خود را به جبهة فتح الشام تغییر داده و اعلام کرده بود که از القاعده جدا شده است اما روسیه و آمریکا و برخی کشورهای دیگر اعلام کردند که این مسئله تغییری در ماهیت این گروه ایجاد نکرده و همچنان گروهی تروریستی قلمداده می‌شود.

هم‌اکنون درگیری‌های ارتش سوریه با داعش در شرق استان حمص در شهر سخنه در شمال شهر تاریخی تدمر بشدت ادامه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار