دکتر یوسفی گفت: چرا با وجود برنج ایرانی درجه یک، برنج هندی و پاکستانی وارد می شود؟ مگر ایران توانایی تولید برنج را ندارد؟ مشخص است که سود آوری در بخش واردات به مراتب بهتر از تولید است
کد خبر: ۸۸۹۵۷۰۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸

دکتر محمد قلی یوسفی عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره اصطکاک بخش تولیدی با بخش وارداتی گفت: کسی که یک کالایی را از خارج وارد کشور می کند همه جوانب را می سنجد که ببیند برای آن سودآور خواهد بود یا خیر که قطعا سودآور است.

وی افزود: شرایط تولید به قدری ضرر ده خواهد بود که با احتساب مالیات، پول حامل های انرژی، مزد کارگر، اجاره های سنگین و موارد مختلف، چیزی برای ارائه خدمات و پیشرفت صنعت وجود نخواد داشت. این موارد مشکل ساز باعث افزایش 60 درصدی قیمت اصلی کالای تولید داخل می شود و برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

این کارشناس گفت: با شرایط سختی که برای تولیدکنندگان به وجود می آید انگیزه تولید در کشور از بین می رود و تولیدکننده بجای آنکه سرمایه خود را در بخش تولیدی سرمایه گذاری کند، آن را صرف واردات همان کالای تولیدی می کند که سودآوری چند برابری دارد.

یوسفی عنوان کرد: چرا با وجود برنج ایرانی درجه یک، برنج هندی و پاکستانی وارد می شود؟ مگر ایران توانایی تولید برنج را ندارد؟ مشخص است که سود آوری در بخش واردات به مراتب بهتر از تولید است به همین دلیل به قدری مشکلات زیاد شده است که حتی الاق از کشور های اروپایی وارد می کنند!

ارسال نظرات