تهیه برگه زردآلو در ماهنشان یکی از فعالیت های اقتصادی محسوب می شود

تهیه برگه زردآلو یکی از فعالیت های اقتصادی اهالی ماهنشان و برخی از روستاهای آن است که با فرا رسیدن فصل برداشت زردآلو زمان تهیه آن نیز آغاز می شود .
کد خبر: ۸۸۹۵۴۱۸
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، تهیه برگه زردآلو از دیر باز در این شهرستان رواج داشته و علاوه بر خواص دارویی درمانی و مفیدی که برای بدن دارد به عنوان یکی از فعالیت های اقتصادی اهالی این شهر محسوب می شود.

شهرستان‌های ماهنشان با ۲۳۰۰ هکتار بیشترین تولید زردآلو را در استان زنجان از آن خود کرده و کشاورزان این مناطق محصولات خود را پس از مرحله رسیدگی کامل روانه بازار می‌کنند و آن مقدار از زردآلو هایی که به هردلیلی وارد بازار نمی شود را برگه زردآلو درست می کنند.

برای تهیه برگه زردآلو انواع مرغوب، شیرین، خوش عطر و سالم و کاملاً رسیده که دانه‌هایشان آسان جدا می‌شود، برمی‌گزینند. و آنها را مخصوص برای سوغات و فروش تهیه می کنند اما در این میان زردآلو های نامرغوب یعنی آنهایی که بیشتر رسیده و آب انداخته و یا زمین افتاده هم را جدا برگه زردآلو درست می کنند و به فروش می رسانند.

زردآلوها که رسید آنگاه دو لپه زردآلو را به دقت جدا کرده هسته را در می‌آورند. لپه‌ها یا برگه‌ها را در کنار هم و بر روی تخته چوب ها و یا صفحات تمیز ، پارچه ها ، و… یا پشت بام هایی که اکثریت انها امروزه ایزوگام است- مخصوص می‌چینند، به ترتیبی که قسمت درونی میوه‌ها رو به بالا باشد؛ سپس آنها را به محوطه‌های آفتابگیر مناسب -روی پشت بام خانه ها و یا محوطه های باز – می‌برند تا در سه تا شش روز فرایند خشک کردن برگه‌ها انجام می گیرد. سپس برگه‌های خشک شده را جمع آوری کرده و جهت مصرف و یا فروش بسته بندی میکنند.

که در این میان دلال ها و یا دوره گردهایی که هر روز در کوچه ها و خیابان ها برگه زردآلو های خشک شده را جمع آوری می کنند بیشترین سود را از آن خود می کنند چرا که یک نرخ ثابتی برای این برگه های زردآلو که انصافا بهترین نوع آن نسبت به برگه های زردآلو که در بازار دیده می شود ، وجود ندارد.

بانوان و نوجوانان که در این فصل کار کشاورزی هم بیشتر شده نسبت به تهیه برگه زردآلو واقعا در گرمای تابستان زحمات فراوانی را می کشند و در قبال آن، چیزی که از فروش برگه های زردآلو عایدشان می شود ناچیز می باشد.

از فرآورده های دیگر زردآلو می توان به مربای برگ زردآلو اشاره کرد روش تهیه مربای برگ زردآلو :برگه زرد آلو ۵۰۰ گرم، آب دو لیوان، زعفران ، آبلیمو یک قاشق.آب و شکر و زعفران را روی حرارت میگذاریم تا درست شود. برگ زرد آلو را خیس میکنیم، و داخل شربت میریزیم و میگذاریم جا بیافتد. ۵ دقیقه آخر آبلیمو را اضافه میکنیم سپس بیرون میاوریم و با کنجد، پودر پسته و گل محمدی تزیین میکنیم.

و دیگر فراوری ان هم درست کردن لواشک توسط مادرها برای فرزندان خردسال یا نوجوان خود از زردآلو است که روش تهیه آن هم لپه های زردآلو را از هم جدا کرده هسته آن را بیرون می آورند و نسبت به اندازه زردآلو ها کمی آب به آن اضافه کرده و روی حرارت می گذارند بعد از اینکه زردآلو ها کمی پخت و آب آن گرفته شد، نمک و افزودنی های دیگر را اضافه می کنند و بعد زردآلو ها را از صافی عبور داده و بر روی نایلون تمیزی صاف می کنند و چند روزی مقابل نور خورشید قرار داده و یک لواشک خوش طعم و خوش رنگ خانگی برای فرزندان خود تهیه می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان گفت: همه ساله ۱۵ درصد از محصول زردآلوی شهرستان ماهنشان به صورت فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.

زردآلو محصول باغی شناخته شده شهرستان ماهنشان است. گونه نادر زردآلوی کشور در این خطه از استان برداشت می‌شود و در کشور مشتریان پر و پا قرص خود را دارد. سطح زیرکشت این محصول در شهرستان ۲۳۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۸۷۷ هکتار از باغ‌ها بارور هستند.

این در شرایطی است که برای انتفاع باغداران از این محصول، ایجاد بازار مستقیم برای فروش توسط باغدار، کوتاه شدن دست دلال، فراهم شدن امکانات بسته‌بندی در کنار راه‌اندازی تشکل‌های فعال حوزه کشاورزی برای تبیین برنامه‌های راهبردی حائز اهمیت است. موضوعی که همچنان باعث شده تا باغداران این دیار یا به اجاره باغ روی بیاورند یا به شکل خرده فروشی محصول خود را به دلالان بفروشند.

بادامی، عسگرآبادی، شاهرودی، اُردآباد، شکرپاره و قیسی و محلی عمده ارقام زردآلو موجود در ماهنشان است که هر یک در بازار مشتریان خاص خود را دارد.

زردآلوی این شهرستان در استان‌های کردستان، قم، آذربایجان شرقی، تهران و البرز مشتریان دائمی دارد.

در صورتی که شرایط برای راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی و فراوری این میوه تابستانی در شهرستان فراهم شود، در بالا بردن ارزش افزوده برای باغداران منطقه تأثیر به‌سزایی دارد.

*جای خالی صادرات زردآلوی ماهنشان

این محصول به نام ماهنشان به برخی کشورها صادر نمی‌شود و برخی تجار در سایر شهرها با خرید آن زمینه را برای حضور در بازارهای خارجی فراهم کرده‌اند.

ماهنشان شهر معادن است و به دلیل نوع خاکش زمینه برای رونق کشاورزی و تولید محصولات درختی نادر چون زردآلو فراهم است. از سوی دیگر آب این منطقه املاح مختلفی دارد که این عامل نیز در رشد زردآلو با کیفیت بهتر و طعم خاص را موجب شده است.

اقلیم خاص (گرم و خشک) و (سرد و خشک) ماهنشان نیز در تولید محصولات درختی با طعم و کیفیت خاص موثر است. از سوی دیگر قرار گرفتن در مسیر طولانی رودخانه قزل‌اوزن باعث بالا رفتن املاح آب این منطقه شده است. رونق اقتصاد باغداری و صنایع جانبی، بهبود جایگاه کنونی ایران در عرصه صادرات خشکبار زردآلو و ارتقای امنیت غذایی در حوزه این فراورده از طریق کنترل آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی در کنار ارائه تسهیلات برای باغداران برای ورود به راه‌اندازی واحدهای فراوری و بسته بندی، در بالا رفتن ارزش افزوده محصول اهمیت دارد.

ایران دومین تولیدکننده زردآلوی جهان است و در بازارهای صادراتی قابلیت رقابت جدی با ترکیه و ایتالیا را دارد. تا قبل از این، ارقام زردآلوی ایران قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را نداشت. تولید سالانه محصول زردآلو در ایران۲۸۰ هزار تن است که از این نظر در جایگاه دوم جهان قرار دارد و میزان صادرات خشکبار آن حدود ۸۸۰ تن در سال است که از این نظر نیز در جایگاه نوزدهم جهانی قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار