ذرت یا شیر بلال را می‌توان یکی از شاخص‌ترین محصولات سیمرغ دانست که به دلیل کیفیت بسیار بالای این محصول مشتریان بسیاری از اقصی نقاط ایران دارد به‌طوری‌که از استان‌های تهران، زنجان، قزوین و... به‌صورت مستقیم برای خرید این محصول به سیمرغ مراجعه می‌کنند و بی‌راه نیست بگوییم کیاکلا مرکز بلال مازندران است.
کد خبر: ۸۸۹۴۴۹۹
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ذرت یا شیر بلال نامی آشنا و لذیذ برای مردم است.

این محصول یکی از گیاهان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی، چین و هند و از تیره غلات و خانواده گیاهان چمنی است که گونه‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به‌عنوان سلطان غلات نام‌گرفته است.

ذرت از نظر تولید در دنیا دومین محصول غلات‌های مهم محسوب شده و تشکیل‌دهنده غذای اصلی جمعیت زیادی از مردم در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا و قسمت‌هایی از بلوک شرق است.

ظرفیت تولید بالای ذرت موردتوجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته که دلیل این امر استفاده تقریباً 100 درصدی از ذرت یا شیر بلال است که حتی کاکل این محصول هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرستان سیمرغ را به‌دلیل داشتن خاک بسیار مرغوب برای کشاورزی می‌توان به عنوان قطب کشاورزی استان معرفی کرد و همین موضوع باعث شده که کشاورزی رتبه نخست معیشت را در زندگی مردم داشت باشد.

ذرت یا شیربلال را می‌توان یکی از شاخص‌ترین محصولات سیمرغ در کنار مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی و... دانست که به دلیل کیفیت بسیار بالای این محصول مشتریان بسیاری از اقصی نقاط ایران دارد به‌طوری‌که از استان‌های تهران، زنجان، قزوین و... به‌صورت مستقیم برای خرید این محصول به سیمرغ مراجعه می‌کنند و بی‌راه نیست بگوییم کیاکلا مرکز بلال مازندران است.

همه افرادی که برای خرید شیربلال کیاکلا به سیمرغ آمده‌اند دلیل حضور خود در سیمرغ و خرید شیر بلال کیاکلا را کیفیت بالای اعلام می‌کنند و مرکز بلال مازندران را کیاکلا می‌دانند.

750 هکتار از مساحت ۸۷٫۶ کیلومتر مربعی سیمرغ در سال جاری زیر کشت ذرت قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: 700 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سیمرغ زیر کشت ذرت دانه‌ای و 50 هکتار هم به‌صورت علوفه‌ای زیر کشت ذرت قرار گرفته است.

مجید جعفری افزود: رقم کشت ذرت در شهرستان نوع «سینگل کراس 704» است و حدود 0.1 هکتار هم توسط کشاورز پیشرو سیمرغی به‌صورت آزمایشی زیر کشت ذرت شیرین قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت زمان کشت بهاره و در تیرماه کشت تابستانه این محصول انجام می‌شود، تصریح کرد: 90 درصد کشت این محصول به‌صورت مکانیزه و با دستگاه ردیف‌کار و 10 درصد هم به‌صورت دستی کاشته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ ادامه داد: بیشترین کشت ذرت در سیمرغ در بخش مرکزی این شهرستان و روستاهای نجارکلا جدید، پهناجی و رکن‌کلا صورت می‌گیرد.

جعفری بابیان اینکه برداشت ذرت به دو صورت برداشت با دست و برداشت با ماشین‌های مخصوص (چاپر) انجام می‌شود، اظهار کرد: برداشت با دست برای مصرف انسان به‌صورت بلال و تازه‌خوری و برداشت با ماشین‌های ویژه برای مصارف علوفه‌ای است.

وی افزود: تقریباً تمام قسمت‌های بلال مورداستفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر محصول ذرت با فروش ساقه همراه ذرت با ذرت برای تعلیف دام در درآمدزایی و اقتصاد خانوار نقش بسزایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ گفت: حدود 15 مرکز خرید بلال در حوزه‌های شهری و روستایی برای خریدوفروش این محصول در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

این محصول در کنار فواید بسیاری که دارد باز کار موقت و بسیار خوبی را برای جوانان بیکار به وجود آورده و بسیاری از جوانان شهرستان طی مدت برداشت این محصول وارد این کار می‌شوند همچنین ابراز رضایت از این کار دارند.

ذرت را در انواع مختلف کبابی، استفاده از ماکرویو ، آب پز کردن، بخارپز کردن، تهیه پاپ‌کورن و ... طبخ و استفاده کرد که کارشناسان تغذیه بهترین روش برای پخت ذرت را بخارپز کردن آن می‌دانند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: ذرت یکی از سبزیجات نشاسته‌ایی است که در هرم غذایی در کنار سیب ز مینی و نخودفرنگی در گروه سبزیجات قرار دارد و به علت قدرت تطابق زیاد این محصول با انواع شرایط اقلیمی، در بسیاری از کشورهای جهان یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی روزانه افراد است.

فرنوش نقاشیان افزود: ذرت سرشار از ویتامین، مواد معدنی و انتی‌اکسیدن‌ها است که منجر به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، گوارشی و سرطان‌ها می‌شود که می‌توان از این محصول به‌عنوان یک میان وعدهٔ مناسب در طول روز استفاده کرد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه بهترین نوع مصرف ذرت به‌صورت بخارپز شده است و در صورت کباب کردن آن باید مراقب بود تا نسوزد، تصریح کرد: ذرت به‌طور معمول زردرنگ است اما انواع مختلفی از آن مانند ذرت سفید، قرمز، نارنجی آبی، سیاه هم وجود دارد.

وی ادامه داد: هر 100 گرم ذرت پخته‌شده حاوی 96 کیلوکالری انرژی است و ترکیبات اصلی ذرت هم شامل مقادیر متفاوتی از آب به‌علاوهٔ کربوهیدرات و مقدار اندکی پروتئین و چربی است.

نقاشیان بابیان اینکه ذرت حاوی فیبر است که در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان کولون و کاهش کلسترول خون مؤثر است، اظهار کرد: پروتئین موجود در ذرت کیفیت پایینی دارد و تأمین‌کنندهٔ نیاز افراد به پروتئین نیست و لازم است که در کنار سایر منابع پروتئینی مانند انواع حبوبات مصرف شود.

وی افزود: ذرت جزء غلات بدون گلوتن محسوب می‌شود و منبع مناسبی از نشاسته برای بیماران مبتلابه سیلیاک است همچنین روغن ذرت هم دارای مقادیر زیادی از ویتامین E است که دارای خواص انتی اکسیدانی بوده و در محافظت سلول در برابر عوامل سرطان‌زا مؤثر است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه ذرت حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B5، B6، ویتامین C است که هم دارای نقش انتی اکسیدانی هستند و هم در بهبود عملکرد قلبی و عروقی و سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها است، تصریح کرد: ذرت منبع خوبی از فولیک اسید است و مصرف آن در دوران بارداری برای تأمین سلامت جنین و بهبود کم‌خونی توصیه می‌شود همچنین به دلیل رنگ زرد آن، سرشار از بتاکاروتن یا ویتامین A است که در بینایی و پیشگیری از آب مروارید نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از املاح از جمله منگنز، فسفر، منیزیم، روی، مس و پتاسیم در ذرت وجود دارد که در سلامت استخوان‌ها، بهبود عملکرد عضلات و جلوگیری از گرفتگی عضلانی و سلامتی و شادابی پوست و مو نقش دارند.

نقاشیان بابیان اینکه پخت ذرت برخلاف بسیاری از مواد غذایی باعث افزایش خاصیت انتی اکسیدانی آن می‌شود، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان ذرت باید مراقب باشند چراکه اضافه کردن کره، نمک و یا سس به ذرت پخته‌شده از ارزش تغذیه‌ای آن کاسته و منجر به‌اضافه وزن و بروز بیماری‌های متابولیکی می‌شود.

وی افزود: ذرت بوداده یا پاپ کورن به دلیل اینکه جز غلات کامل محسوب می‌شود و با کالری پایین احساس سیری زیاد در فرد ایجاد می‌کند یک میان وعده بسیار مناسب برای تمام سنین و مخصوصاً برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند است.

خاک حاصلخیز، آب‌وهوای مناسب و البته بازار فروش خوب این محصول فرصت مناسبی را برای کشت ذرت در شهرستان سیمرغ فراهم آورد تا شیر بلال کیاکلا از این کیفیت و مرغوبیت برخوردار شود و لازم است مسؤولان با مهیاکردن شرایط استفاده حداکثری از این محصول را برای کشاورزان ایجاد کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها