این روزها اولین کارخانه تولید ریزدانه‌های شب‌تاب خاورمیانه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و بار مشکلات این واحد سکوت کارگران را شکست و برای پیگیری مطالبات خود شکایت کردند.جیب گشادصدای رکود را در فضای تولید طنین انداز کرده است.
کد خبر: ۸۸۹۴۲۵۳
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی به نقل از فراهان خبر؛ این روزها در حالی که دولتمردان از هر تریبونی رونق اقتصادی را سر می دهند، شاهد اخراج کارگران، تجمع مطالبه کنندگان حقوق‌های معوقه، تعطیلی کارخانه و آمارهای نگران کننده از رکود و بیکاری هستیم

نجوای خط تولید خاک گرفته کارخانه «ریزدانه‌های شب تاب» فراهان دوباره همچنان خبر ساز است.

این واحد تولیدی، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند؛ بعد از سالها تولید، این روزها در دوران پسابرجام به گل نشسته است و بار مشکلات این واحدها کمر تولیدکنندگان و کارگران را خم کرده است.

این شرکت توسط شرکت تعاونی راهداران در شهرک صنعتی تاسیس شد و برای ۲۵ کارگر فرصت شغلی ایجاد کرد. اما نخستین تولیدکننده رنگ دانه‌‌ای کشور پس از ۱۱ سال فعالیت از اواخر سال ۹۴ با مشکلات و تنگناهای شدید مالی مواجه شده است.

محصول تولیدی این شرکت در خط کشی خیابان‌ها و معابر کاربرد دارد. محصولات شرکت نیز بازار خود را دارد تا جایی که تولیداتش توسط راه و شهرسازی خریداری می شود.

از بهمن ماه سال ۹۴، تعطیلی های مکرر بلای جان کارگران این شرکت شده و بیشترین استرس را متوجه کارگران و خانواده های آنها می کند، بیکاری، مرخصی اجباری، حقوق معوقه، دپو شدن محصولات این شرکت قصه تکراری برای کارگران و مسئولان است.

بدهی‌های بخش انرژی پاشنه آشیل واحدهای تولیدی

بدهی میلیونی این شرکت به شرکت‌های گاز و برق یکی از پاشنه آشیل‌های این شرکت برای تولید است چراکه چندی پیش اداره برق شهرستان فراهان اقدام به قطع برق شرکت کرد ولی با پا در میانی فرماندار این مشکل مرتفع شد.

این شرکت روز به روز به شرکت های گاز و برق مقروض تر می شود و در حال حاضر شرکت بدهی ۵۰۰ میلیونی به شرکت گاز دارد و ۵۰ میلیون تومان، رقم فیش پرداخت نشده اداره برق است.

اعتراضات کارگری هم دیگر راه به جایی نمی بَرد و کسی دردی از کارگران دوا نمی کند، کارگران سرگردان در ادارات شهرستان برای پیگیری مشکلاتشان در نهایت با رایزنی مسئولان و دریافت یک ماه حقوق معوقه مجدد بر سر کار بازمی‌گردند، پس از چند ماه کار و فعالیت مجددا قصه بیکاری و حقوق معوقه تکرار می‌شود.

در ماه اخیر برق این کارخانه برای چندین بار قطع شد و با خاموشی دستگاه های تولید کارگران بلاتکلیف در پای دستگاه های تولید زانوی غم معیشت به بغل گرفتند، با پا درمیانی مسئولان شهرستانی برق کارخانه وصل شد ولی دوباره نفس های این کارخانه با نبود مواد اولیه تولید به شمارش افتاد و چند روزی است که به دلیل نداشتن مواد اولیه چرخ های کارخانه از کار افتاده است.

کارگران این کارخانه در اعتصاب قبلی جلوی درب کارخانه مدام از بی توجهی مسئولان به وضعیت کارگران این کارخانه گلایه داشتند و بیان کردند؛ مسئولان اصلا به فکر کارگر نیستند و تنها در بازدید از این کارخانه مشکلات کارخانه از جمله بدهی برق و گاز را پیگیری می کنند و به فکر حقوق عقب افتاده کارگران نیستند. 

این روزها حقوق معوقه و مشکلات معیشی چرخ زندگی شان را فلج کرده است، یکی از کارگران که نخواست نامی از او در خبر ذکر نشود  گفت: باید خجالت خانواده‌مان را بکشیم، چند روز پیش هم شرکت گاز، می خواست گاز خانه ام را قطع کند با التماس و خواهش مهلت گرفتم، به تمام فروشگاه ها و کسبه بدهکاریم؛ آیا مسئولان خودشان می توانند با شرایط ما زندگی کنند؟

حقوق معوقه نصیب کارگران؛ تشویقی و حکم، سهم مسئولان

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان شهرستان به جای پیگیری مشکلات کارگران، سنگ کارخانه را به سینه می زنند و در پیگیری مطالبات کارگران به دنبال منافع خود، از جمله تشویقی و غیره هستند.

این کارگر بیان کرد: متاسفانه حق بیمه کارگران هم چند ماه پرداخت نشده است و این موضوع برای کارگران مشکل ساز می شود.

وی از فروش محصولاتی که پیمانکار قبلی برای پرداخت سنوات در اختیار مدیر جدید کارخانه قرار داده گفت و ادامه داد: پیمانکار قبلی برای پرداخت سنوات ما، محصولات دپو شده در کارخانه را در اختیار مدیرعامل جدید قرار داده که این محصولات که سهم سنوات ما بود، هم به فروش رفته اما دریغ از اینکه پولی به جیب کارگر برود و حتی عدم پرداخت بیمه کارگری، تعدادی از کارگران که کار را رها کردند و دنبال بیمه کارگری رفتند را به مشکل انداخته است و نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

چند ماه پیش هم این کارخانه تولیدات دپو شده خود را در بسته های بدون آرم با قیمتی پایین تر از قیمت بازار به پیمانکاران طلبکار راهداری واگذار می کرد و این موضوع سبب ناراحتی کارگران شده بود.

سوء مدیریت؛ بلای جان کارگران و شهروندان فراهانی

این شرکت علاوه بر اینکه از ضعف مدیریت کارگرانش حال و روز خوشی ندارد، رعایت سلامت شهروندان فراهانی را هم به فراموشی سپرده است. 

در تهیه این محصول از شیشه استفاده می شود. در چرخه تولید این محصول، سیلیس از پسماندهای این محصول است که متاسفانه مورد بی‌توجهی مسئولین ذی‌ربط قرار گرفته و به راحتی در محوطه کارخانه رها شده است.

پسماند محصول تولیدی در فضای کارخانه دپو شده است و پراکندگی گرد و غبار سیلیس موجود در پسماند این کارخانه می تواند مشکلات زیست محیطی را به وجود آورد.

اما چند روز پیش مشکلات و حقوق معوقه ۵ ماهه و حق بیمه پرداخت نشده، سکوت کارگران را شکست و هر یک از این کارگران برای پیگیری حقوق معوقه خود از مدیر عامل شرکت راهداران در اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی شکایت کردند.

اسعدی، مسئول اداره کار، رفاه و تعاون فراهان با اشاره به موضوع شکایت کارگران گفت: این کارگران برای پیگیری معوقات ۵ ماهه خود از شرکت راهداران، شکایتی تنظیم کرده بوند.

وی افزود: با مراجعه این کارگران به این اداره و پیگیری معوقات، جلسه تعاملی با مدیرعامل شرکت گلاسبید و کارگران برگزار شد تا مشکلات کارگران با تعامل برطرف شود.

اسعدی اظهار کرد: مدیر عامل شرکت گلاسبید متهعد شد که یک ماه از حقوق کارگران را پرداخت کند و با کارگران به غیر از ۲ نفر قرارداد جدید تنظیم شود و کارگران از شنبه هفتم مردادماه امسال دوباره مشغول به کار شوند.

مسئول اداره کار، رفاه و تعاون فراهان ادامه داد: این شرکت در سه شیفت کاری مشغول به کار است و محصول تولیدی هم در بازار فروش مشکلی ندارد اما متاسفانه ضعف مدیریتی و بدهکاری‌های سابق دامن گیر این شرکت شده است و در چرخه تولید این شرکت خلل وارد می کند.

وی تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر بالای ۶۰۰ میلیون تومان بدهی به شرکت گاز و حدود ۵۰ میلیون تومان به شرکت برق بدهکار است.

 انتهای پیام/
ارسال نظرات