چند سالی است که با وجود راکد بودن خرید و فروش و ثابت بودن قیمت خانه و زمین شاهد زیاد شدن اجاره ها در سیرجان هستیم و این در حالی است که بعضی از افراد از نعمت مسکن محروم هستند اما عده ای با داشتن چند خانه و اجاره بهای سنگین حسابی در این آشفته بازار پول به جیب می زنند.
کد خبر: ۸۸۹۳۷۱۳
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ، امروزه میتوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر را مسکن به حساب آورد اما تقریبا نیمی از مردم با این مشکل که چگونه باید مشکل مسکن را حل کنند مواجه می شوند.
 
عده ای از این افراد به خانه اجاره ای روی میاورند تا به صورت موقت مشکلشان حل شود اما این منزل اجاره ای یا موقت تا چقدر میتواند مشکل آن ها را حل کنند؟
 
متاسفانه دولت برای افرادی که توان خرید خانه ندارند و تمایلی به اجاره نشینی هم ندارند مسکن مهر را پیشنهاد می کند که به گفته تعدادی از همشهریان مسکن های مهر از کمترین کیفیت و استاندارد های ساختمان سازی را دارا هستند و همین باعث شده است تا خیلی از این افراد اجاره نشینی را به زندگی در مسکن های مهر ترجیح دهند.
 
 
زمان برای مستاجرها به سرعت برق و باد می گذرد هرماه مشکل پرداخت اجاره خانه و یک ماه مانده به پایان مهلت قرار داد هم،تمامی اعضای خانواده درگیر کابوس پیدا کردن خانه جدید می شوند.
 
 
مستاجر که باشی ،یک ماه پایانی قرار داد بیشتر به یک کابوس می ماند و کابوسی که دو راه بیشتر مقابلت قرار نمی دهد؛ تمدید قرارداد با قیمتی بالاتر از سال قبل یا اسباب کشی و نقل مکان به خانه ای کوچک تر و با اجاره ای کمتر.
 
لازم به ذکر است که چند سالی است که با وجود راکد بودن خرید و فروش و ثابت بودن قیمت خانه و زمین شاهد زیاد شدن اجاره ها هستیم و این در حالی است که بعضی از افراد از نعمت مسکن محروم هستند اما عده ای با داشتن چند خانه و اجاره بهای سنگین حسابی در این آشفته بازار پول به جیب می زنند.
 
 
صاحب یکی از مشاورین املاک شهر در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت مسکن اظهار داشت:همانطور که مستحضرید سیرجان یکی از بزرگ ترین و پر جعمیت ترین شهر های استان کرمان و حتی ایران هست و از جمعیت رو به رشدی برخوردار هست اما اینکه هر چند وقت شاهد بالا رفتن اجاره ها هستیم می تواند تابع موارد شخصی که به صاحب خانه مربوط است،باشد.
 
وی اذعان داشت: متاسفانه همشهریان ما رعایت حال هم نوع خود را نمی کنند و بیشتر به فکر منافع خود هستند و اگر خود را جای مستاجر بگذارند خیلی از مشکلات حل میشوند و از همه همشهریان درخواست داریم که قبل از معامله هرگونه ملک یا زمین ابتدا با کارشناسان این عرصه مشورت داشته باشند تا خدایی نکرده دچاره مشکلی نشوند.
 
 
یک شهروند سیرجانی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص اجاره بها در سیرجان گفت:من تقریبا ۳ سال اجاره نشین بودم و هر سال شاهد بالا رفتن مبلغ رهن و اجاره بوده یادم هست که سال اول ۱۰۰ هزار تومان و سال دوم هم ۱۰۰ هزار تومان و سال سوم صاحب خانمان گفت یا در ماه ۵۵۰ هزار تومان اجاره یا ۲۰ ملییون رهن باید بدهید و اما چیزی که مهم است شاید در سال دوم و سوم آن چنان به قیمت مسکن و زمین اضافه نشده بود که بخواهند اینقدر اجاره را بالا ببرند.
 
شهسواری در ادامه گفت: چرا باید در کشور و شهر ما عده ای با خرید چند خانه دست به کاسبی بزنند و جوانان و … باید هر چه که این افراد گفتند قبول کنند و چرا مقامی وجود ندارد که اجازه به افراد برای خرید بیشتر از ۱ خانه را ندهد اگر آن ها پول دارند دیوارهای همان یک خانه را با طلا درست کنند چون دیگر مردم از این اوضاع خسته شده اند.
 
شهروند دیگری با گلایه از وضع مسکن در سیرجان گفت:من تقریبا ۴ سال است که اجاره نشین هستم و در این ۴ سال ۳ بار تغییر مکان داده ام و دلیلش بالا بودن اجاره و پایین بودن کیفیت مسکن مورد نظر بوده است.
 
علیزاده اذعان داشت:چرا هیچ کس فکری به حال قشر مستاجر نمی کند زیرا قول های بسیاری داده اند اما قول ها عملی نشد یا در صورت عملی شدن قول هایشان چرا کیفیت ساختمان هایی که می سازند اینقدر پایین است و بسیار زندگی در این مناظق سخت است.
 
وی در پایان گفت:شما را بخدا فکری به حال ما کنید دیگر از ترسیدن به خاطر پایان قرارداد و گشت و گذارهایی برای پیدا کردن مسکن که به جایی نمی رسند خسته شده ایم.
 
 
مسئول بنیاد مسکن سیرجان در رابطه با قیمت مسکن و زمین و بالا بودن اجاره ها در سیرجان گفت: بنیاد مسکن شهرستان سیرجان در شهر هیچ زمینی ندارد و مسئول نظارت بر خانه یا زمین و … نیست اما یکی از علت های گران شدن اجاره میتوان کمبود خانه باشد.
 
 
خواجویی در ادامه افزود: در سال جاری تعداد زیادی زمین در اطراف شهر و روستاها به متقاضیان واگذار کردیم اما به علت اینکه اداره آب و برق در خدمات رسانی سرعت عمل ندارند و امتیاز به این زمین ها نمی دهند و در نتیجه این خودش باعث کمبود خانه و مردم رو به اجاره نشینی می آورند.
 
وی اذعان داشت:یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها گریبان گیر مردم شده است مشکلات مالی است متاسفانه موارد زیادی وجود داشته است که زمین را دریافت کرده است اما به علت اینکه توان ساخت و ساز را نداشته اند به اجاره نشینی روی آورده اند.
 
 
در این روزها که دولت مدام از امید دادن به مردم دم می زند، نتیجه وعده های پسابرجامی خود را هنوز بر سر سفره و معیشت مردم نمایان نکرده است و در این اوضاعغ اقتصادی، امیدی به بهبود اوضاع مسکن در سیرجان به چشم نمی خورد.
 
 
در حال حاضر با این وضع معیشتی مردم و هزینه های بسیار بالای اجاره حتی برای واحدهای با چندین سال ساخت مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده است و با توجه به رشد شهرنشینی مسئولان هر چه سریع تر فکری به حال مسکن و اجاره نشینی مردم بکنند تا در آینده ای نه چندان دور دچار مشکل نشویم.
 
 


سیرجان خبر

ارسال نظرات