گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_57
زمانی که تخم چشم زده ماهی وارد سالن تکثیر می‌شود در درون دستگاه کشت قرار می گیرد.این دستگاه کشت با آب کار می‌کنند گفتنی است شبیه همین دستگاه در سیستم های دیگر وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۹۳۶۲۴
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

 

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی و سالم داخلی در کشور باید با موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

 

 تمهیدات بهداشتی شدید برای جلوگیری از نفوذ بیماری

مهندس زرگر ؛ کارشناس شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: در اتاق تکثیر تخم های چشم زده ماهی برای جلوگیری از ورود انواع بیماری ها و انگل ها در سیستم پرورش ماهی موارد بهداشتی به صورت دقیق رعایت می شود. علت نصب مهتابی و نور پردازی در سالن تکثیر غذا دادن به ماهی ها در ساعت هایی از شب است بر همین اساس ماهی ها به هیچ عنوان به نور خورشید و نور دیگری حساس نیستند و تنها علت نورپردازی در این سالن تکثیر امکانات غذادهی به ماهی ها در ساعت هایی از شب است.

وی افزود: زمانی که تخم چشم زده ماهی وارد سالن تکثیر می‌شود در درون دستگاه کشت قرار می گیرد.این دستگاه کشت با آب کار می‌کنند گفتنی است شبیه همین دستگاه در سیستم های دیگر وجود دارد به عنوان مثال در گلخانه ها از دستگاهی که با مولد انرژی گرمایی کار می کنند و نیز در سیستم های تولید باکتری و قارچ نیز از مشابه همین سیستم بهره می گیرند.

 

آشنایی با مراحل پروارکردن تخم های چشم زده ماهی

تمهیدات بهداشتی شدید برای جلوگیری از نفوذ بیماری / آشنایی با مراحل پروارکردن تخم های چشم زده ماهی

زرگر عنوان کرد: زمانی که تخم چشم زده ماهی وارد این دستگاه می شود بعد از هم دما کردن بچه های ماهی به استخرهای پرورش ماهی منتقل میشود زمانی که تخم های ماهی در بسته‌های محافظت شده وارد کشور می شود در دمای 2 تا ۳ درجه سانتی‌گراد قرار دارند؛ بر همین اساس قبل از شروع به آغاز مراحل پرورش نیاز به هم دما کردن تخم های ماهی هستیم کشور مردم بسته های تخم چشم زده ماهی را با نوارهای مخصوص محافظت کرده تا لحظه ای که این بسته ها به مزرعه برسد باید برچسب جعبه باز نشود دمای این جعبه ها توسط فیبرهای به شکل خاص به همراه مخازن یخ در دمای بخصوصی ثابت باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: این جعبه ها توسط کشور مقدم پلمپ شده و بر روی آن به زبان همان کشور نوشته است که این تخم ها باید در مدت زمان ۷۲ ساعت به دست مصرف‌کننده برسد اما متاسفانه این مدت زمان به قدری طولانی میشود که گاهی آسیب زننده است؛ همچنین کشور تولید کننده تخم های ماهی بر روی جعبه ها دمای هر روز درج می کنند بدین معنا که اگر دمای روز ۲۴۰ درجه باشد یک نیم روز کامل طول کشیده است تا این تخمها تولید شود بر همین اساس اگر هر 500 درجه را یک روز درنظر بگیریم ۲۴۰ درجه به معنای یک نیم روزه کامل است.

 
ارسال نظرات