پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا-56
نحوه برداشت ماهی ها از استخر اینگونه است که همواره یک شلنگ تراز در کنار استخر دادیم که آب استخر را در یک سطح کاملاً یکسان قرار می دهد.
کد خبر: ۸۸۹۳۶۲۳
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی و سالم داخلی در کشور باید با موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

نحوه خروج و ورود بچه ماهی ها به استخر

مهندس زرگر ؛ کارشناس شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: نحوه برداشت ماهی ها از استخر اینگونه است ما همواره یک شلنگ تراز در کنار استخر داریم که آب استخر را در یک سطح کاملاً یکسان قرار می دهدهمچنین اگر بخواهیم سطح آب را بالا و یا پایین ببریم با همین تراز ها می توان این کار را انجام داد.

 وی افزود: لذا اگر بخواهیم ماهی ها را از استخر بارگیری کنیم از یک شیلنگ تخلیه که در کنار استخر تعبیه شده است استفاده میکنیم لذا آب به ۳۰ سانت پایین می رسددر داخل نیز افرادی وارد استخر می شوند و با تورهای خواست بچه ماهی ها را صید می کنند گفتنی است این بچه ماهی ها نباید با آب صید شود لذا آب آنها را به طور کامل تخلیه کرده و بعد صید می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: در قسمت بعدی مزرعه پرورش ماهی سیستم تصفیه آب وجود دارد این آب با یک میکانیزم کاملاً میکانیکی اقدام به جداسازی فضولات آب می کند لذا هر چه زباله و یا آشغال در درون آب وجود داشته باشد توسط این سیستم جداسازی می‌گرددنحوه عملکرد این فیلتر به این صورت است که جلوی آن باز بوده و آب داخل آن می شود و با چرخش محوری این دستگاه فضولات آب بالا می آید

 

میکانیزم تصفیه آب حوضچه های پرورش ماهی

میکانیزم تصفیه آب حوضچه های پرورش ماهی/ نحوه خروج و ورود بچه ماهی ها به استخر

 وی عنوان کرد: این دستگاه دارای نازل است که همچون کارواش اقدام به تصفیه و تمیز سازی آب می کنند این نازل بر روی فضولات آب قرار گرفته و آنها را به روی یک تشتک می ریزد. از اینجا فضولات خارج می شود بر همین اساس شما همواره آب را شفاف و تمیز خواهید دید و توسط دستگاه برگشت و نیز تزریق گاز اوزون به منظور ه کشتن باکتری های آب آب تصفیه شده وارد سیستم پرورش ماهی میشود در این سیستمO2 تبدیل به O3 می شود.بر همین اساس اکسیژن تبدیل به گاز اوزون میشود گاز اوزون یک گاز کشنده است اما نه برای انسان و نه حتی برای ماهی بلکه باکتری و ویروس های درون آب را به طور کامل می کشد همین سیستم نیزدر تصفیه فاضلاب نیز وجود دارد لذا در آنجا نیز برای کشتن باکتری ها از گاز اوزون استفاده می کنند.

زرگر عنوان کرد: همچنین در بیمارستانها با تزریق گاز اوزون در داخل اتاق عمل ویروس باکتری و انگل های موجود در اتاق عمل را نابود میکنند این سیستم تصفیه آب در مزرعه پرورش ماهی نیز همین اقدام را انجام میدهد گفتنی است در مورد ثابت نگه داشتن دمای آب چون آب به چاه را به صورت متراکم وارد سیستم می کنیم این آب نمایش بالا نمی رود و حداکثر تا ۱۶ درجه سانتیگراد باقی خواهد ماند چون آب در حال حرکت است و در یک جا راکت نمی‌ماند و دمای آن افزایش نخواهد یافت.همچنین درعین شتاب روزافزون آب به علت ورود اکسیژن به طور دائم در آن دمای آب خنک باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: گفتنی‌ست سیستم ما همواره توسط آب ورودی تغذیه می‌شود و سیستم تصفیه کننده بخشی از این آب را به چرخه باز می گرداند در واقع ما ۵ لیتر آب وارد سیستم می‌شود و در ثانیه چیزی حدود ۵۰ لیتر آب در حال چرخش است این چرخش تا زمانی ادامه پیدا می کندتا آب به میزان ۵۰ لیتر در سیستم برسد اما همواره شما ۵ لیتر ورودی آب و ۵ لیتر خروجی آب از سیستم خواهید داشت.

ارسال نظرات