خبرهای داغ:
لزوم آشنایی با مفهوم دهه کرامت و سیره رضوی(ع) موضوع یادداشت محسن کمالی درباره بزرگداشت این دهه می باشد.
کد خبر: ۸۸۹۳۴۶۴
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

دهه کرامت و ضرورت آشنایی با سیره رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، محسن کمالی جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) طی یادداشتی نوشت: علت تقارن نامگذاری دهه کرامت بر حد فاصله بین سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوار ایشان امام هشتم شیعیان علی ابن موسی الرضا(ع) معنای لغوی کرامت به معنی بزرگواری و وقتی در سیره ائمه و معصومین دقت می نمایم پیامبر اسلام کرامت را در دین داری تعبیر کرده و در روایتی دیگر فرمودند: "کوچک شمردن دنیا به واسطه مومن کرامت اوست". در روایتی حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند: "انسان هر اندازه نسبت به نفس خود بخیل باشد به همان نسبت کرامت و بزرگواری دارد" و همچنین در روایت مختلف کرامت به دوری از گناه، وفای به عهد و صبر پیشه کردن تعبیر شده است. در معنی لغوی کرامت در مقابل دنائت قرار می گیرد کرامت یعنی انسان از پستی، فرومایگی و رذالت دوری کند. هرمقدار دنیا در چشم انسان خار، از دنیا به عنوان یک ابزار برای رسیدن به کمالات استفاده کند و از گناه دوری کند دارای کرامت بیشتری می باشد. 

این ها گفته شد تا بدانید وجه تشابه دهه کرامت از این است که معمولا همه ائمه معصومین به نوعی صفات الهی در ان ها بروز و ظهور دارد منتها به طور خاص بعضی از ائمه و معصومین صفاتی در آن ها تبلور خاصی دارد مانند راضی بودن امام رضا(ع) و از جهت دیگر کریم بودن علی بن موسی الرضا(ع) چرا که باعث شده مرکز تشیع جهان اسلام ایران باشد از برکت وجود ایشان در ایران و مشهد مقدس، به نوعی شیعه دوازه امامی از جایی هویت پیدا می کند که به امام هشتم شیعیان می رسد و در نهایت کرامت عظیمی که از امام رضا(ع) وجود دارد بحث هدایتی است که ایشان برای تمام شیعیان جهان دارد.

در روایات مختلف از مهربانی و شفاعت امام رضا(ع) ذکر شده و همه شیعیان ایشان را با صفات مهربانی و رئوف بودن می شناسند.

ما قمی ها که افتخار همجواری با کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) را داریم و همه شیعیان باید دهه کرامت را قدر بدانیم و خواسته ای همه ائمه معصومین از ما می خواهند تقوای لهی پیشه کنیم در قبال همه کرامت و لطف های که برای ما دارند. ائمه و معصومین از طرف خداوند آمده اند تا چراغ راه و وسیله رسیدن به کمال، پیشرفت و رسیدن سعادت ابدی ما شیعیان و انسان ها باشند.

انشاءالله که از این ایام استفاده مطلوب را ببریم و با سبک و روش رضوی آشنا شویم و آن را در زندگی خود عملیاتی کنیم تا با برکات دنیوی و اخروی در زندگی همراه باشد و توصیه می شود دهه کرامت ایام خوبی برای شادی و شادی معنوی می باشد.


ارسال نظرات