پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_49
یک کارشناس شیلات گفت: چرا وقتی ماهی وارد گمرک کشور می شود قرنطینه تخم ماهی را بر می دارد و می گوید تا سه روز حق جا به جا کردن تخم ها را ندارم؟
کد خبر: ۸۸۹۳۳۶۲
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

هنوز گمرک واحد شمارش تخم ماهی ندارد/ رشد بیماری در تخم های چشم بسته ماهی

 * رشد بیماری در تخم های چشم بسته ماهی

مهندس زرگر ؛ کارشناس برجسته شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: چرا وقتی ماهی وارد گمرک کشور می شود قرنطینه تخم ماهی را بر می دارد و می گوید تا سه روز حق جا به جا کردن تخم ها را ندارم.درحالی که خود آقایان کارشناس می دانند که وقتی تخم وارد دستگاه می شود تا بیست روز نمی توان با آن کاری کرد و یا انتقال داد ؛ پس چه طور است که در گمرک می گویند تا سه روز تخم ها را انتقال ندهم!

وی افزود: اگر این سیستم واردات صحیح باشد آن کارشناس تحصیل کرده ای که بر سر کار گذاشته اند می داند که تخم ماهی وارد دستگاه شده و من تا بیست روز نمی توانم آن را تکان دهم و گمرک بعد از سه روز می خواهد تخم را آزمایش کند این درحالی است که به عنوان مثال کسی که در قرنطینه کشور فرانسه بوده تمام بیماری ها و آزمایش های لازم را بر روی آن انجام داده است.

این مهندس شیلات عنوان کرد: مثلا از چند آیتم های بیماری چند مورد را فرانسه تایید کرده که تخم ها سالم هستند اما فلان بیماری را به طور ضعیف دارد لذا این تخم ماهی باید در استخر با دمای 7 درجه پرورش یابد نه در دمای 14 درجه چون ممکن است فلان بیماری ضعیف ماهی اود کند و دوباره رشد نماید.

 

* هنوز گمرک واحد شمارش تخم ماهی ندارد

زرگر گفت: اما وقتی وارد کننده در گمرک اذیت می شود دیگر به این فکر نمی کند که تخم ها را به کسی بفروشد تا در دمای مناسب تخم ها را پرورش دهد لذا تنها به سود خود فکر می کند. چنانچه یکی دیگر از مشکلات ما در بحث واردات تخم های ماهی باز شدن درب پلمپ شده ی تخم های ماهی در گمرک است.به عنوان مثال وقتی تخم های ماهی از کشور فرانسه وارد می شود در بسته های یخ به طور دقیقی قرار گرفته است.

وی افزود: اگر درب بسته ها باز شود دمای بیرون یخ های درون ظرف تخم های ماهی را آب می کند و دمای ظرف تخم ماهی پایین می آید و کم کم تخم ها شروع به رشد کردن می کنند.یکی دیگر از مشکلات ما با مسئول گمرک و قرنطینه است که دکتری دامپزشکی دارد و به ما می گوید بسته تخم ماهی شما به جای 70 هزار تا تخم 25 هزار تخم دارد لذا ما مجبور هستیم برای اینکه اثبات ادعا کنیم بسته تخم های ماهی را جلوی مسئول آن بگذاریم تا دانه دانه تخم ها بشمارد.آن وقت جای سوال این جاست که این شخص می خواهد چطور این 200 هزارتا تخم ماهی را می خواهد بشمارد؟

زرگر عنوان کرد: کسی نمی داند واحد شمارش این تخم ها کیلوگرم یا لیتر و یا .... است من سر همین موضوع بحث و جدل داشتم که گاهی تخم ها را 24 ساعت هم نگه داشتند.که با صحبت و رایزنی تخم های ما را آزاد کرده اند.ببینید واحد اندازه گیری کشور مبدا تخم های چشم زده ماهی را بر حسب لیتر محاسبه می کند و هیچ زمان به خاطر یک کشور واحد خود را تغییر نمی دهد مانند کشور جمهوری اسلامی ایران که به خاطر کشور دیگر واحد پول خود را از ریال تغییر نمی دهد.

ارسال نظرات