وقتی یک ماهی به طور طبیعی صید می شود شاید تا 10 ساعت گوشتش فاسد نشود اما فرآوری ماهی صنعتی که بر اثر گاز و یا کاهش ارتفاع استخر دچار خفگی شده است،گوشتش کمتر از یک ساعت فاسد می شود.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۴۲
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس شهرام زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

در گزارش پیشین با خوی وحشی ماهی تیلا پیا و دستکاری خطرناک ژنتیک این ماهی توسط کارشناسان صحبت کردیم در این شماره به زوایای دیگر این موضوع خواهیم پرداخت.

سموم تیلاپیا با سرخ شدن هم نابود نمی شود/ اثرات منفی واردات بر بازار داخلی/دولت به جای حمایت از واردات از تولید کننده حمایت کند

* سموم ماهی تیلاپیا با سرخ شدن هم نابود نمی شود

مهندس زرگر ؛کارشناس برجسته شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، پیرامون تفاوت صید اصولی و صید های غیر اصولی ماهی گفت: جالب است بدانید وقتی یک ماهی به طور طبیعی صید می شود شاید تا 10 ساعت گوشتش فاسد نشود اما با فرآوری ماهی صنعتی که بر اثر گاز و یا کاهش ارتفاع استخر دچار خفگی شده باشد، در کمتر از یک ساعت فاسد می شود.

وی افزود: بعید نیست در کشور چین برای فرآوری ماهی تیلاپیا از گاز co استفاده کنند و به علت رسوخ گاز منوکسیدکربن در بافت ماهی، این مطلب بر روی سیستم عصبی انسان نیز اثر منفی می گذارد. به صورتی که حتی سم ایجاد شده در خون ماهی بر اثر خفگی پس از انجماد در سرخ شدن در دمای بالا هم در بافت و گوشت ماهی باقی است.

* اثرات منفی واردات ماهی چینی بر بازار داخلی

این کارشناس ارشد شیلات تصریح کرد: ماهی قزل آلا در سال های دهه قبل بازار بسیار خوبی در کشور داشت.تقریبا از 10 سال قبل ماهی چینی وارد کشور شد و حتی ماهی قزل آلا هم از خارج کشور وارد کردند که بدین ترتیب اوضاع فروش ماهی داخلی به هم ریخت. به صورتی که ماهی قزل آلا از نروژ،ترکیه،...وارد کشور شد. در همین زمان هم برخی مافیای وارداتی وارد صحنه واردات ماهی شدند. 

وی افزود: من سال 1394 ماهی قزل آلا را با قیمت 9 هزار تومان تولید و به فروش رساندم و در همان سال ماهی قزل آلا از نروژ با قیمت 7 هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای به دست مصرف کننده می رسید. دولت به جای انکه از واردکننده ماهی تیلاپیا حمایت کند؛از تولید کننده داخلی حمایت کند، چراکه حداقل از نظر بهداشتی هم معلوم نیست ماهی وارداتی چه زمانی صید شده چه موقعیت و فراوری داشته و یا چه مدتی در گمرک مانده است.

مهندس زرگر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی در کشور وقتی می گویند ماهی از فلان کشور آمده تصور می کنند که این ماهی بهترین موقعیت را داشته است درحالی که اتفاقا معلوم نیست چه بلایی بر سر آن آمده تا به دست مصرف کننده برسد.

ارسال نظرات