جواد باجاقی یکی از ده‌ها کشاورزان فعال ساوجی است که توانسته است از اراضی خود بهترین بهره ممکن را داشته باشد و چند محصول را در دو فصل بهار و تابستان برداشت کند.
کد خبر: ۸۸۹۳۳۲۰
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ بخش کشاورزی با داشتن زیر بخش‌های چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد کشور است که با توجه به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فراوانی که دارد ولی متاسفانه انگونه که بایسته و شایسته است ظرفیت‌های این بخش توسط مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

کشاورزی در کشوری همچون ایران با داشتن ویژگی‌های بسیار از جمله چهار فصل بودن، توانایی زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد.

علاوه براین بخش کشاورزی با ایجاد صنایع بالادستی وابسته به خود مانند صنایع تولید ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع تولید تجهیزات آبیاری نوین، صنایع تولید تجهیزات دامداری و دامپروری، صنایع تولید کودشیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و امثال آن یا صنایع پایین دستی مانند؛ صنعت تولید پارچه و پوشاک، صنعت تولید کاغذ، بخش تولید خوراک دام و طیور و سایر موارد مشابه و نیز صنایع تبدیلی مانند صنایع تولید کنسانتره، کنسرو و کمپوت و نیز صنایع واسطه‌ای مانند؛ صنعت؛ بسته‌بندی، انبارداری و سردخانه‌ای، حمل و نقل و توزیع و نگهداری، سهم مهمی در ایجاد اشتغال و نیز تولید ثروث ملی بر عهده دارد.

شهرستان ساوه یکی از ظرفیت‌های استان مرکزی هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی است؛ کشاورزان این خطه در تلاش هستند تا بخش کشاورزی نیز از صنعت جای نماند و بتواند در مسیر رشد گوی سبقت را در بخش درآمدزایی از صنعت شهرستان برباید.

جواد باجاقی یکی از ده‌ها کشاورزان فعال ساوجی است که توانسته است از اراضی خود بهترین بهره ممکن را داشته باشد و چند محصول را در دو فصل بهار و تابستان برداشت کند.

روستای «یل‌آباد» ساوه هر روز شاهد تلاش و همت این کشاورز ساوجی است که محصولات متنوعی را از باغات و زمین‌های خود برداشت کرده و روانه بازار می کند.
 

این تولید کننده ساوجی در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: از زمان شخم تا برداشت یک محصول نظیر خیار، در مجموع چهل نفر از یک هکتار مزرعه می تواند منفعت کسب کنند و در مراحل مختلف کشت تا فروش مشغول شوند.

وی افزود: پس از برداشت خیار، زمین به همراه کودهای طبیعی غنی کننده و شخم می خورد تا دانه‌های ذرت نیز در همین زمین کشت شود.

 
باجاقی بیان کرد: میانگین برداشت محصول در همین اراضی 20 تُن خیار با کیفیت عالی و درجه یک، از هر هکتار است، و اگر بذر خوب کشت شود و مبارزه با آفات و علف های هرز به موقع انجام گیرد می توان از هر هکتار حدود 30 تُن محصول خیار برداشت کرد.


این کشاورز ساوجی با اشاره به خاک حاصلخیز بخش مرکزی ساوه و گرمای زودرس تصریح کرد: این شرایط موجب می شود که محصولات نوبرانه قابل کشت شود و بتوانیم محصولات باغی مانند چاقاله بادام، زردآلو و سایر میوه‌های سردرختی را به موقع در بازار میوه عرضه کرده و با قیمت مناسبی بفروشیم.


باجاقی به ظرفیت بخش کشاورزی روستا اشاره کرد و گفت: در روستای یل آباد از فروردین ماه تا اواخر پاییز محصولات متنوعی مانند: آلو سبز، زردآلو، هلو، شلیل،انگور، انجیرو انار به همراه صیفی جاتی مانند طالبی، خیار و بامیه  برداشت می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات