خبرهای داغ:
بزرگ‌ترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۳۰ مگاوات در فاز اول در شیراز افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۲۹۲۵
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
انرژی خورشیدی دارای منبع بی‌پایان است و تا زمانی که خورشید می‌تابد امکان استفاده از این انرژی وجود دارد، انرژی خورشیدی به انرژی دوستدار محیط زیست معروف است زیرا آلودگی به همراه ندارد و در زمره انرژی‌های پاک قرار می‌گیرد.

انرژی خورشیدی در همه اقلیم‌ها وجود دارد و در مناطقی که به منابع سوخت فسیلی دسترسی ندارند کاربرد زیادی دارد. از چندسال پیش استفاده از این منبع انرژی در تولید انرژی برق، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و غیره آغاز شده است.

استان فارس یکی از مستعدترین استان‌های کشور در تولید انرژی خورشیدی است و به گفته حمزه روغنیان، معاون برنامه‌ریزی برق فارس، استان فارس و بوشهر با 83 ساختگاه جهت اتصال به پست‌های فوق توزیع، پیشتاز جذب سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی هستند.

وی با اشاره به تمایل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث کارخانجات تولید تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های خورشیدی در استان فارس، از احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در شیراز خبر می‌دهد و می‌گوید: این کارخانه روز سه‌شنبه سوم مردادماه با حضور مسئولان وزارت نیرو در شهرک صنعتی شیراز افتتاح می‌شود.

به گفته روغنیان این کارخانه با سرمایه‌گذاری داخلی توسط شرکت تامین انرژی برق ایرانیان (تابان) در زمینی به مساحت 12 هزار و 500 هزار متر مربع با ظرفیت تولید سالیانه 130 مگاوات در فاز اول و در مراحل طرح توسعه تا میزان 250 مگاوات ساخته شده است.

آغاز به کار کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در شیراز نویددهنده افزایش تولید و استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در استان فارس است. استفاده از منبع عظیم و نامتناهی انرژی خورشیدی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است زیرا برای تولید یک کیلو وات ساعت انرژی برق 25 صدم مترمکعب گاز مصرف می‌شود.

ساخت 5 نیروگاه خورشیدی در استان فارس

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس از ساخت 5 نیروگاه‌ها 10 مگاواتی تولید انرژی خورشیدی در اقلید، آباده، خرامه، کهمره‌سرخی و منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبر داده و می‌گوید: ساخت دو نیروگاه خورشیدی به شرکت تامین انرژی برق ایرانیان که سازنده کارخانه تولید پنل خورشیدی نیز هستند واگذار شده که امید است تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد.

محمدرضا سلطانی، کارشناس تولیدات پراکنده شرکت برق منطقه‌ای فارس، با بیان اینکه هر کدام از این نیروگاه‌ها در زمینی به مساحت 20 هکتار و با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی ساخته می‌شود، می‌گوید: زمین ساخت این نیروگاه‌ها تامین شده است.

وزارت نیرو برای تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه تولید انرژی‌ خورشیدی با عقد قرارداد خرید تضمینی 20 ساله انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها را خریدار کرده و با این کار ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها