در حالی عدم توجه مسئولین به الگوی کشت سبب شده تا بسیاری از کشاورزان از کشت محصول پیاز خودداری کنند که این محصول در روز های اخیر رکوردار افزایش قیمت در کشور شده است.
کد خبر: ۸۸۹۲۹۱۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، افزایش قیمت پیاز در روز های اخیر نه تنها اشک بسیاری از شهروندان  را در آورده که ارزان خری مافیای کشاورزی نیز سبب نگرانی بسیاری از کشاورزان شده است به طوری که به گفته برخی کشاورزان هیرمندی دیگر تمایلی به کشت این محصول ندارند.

 

مهدی سرگلزایی یکی از کشاورزان شهرستان هیرمند در گفت و گو با ندای هیرمند در این خصوص گفت: در سال گذشته 20 تن پیاز در مزارع کشاورزی به زیر کشت بردیم که در نهایت کیلویی 200 تومان در بازار به فروش رساندیم.
 
وی افزود: اما امسال قیمت پیار به گونه ای افزایش یافته است که هیچ یک از کشاورزان جرات کشت این محصول را به دلیل احتمال ضرر و زیان در سال آینده ندارند.
 
نبود الگوی کشت، عامل اصلی رشد قیمت
 
سرگلزایی دلیل افزایش قیمت پیاز را خرید پایین از کشاورزان در سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته پیاز از کشاورزان با قیمت پایین خریداری می شد لذا کشاورزان تصمیم گرفتند تا امسال پیاز را مورد کشت قرار ندهند.
 
این کشاورز هیرمندی اظهار داشت: در سال گذشته 20 تن پیاز در زمین های کشاورزی به زیر کشت بردم که به دلیل قیمت پایین آن امسال تنها 100 کیلو و برای مصرف خود پیاز کاشته ایم.
 
 محمد ایوب شهنوازی یکی از کشاورزان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: سال های بسیار زیادی است که ما کشاورزان هر روز با یک مشکل و نوسان قیمت دست و پنجه نرم می کنیم.
 
وی بیان کرد: متاسفانه افزایش قیمت در محصولات صیفی که مدت انبارداری کمتری دارد بیشتر به چشم می خورده است و سبب شده تا قیمت محصول در زمان برداشت، کاهش و زمان کمبود بازار افزایش پیدا کند و این روزها نیز قیمت پیاز در این شهرستان بسیار زیاد شده است.
 
قادر بخش سالارزهی یکی دیگر از کشاورزان خاشی با انتقاد از روند افزایش قیمت پیاز به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه دلالان و مغازه داران پیاز را  به قیمت خیلی کم از ما خریداری می کنند و با قیمت بسیار بالای در سطح شهر به فروش می رسد.
 
وی با بیان اینکه مسئولان باید به فکر قشر کم درآمد باشند، تصریح کرد: مسئولان تنها وعده و وعید می دهند اما خبری از عملی شدن نیست و قیمت پیاز نیز به دلیل عدم حمایت های دولت در حال افزایش است.
 
سالارزهی ادامه داد: واردات بی‌رویه، کافی نبودن کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری، وجود مافیاهای کشاورزی، واسطه‌ها و بالا بودن هزینه تولید نیز مسئله بی‌ثباتی و نوسان قیمت محصولات کشاورزی را تشدید کرده است.
 
عدم نظارت مسئولین بر بازار سبب افزایش قیمت
 
شریف هاشمزهی یکی از شهروندان خاشی که در حال خرید پیاز بود، با انتقاد شدید از افزایش قیمت پیاز به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه هرازگاهی شاهد افزایش بی رویه و بسیار زیاد قیمت پیاز هستیم که این نشان از عدم نظارت مسئولان بر بازار دارد.
 
وی بیان کرد: قیمت پیاز در حال حاضر با میوه های همچون زردآلو و حتی هلو برابری می کند که این برای قشر ضعیف و کم درآمد جامعه که گاهی تنها همان پیاز با نان را می خوردند نمی توانند خرید کنند.
 
امین الله خاشی کمال آبادی یکی از شهروندان دیگر که مقابل مغازه میوه و تربار بود به خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: پیاز متاسفانه این روزها قیمتش افزایش پیدا کرده که اصلا امکان خرید آن نیست که باید مسئولان به فکر مردم باشند و جلوی این افزایش بی رویه محصولاتی که در روزگاری کیلویی یک هزار تومان بود و الان چندین برابر قیمت باید خریداری کنند را بگیرند.
 
 وی با بیان اینکه منحنی عرضه و تقاضا در کشور به صورت تار عنکبوتی است، گفت: تنها عرضه و تقاضا است که قیمت را معین می‌کند.
 
جهت پیگیری این موضوع در تماس های متعددی که خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون با نجفی مدیر کل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان داشت، وی پاسخگوی تلفن همراه خود نبود.
 
علی ای حال با توجه به گستردگی پهنه‌ی مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدود کننده‌ی آب به‌دست آورد ضرورتی انکار ناپذیر است لذا مسئولین باید نسبت به تعیین الگوی کشت مناسب برای کشاورزان اقدام اساسی انجام دهند تا همه ساله شاهد افزایش قیمت برخی اقلام و یا برگزاری مراسم خاکسپاری برای برخی دیگر از اقلام خوارکی نباشیم.
 
منبع: عصر هامون
ارسال نظرات