افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرفارسی زبان در دانشگاه کردستان

مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان با حضور مالک هاشمی رایزن فرهنگی ایران در شهر سلیمانیه, عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم و شماری از مسئولین مربوط به حوزه آموزش عالی و اتباع خارجی در محل دانشگاه کردستان افتتاح شد.
کد خبر: ۸۸۹۲۸۷۱
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، دکتر فردین اخلاقیان رییس دانشگاه کردستان در جلسه شورای روابط بین الملل دانشگاه کردستان که با حضور رایزن فرهنگی ایران در کنسولگری سلیمانیه عراق, مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم و جمعی از مسئولان دانشگاه کردستان برگزار شد گفت: پدیده علم و دانش ذاتا بین المللی است و متعلق به همه بشر است بنابراین داشتن روابط بین الملل در حوزه علم و فناوری و دانش یک ضرورت انکارناپذیر است.

 

وی افزود: امروز دانشگاه‌ها در ایران با قرارگیری در مسیر پیشرفت و دستیابی به دستاوردهای ارزشمند، به سمت کاربردی کردن تحقیقات می‌روند به نحوی که برای بدنه جامعه و مردم میتوانند  کارساز باشند و با توجه به اقدامات مختلف صورت گرفته خوشبختانه هم اکنون دانشگاه کردستان یکی از مراکز علمی و آموزش توسعه یافته در سطح کشور به شمار می رود.


رییس دانشگاه کردستان تصریح کرد: در سال های اخیر روابط بین المللی در سطح دانشگاه های کشور رشد چشمگیری داشته است و شاهد تحولات خوبی در این حوزه بودیم که دانشگاه کردستان هم به عنوان دانشگاه مادر استان و مرز مترک با کشور عراق از این قاعده مثتثنی نبوده است.

 

به گفته اخلاقیان, نزدیکی فرهنگی و تاریخی دو منطقه کردستان ایران و اقلیم کردستان زمینه ‌ای مناسب برای تبادلات دانشگاهی و علمی است و دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق می‌توانند از تجربیات دانشگاه‌های ایران و دانشگاه کردستان استفاده کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان زیادی از اقلیم کردستان عراق در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند این درحالی است که چند سال گذشته هر چند دانشگاه کردستان چندین دانشجوی خارجی داشت اما با سیاست هایی که اعمال شد این دانشجویان مجبور به خروج از ایران شدند و همین صدمات زیادی را وارد کرد.


اخلاقیان تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت علوم, مسئولیت دفتر ارتباط دانشگاه های کشور با اقلیم کردستان را به دانشگاه کردستان واگذار کرده اند این نشان میدهد که نگاه امنیتی به کردستان وجود ندارد.


وی با اشاره به افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه کردستان گفت: افتتاح این مرکز نقش موثری در تسهیل تحصیل این دانشجویان دارد.


در ادامه عبدالله حسن زاده مدیر روابط بین الملل دانشگاه کردستان گفت: رایزنی های زیادی برای افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان دانشگاه کردستان انجام شد و امروز موفق به اخذ مجوز این مرکز و افتتاح آن در دانشگاه کردستان هستیم.


وی افزود:  این مرکز میتواند با ارائه دوره های آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه کردستان آنها را در تسهیل تحصیل و ارتباطات خود همراهی و حمایت کند.
 

وی ادامه داد: این مرکز می‌تواند در جذب دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف و به ویژه اقلیم کردستان موثر باشد تا از این طریق بتوانیم غیرفارس زبانان را آموزش دهیم برای اینکه مشکلی برای حضور در کشور نداشته باشند.


عبدالله حسن زاده با اشاره به اینکه این مرکز با هدف رفع نیاز دانشجویان غیرایرانی راه اندازی شده است، افزود: چنانچه دانشگاه‌های مرزی را تقویت کنیم امکان جذب دانشجوی خارجی برای تمام استان‌ها در سایر نقاط کشور فراهم می‌شود.

 

وی گفت: هم اکنون دانشگاه کردستان رئیس کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های کشور با اقلیم کردستان عراق است و که در این کارگروه دانشگاه هایی مثل صنعتی شریف, صنعتی امیرکبیر, زنجان, ایلام, صنعتی اصفهان و دانشگاه کردستان وجود دارد.


وی تاکید کرد: دفتر روابط بین الملل در سال 89 در دانشگاه کردستان ایجاد شد و در سال 90 شروع به جذب دانشجو کرد اما بنابر سیاست های وزارت خارجه موجود آن زمان این جذب دانشجو متوقف شد تا در دولت یازدهم این کار از سر گرفته شد و از سال 94 دوباره فرایند جذب دانشجو خارجی عملیاتی شد.


مدیر روابط بین الملل دانشگاه کردستان تصریح کرد: در سال 94 دانشگاه کردستان 8 دانشجو خارجی را جذب کرد که این رقم در بهار 95 به 32 دانشجو رسید, در حال حاضر هم 46 دانشجو خارجی در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند و برای امسال هم  پرونده 100 دانشجو منتقاضی تحصیل در دانشگاه کردستان را برای تاییدات نهایی به وزارت علوم فرستادیم.


حسن زاده گفت: بین المللی سازی آموزش عالی باعث گسترش روابط اکادمیک بین المللی و تبادل و تجارت, استفاده از امکانات متقابل, ارتقا رتبه دانشگاه, کمک به رشد علمی سایر کشورها, کمک به رشد و استحکام روابط سیاسی, شناساندن دستاوردها و توانمندی های علمی به سایر کشورها و ... می شود.


وی یادآور شد: تا امروز با 8 دانشگاه شمال عراق شامل دانشگاه های صلاح الدین, سلیمانیه, پلی تکنیک سلیمانیه, راپرین, چرمو, گرمیان, حلبچه و کویه تفاهم نامه همکاری در زمینه برگزاری کنفرانس های مشترک, دوره های مشترک, انجام طرح های تحقیقاتی مشترک, تبادل عضو هیئت علمی و دانشجو و ... داشته ایم.


در ادامه این جلسه عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: در پی تلاش دانشگاه کردستان، مجوز افتتاح سیزدهمین مرکز آموزش زبان فارسی به متقاضیان غیرفارس زبان برای دانشگاه کردستان صادر شد که فعلا فعالیت آن به صورت آموزش متقاضیان غیر بورسیه آغاز می‌شود و پس از سپری شدن 2 سال، با هماهنگی‌های لازم امیدواریم شرایط آموزش زبان فارسی به کلیه متقاضیان در این مرکز فراهم شود.


وی افزود: افتتاح این مرکز در راستای تسهیل فرآیندهای لازم برای جذب دانشجویان خارجی است که از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی است, چراکه در برنامه ششم توسعه بر آماده سازی زمینه جذب بیش از 75 هزار دانشجوی خارجی تاکید شده است.


مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تاکید کرد: برای تحصیل یک دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران نیازمند همراهی و همکاری چهار وزارتخانه مختلف هستیم و امروز خوشحالیم که در سایه سیاست های وزارت خارجه, دانشجویان خارجی بودن دغدغه در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر از استان کردستان به عنوان یکی از نقاط جغرافیایی طلایی به دلیل داشتن مرز مشترک با کشور عراق یاد میشود پس مسئولین دانشگاه کردستان باید قدر این موقعیت را بدانند و با تدوین نقشه راه بهترین بهره را از این پتانسیل ببرند.
 
انتهای پیام/7727
 

ارسال نظرات
آخرین اخبار