یک باغدار بسیجی در گفتگو با «بسیج»:

تولید محصول کشاورزی ارگانیک در کنار پرورش ماهی/ حتی یونجه هم وارد می کنند

متأسفانه ماهی هم دچار معضل واردات است حتی کار به جایی رسیده است که از خارج کشور یونجه وارد می کنند. وقتی یونجه وارد می کنند دیگر میوه و ماهی که جای خود دارد.
کد خبر: ۸۸۹۲۷۲۴
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر به چشم می‌آید بخش کشاورزی کشور است.بر همین اساس با آقای ربانی؛ یکی از کشاورزان و باغداران بسیجی استان البرز  گفتگویی ترتیب داده ایم.

تولید محصول کشاورزی ارگانیک در کنار پرورش ماهی/کار به جایی رسیده که یونجه وارد می کنند//توجه صحبت ربانی در مورد کشاورزی

* تولید محصول کشاورزی ارگانیک در کنار پرورش ماهی

ربانی؛کشاورز ، باغدار و پرورش دهنده ماهی در نظرآباد قزوین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: دولت باید مبلغی به عنوان سرمایه در گردش در اختیار تولیدکننده بگذارد تا با آن به تولید حداقلی بپردازند و خوراک ماهی را تأمین کنند.مگر با 1 یا 2 میلیون تومان می شود کار کرد در حالی که اکنون 50 میلیون تومان هزینه خوراک ماهی شده است.

وی افزود: برای فروش ماهی تولید شده هم مشکلات جدایی داریم. مسئولان منطقه به من مجوز ندادند تا در جلوی استخر پرورش ماهی یک ساختمانی کوچک بنا کنم تا مردم از تولید به مصرف، ماهی بخرند. متأسفانه 20 روز است که ماهی های ما برای صید آماده شده ولی هر روز 2 تا 4 کیلو ماهی میفروشم. این طوری که نمی توان 2 تن ماهی را فروخت. اگر امکانات و تجهیزات و ساختمانی در کنار ما باشد می توانیم به راحتی ماهی ها را به فروش برسانیم.

ربانی عنوان کرد: ما گیر دلال خوردیم اما حاضر نشدیم که ماهی خود را ارزان بفروشیم. من با دلال حاضر شدم تا سود 6 ماه پرورش ماهی را شریک شوم اما جالی است که او حاضر نشد.من به دلال گفتم که 6 ماه برای پرورش ماهی زحمت کشیدم حالا هرچه ماهی را فروختید سودش نصف نصف اما دلال حاضر به این کار نشد.

* مشکلات کشاورزی و باغداری

وی افزود: ما برای تولید محصولات ارگانیک کشاورزی و استفاده کمتر از سم های شیمیایی در زمستان آفت زدایی می کنیم تا در بهار کمتر از سم های شیمیایی استفاده کنیم. همچنین با روش آبیاری قطره ای مصرف آب مان بسیار کم شده . بر همین اساس با این روش آبیاری 2 اینچ آب برای 10 هکتار زمین مصرف می شود. این درحالی است که زمین کشاورزی ما چیزی در حدود 1.5هکتار است. در این متراژ کشاورزی، تولید یونجه و میوه داریم. چنانچه در پاییز  هم گندم و پس از آن ذرت می کاریم.

* انتقاد از واردات یونجه از خارج کشور

ربانی تصریح کرد: دولت طرحی دارد که به کشاورزی با آبیاری قطره ای کمک بلاعوض می کند. ما به مسئولان اعلام کردیم که زمین کشاورزی ما به صورت قطره ای آبیاری می شود اما مسئولان گفتند چون خودتان سیستم آبیاری را قطره ای کرده اید دیگر ما نمی توانیم هزینه ای که کرده اید را  به شما بدهیم!. جالب است وقتی سیستم آبیاری ما قطره ای نبود می گفتند بروید قطره ای کنید تا به شما کمک بلاعوض کنیم.

وی عنوان کرد: این چه کاری است وقتی می گوییم پول نداریم می گویند برو قطره ای کن و وقتی سیستم را قطره ای می کنم می گویند دیگر انجام دادید نمی توان کاری کرد! 

ربانی خاطرنشان کرد: متأسفانه میوه هم دچار معضل واردات است حتی کار به جایی رسیده است که از خارج کشور یونجه وارد می کنند. وقتی یونجه وارد می کنند دیگر میوه که جای خود دارد.

ارسال نظرات