پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_47
اگر مقام معظم رهبری می فرمایند که باید تولید افزایش یابد ما لبیک گویان به این ندا، هم در کشاورزی و هم در پرورش ماهی تولید انجام می دهیم.
کد خبر: ۸۸۹۲۷۲۲
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با آقای ربانی؛ یکی از بسیجیان تولیدکننده داخلی ماهی گفتگویی ترتیب داده ایم.

در گزارش پیشین در مورد مشکلات تولیدکنندگان قزل آلا از جمله اقای ربانی و نیز واردات فله ای ماهی تیلاپیا از بنادر کشور و نیز دست های پنهان دشمنان نظام برای حمله ژنتیکی از راه مواد غذایی و مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا و واردات فله ای ماهی تیلاپیا از بنادر کشور صحبت کردیم در این شماره به دیگر زوایای این موضوع خواهیم پرداخت:

تولید ماهی های کاملا ارگانیک/ امروز تولید یعنی جهاد

* تولید ماهی های کاملا ارگانیک

ربانی؛ یک بسیجی تولید کننده قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: چون ما تمام مسائل بهداشتی را رعایت می کنیم ماهی ها به مریضی خاصی مبتلا نشده اند تا بخواهیم از داروی خاصی استفاده کنیم.لذا ماهی های ما از این نظر ارگانیک هستند.البته مشاوران و کارشناسان شیلات هم در این زمینه به ما کمک می کنند تا خدای نکرده ماهی ها به بیماری خاصی مبتلا نشوند.از مسئولین توقع داریم که اگر به ما کمک نمی کنند سنگ جلوی پای ما نیندازند. یکی از معضلات ما در پرورش ماهی، کمبود برق است.چنانچه نامه ای را به جهاد سازنندگی برده ام تا برق به ما اختصاص دهند که هزار پیچ و خم اداری ایجاد کردند که دست آخر از پیگیری آن منصرف شدیم.

وی افزود: من برای تأمین برق مجبور به خرید ژنراتور شدم. معلوم است که این کار برای دولت و کشور هزینه بردار است و صد در صد برق اضافی که خریداری می شود نسبت به مصرف سوخت ژنراتور مقرون به صرفه تر است.اما ما مجبور هستیم تا سوخت و تراکتور خریداری کنیم تا دوباره برق تولید کنیم و کسری برق مان جبران شود.

ربانی عنوان کرد: قطعا مشکلاتی که پیش پای تولیدکننده است جلوی پای واردکننده ماهی نیست.آنها به راحتی از خارج کشور محصول وارد می کنند آن وقت ما در کشور خودمان نمی توانیم یک وسیله جابه جا کنیم. چونحمایت از واردکننده صورت می گیرد لذا سود اصلی و بیشتر را واردکننده می برد تا یک تولیدکننده ماهی.چون ما در داخل کشور برای پرورش ماهی هزینه می کنیم و از طرفی نمی خواهیم ماهی با قیمت بالا به دست مصرف کننده برسد.

* امروز تولید یعنی جهاد

وی خاطرنشان کرد: اگر ماهی تولید شده با قیمت بالا به دست مصرف کننده برسد مردم توان خرید ندارند اکنون برای فروش محصولات خود به بازار مراجعه کرده ایم اما مردم توان خرید نداشتند.دولت باید ریل گذاری کند و مشکلات تولید و مصرف را حل کند. ما نمی خواهیم که دولت به ما پول دهد و فقط می خواهیم که مشکلات را مرتفع کند این درحالی است که ابتدای انقلاب جهادسازندگی استخر درست می کرد و بچه ماهی تحویل می داد فقط از ما می خواستند که ماهی تولید کنیم.

وی افزود: من برای آنکه هم کشاورزی کنم و پرورش ماهی داشته باشم استخر دو منظوره راه اندازی کردم و اعتقاد دارم که با تولید، جهاد می کنم. یک روزی در میدان جنگ مقابل دشمن ایستادگی کردیم و اکنون همان وظیفه را با جهاد تولید انجام می دهیم. امروز تولید یعنی دفاع از مملکت. اگر مقام معظم رهبری می فرمایند که باید تولید افزایش یابد ما لبیک گویان به این ندا هم در کشاورزی و هم در پرورش ماهی تولید داریم.

ارسال نظرات