یک تولیدکننده ماهی گفت: وقتی تولیدمان روی دستمان می ماند و یا چک های مردم پاس نمی شود و پولی نیست که به جوانمان دهیم شادی باقی نمی ماند.
کد خبر: ۸۸۹۲۶۴۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس گفتگویی با سرکار خانم زمانی یکی از جهادگران بسیجی و تولیدکنندگان ماهی قزل آلا ترتیب داده ایم . وی که ازجمله تولید کنندگان ماهی قزل آلا ست دل پر دردی نسبت به بازار ماهی و مشکلاتی که بر سر راه تولید کنندگان داخلی وجود دارد داشت. مشکلاتی که عمدتا از سوی برخی مسئولین ایجاد شده وباعث کندی روند تولیدی او شده است. خانم زمانی که به همراه همسر جانباز و فرزند خود در مزرعه خود مشغول به کار است خود برادر شهید و از جمله فعالین عرصه کار تولید و نیز منتقد جدی بحث واردات ماهی های خارجی از جمله تیلا پیا است.

در گزارش پیشین در مورد مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا و نیز واردات فله ای ماهی تیلاپیا از بنادر کشور و نیز دست های پنهان دشمنان نظام برای حمله ژنتیکی از راه مواد غذایی و مشکلات تولیدکنندگان ماهی قزل آلا و واردات فله ای ماهی تیلاپیا از بنادر کشور صحبت کردیم در این شماره به دیگر زوایای این موضوع خواهیم پرداخت:

شادی حقیقی مردم در حمایت از تولید است نه در بی بندوباری/ اجر و قرب واردکننده از تولیدکننده بیشتر است

شادی حقیقی مردم در حمایت از تولید است نه در بی بندوباری

خانم زمانی؛ یک بسیجی تولید کننده ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، پیرامون وضعیت اقتصادی کشور گفت: شادی مردم زمانی است که من پول داشته باشم تا به کارشناس و کارگرم بدهم.الان کارشناس شیلات من سر مزرعه دور از زن و فرزند زندگی می کند بر همین اساس سه ماه یک بار می ماند و هر 10 روز یک بار به خانواده اش سر می زند لذا اگر قرار باشد تا کارشناس من هم دست خالی پیش زن و فرزندش برود شادی برای او باقی می ماند؟

زمانی تصریح کرد: شادی من زمانی است که فروش من به موقع باشد. چکی در کار نباشد و اگر هم بود به موقع پاس شود. وقتی کارشناس شیلات من این جا کار می کند شادی را با جیب پر پول برای زن و فرزندش می برد. اگر کارشناس من بعد از سه ماه با پول پیش زن و فرزندش برود حداقل کمی از این دوری او از خانواده اش جبران می شود اما اگر پولی نباشد او هم شاد نیست.

وی گفت: اگر من درآمد لازم را کسب نکنم و نتوانم به موقع حقوق کارشناسم را بدهم او هم شاد نیست. اکنون کار به جایی رسیده که یکی از تولیدکنندگان نزدیک مزرعه ما حاضر شده تا نصف سودش را با دلال شریک شود که دلال حاضر به همکاری نشده است.این درحالی است که دلال باید تنها بین 10 تا 20 درصد سود ببرد.

* ارج و قرب واردکننده از تولیدکننده بیشتر است

این تولیدکننده ماهی افزود: متأسفانه سه عامل دلال، عدم فرهنگ سازی و مصرف به اندازه ماهی در بین مردم و واردات به ما ضربه جدی زده است.

وی تصریح کرد: همین معضل در دیگر صنایع ما نیز وجود دارد بر همین اساس صنعت پوشاک ما یک طور دیگر ضربه می خورد یا صنعت خودرو طور دیگری می لنگد. صنعت دام هم اوضاع آشفته ای دارد به طوری که گوشت از استرالیا وارد کشور می شود ؛ وای بر مسئولین کشوری که برای واردات گوشت مردم محتاج کشور استرالیا باشند. چرا مسئولین تب کریمه کنگو را بهانه واردات بی رویه گوشت از استرالیا می کنند؟

زمانی خاطرنشان کرد: چرا باید یک وارد کننده در این مملکت این قدر ارج و قرب داشته باشد اما بقیه هیچ. مگر بقیه افراد جزء این مردم نیستند؟بر همین اساس بقیه مردم باید زیر خط فقر زندگی کنند اما 4 درصد مردم پول دار باشند. دولت فقرا را فقیر تر و ثروت مندان را ثروت مند تر می کند بر چه اساسی به یک شخصی مجوز واردات 500 میلیون اسپرم را می دهند درحالی که می توان این 500 میلیون اسپرم را بین مزرعه های مختلف تقسیم کرد. چرا باید تنها یک کارگاه نفع ببرد و بقیه متضرر شوند.

ارسال نظرات