رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار:
رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با بیان اینکه ریشه سلامت کشور خودمراقبتی است،بیان کرد: آنچه در مورد توجه قرار دارد شاخص بیماری است و لازم است شاخص سطح سواد سلامتی را بررسی کنیم.
کد خبر: ۸۸۹۲۳۵۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، عبدالرحمان رستمیان، رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به اینکه در این کنگره خود مراقبتی و آموزش بیمار 2 موضوع اصلی مورد پیگیری است، اذعان کرد: خودمراقبتی از آن جهت اهمیت دارد که شخص هنوز بیمار نشده و قصد دارد تا از خود مراقبت کند تا بیمار نشود و در صورتی که کسی که بیمار شد باید بتواند آموزش لازم را برای ابتلا نشدن به عوارض آن بیماری دریافت کند.

رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به اینکه ارتقاء سواد سلامت در واقع همان خودمراقبتی اولیه است، گفت: سواد سلامت یک شاخص خوب است که باید اتفاق بیفتد اما هنوز در کشور نتوانستیم آن را ارزیابی کنیم تا از این طریق وضعیت کشور را مورد بررسی قرار داده و راه‌های رسیدن به سواد سلامت را بیابیم.

رستمیان، بیان کرد: آنچه در کشور مورد توجه قرار دارد شاخص بیماری و مرگ ومیر است و لازم است یک گام به جلو برداشته و شاخص سطح سواد سلامتی را بررسی کنیم.

ریشه سلامت کشور خودمراقبتی است

وی ضمن تأکید بر اینکه ریشه سلامت کشور خودمراقبتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد امکان بروز بیماری‌ها با عوارض متعدد وجود دارد، افزود: همچنین از شاخص‌های دیگر خودمراقبتی فعالیت بدنی، تغذیه درست، آشنایی با سیستم‌های بهداشتی درمانی و غیره را می‌توان نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بسیاری از بیماران آموزش لازم را در مواجه با بیماری خود دریافت نمی‌کنند و تأکید ما بر این است تا مسئولین برنامه‌های خودمراقبتی را تدوین کرده و در این باره کار کنند.

رستمیان، متذکر شد: از سویی در نظام آموزش برای بیماران به خصوص بیماران مزمن که نیازمند آموزش هستند مرجعی مثل کتاب یا سایت قرار دهند تا بتوانند بیماری را مدیریت کرده و زندگی با کیفیت بهتری داشته باشند.

 

ارسال نظرات