در مقبره امامزاده حسن(ع) آلاشت با قدمت 200 سال به موزه باز می گردد

درب مقبره امام‌زاده حسن آلاشت قدمتش بیش از 150 سال و حدودا بین 150 تا 200 سال است و ناصرالدین شاه نیز در سفرنامه خود به این درب اشاره می‌کند
کد خبر: ۸۸۹۱۹۳۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آستان امام‌زاده حسن(ع) در منطقه‌ای ييلاقی آلاشت شهرستان سوادكوه، تقريبا پنج كيلومتری شهر زيرآب واقع شده و دارای آب و هوای نسبتاً مناسب است.

در زمان‌های گذشته این بقعه دارای حجرات حوزه علميه بوده كه طلاب در آنجا به تحصیل و تدريس مشغول بودند.

آنچه روايت بود آنکه امام‌زاده حسن از نسل امام موسی بن جعفر(ع) است.

این مکان زیبا و تاریخی و مقدس داری دربی با قدمت بسیار قدیمی بود که مسؤولان میراث آن را به نجاری سپردند تا از آن حفاظت کند، در حالی که این آثار قدیمی باید در موزه‌ها برای بازدید عموم قرار گیرد که در این راستا احمد باوند سوادکوهی مدیر بنیاد فرهنگ و تاریخ سوادکوه تلاش فراوانی برای حفاظت از این اثر تاریخی انجام داد و با پیشنهاد به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران و نیز شهردار آلاشت موفق شد درب این امام‌زاده با قدمت بیش از 150 سال را در موزه مردم‌شناسی آلاشت قرار دهد.

عبدالکریم پهلون شهردار آلاشت در گفت‌وگو با بلاغ، درباره انتقال درب تاریخی امام‌زاده حسن آلاشت به موزه مردم‌شناسی، گفت: درب امام‌زاده برای بازسازی از جا درآوره شده بود و در یکی از کارگاه‌های نجاری شیرگاه به شکل امانت قرار داشت.

پهلوان افزود: با راهنمایی و حمایت آقای باوند و از طریق مکاتبه با میراث فرهنگی این درب به موزه مردم‌شناسی آلاشت بازگشت پیدا کرد.

http://bloghnews.com/images/docs/files/000304/nf00304916-2.jpg

وی تصریح کرذ: ابعاد آن یک متر در 70 سانتی‌متر و دولنگه است اما این درب بسیار تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد و مرمت این درب نیازمند استاد کار مخصوص دارد.

احمد باوند سوادکوهی مدیر بنیاد فرهنگ و تاریخ شهرستان سوادکوه در گفت‌وگویی با بیان اینکه درب مقبره امام‌زاده حسن آلاشت قدمتش بیش از 150 سال و حدودا بین 150 تا 200 سال است و ناصرالدین شاه نیز در سفرنامه خود به این درب اشاره می‌کند، گفت: در 10 سال گذشته هنگام عکس گرفتن از هنر دست درودگر برجسته شیرگاه آقای عابدی متوجه شدم درب تاریخی امام‌زاده حسن آلاشت در اختیار وی قرار دارد، چند عکس از درب این امام‌زاده گرفتم تا در کتاب "سوادکوه میراث‌دار تبار کهن" استفاده کنم.

باوند افزود: در حدود یک سال گذشته به مدیرکل میراث فرهنگی مازندران پیشنهاد دادم درب امام‌زاده حسن را که در کارگاه نجاری قرار دارد به موزه آلاشت برگردانند که وی پذیرفت، هر چند نوید روزهای سختی را برای اقدام عنوان کردند.

وی تصریح کرد: پس از مشورت با شورای اسلامی شهر آلاشت، پیشنهاد دادم که از طریق میراث فرهنگی و دادن نشانی محل درب، انتقالش به موزه آلاشت انجام شود.

مدیر بنیاد فرهنگ و تاریخ شهرستان سوادکوه یادآور شد: در این راستا از خانم دکتر الطافی معاون پژوهشی میراث فرهنگی مازندران و نیز شورا و شهردار آلاشت و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در این همراهی قدردانی می‌کنم.

 درب تاریخی امام‌زاده حست آلاشت سوادکوه نیاز به مرمت اساسی دارد و نیازمند تلاش گسترده مسؤولان میراث فرهنگی است تا برای حفاظت از آثار تاریخی شهرستان تلاش گسترده انجام دهند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها