مرتضی کارآموزیان درجمع کارکنان سپاه رفسنجان:سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد
کد خبر: ۸۸۹۱۶۹۲
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج درکرمان؛مرتضی کار آموزیان در جمع کارکنان سپاه شهرستان رفسنجان در تعریف سواد رسانه ای اظهار داشت: این نوع سواد یعنی اینکه مخاطب توانایی درک پیام های دریافتی از سوی رسانه و مهمتر از آن توانایی درک پیامی که در پس پیام اصلی از سوی رسانه ارائه می شود را داشته باشد.

وی افزود: به زبان ساده، سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده برچه مبنایی باید استوار باشد.

کارآموزیان خاطر نشان کرد: سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. سواد رسانه ای کمک می کند تا از سفره رسانه ها به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شد.

کارشناس سواد رسانه ای بیان داشت: امروزه که در عصر انفجار اطلاعات و گسترش لحظه به لحظه فضای مجازی در عرصه زندگی روزمره مان هستیم بیش از هر زمان دیگری نیاز به از درک این سواد رسانه ای غافل شویم در دام سوداگران عرصه قدرت رسانه ای گرفتار شده و بی آنکه متوجه شویم وارد گودالی از توهمات ناخواسته می شویم.

وی ادامه داد: در این بین یکی از نمونه های بارز سوء استفاده از فضای مجازی و مهمتر از آنکه سوء استفاده از نداشتن وجود سواد رسانه ای مخاطبان، بروز شایعات مختلف در این فضای سردرگم و ابهام آلود است.

بدون شک هر روز به طریقی با بخشی از این شایعه ها مواجعه می شویم و طبیعتا آن بخش از جامعه که فاقد آگاهی لازم از بازیهای رسانه ای هستند و در واقع سواد رسانه ای پایینی دارند، فریب این شایعات را خورده و چه بسا متحمل ضررهای بسیاری چه در حوزه مالی و چه در حوزه فرهنگی و یا اعتقادی و.... می شوند.

کار آموزیان تصریح کرد: بنابراین ضرورت دارد که همه مردم به ویژه کاربران فضای مجازی خود را مسلط به سواد رسانه ای کرده تا به سادگی فریب بازیهای رسانه ای و همچنین شایعات این عرصه را نخورند.

وی خاطر نشان کرد: در این بین، این وظیفه نهادهای فرهنگی و متولی فرهنگ جامعه است که با برگزاری برنامه هایی و یا تبلیغات محیطی و یا از طریق صدا و سیما و مطبوعات مردم را با اصول سواد رسانه ای بیشتر آگاه کنند.
ارسال نظرات