خبرهای داغ:
در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

بوکان؛ قطب قالی بافی استان شد

یکی از شهر های ایران نیز که مردمان آن نگاه ویژه ای به هنر و صنعت قالی بافی دارند بوکان است که صنعت فرش این شهرستان توانسته است جایگاه منحصر به فردی در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۸۸۹۱۵۸۸
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، هنرریسندگی و بافندگی به عنوان هنری چند هزار ساله همیشه در نزد ایرانیان جایگاه ویژه و مهمی داشته و اکنون نیز با پیشرفت صنعت و علم این هنر همچنان در قالب های مختلفی همچون قالی بافی، گلیم بافی و غیره… به حیات خود ادامه داده است.

قالى در ایران فرآورده اى مثل دیگر فرآورده ها نبوده است. بسیارى از ایرانیان نسبت به قالى در ایران احساسى توأم با عشق و افتخار دارند، یعنى در حالى که به «هنر ایرانى» عشق مى ورزند از اینکه سرزمینشان در تولید قالى هاى بسیار مرغوب و به راستى چشمگیر شهره ى آفاق است، افتخار مى کنند.

یکی از شهر های ایران نیز که مردمان آن نگاه ویژه ای به هنر و صنعت قالی بافی دارند بوکان است که صنعت فرش این شهرستان توانسته است جایگاه منحصر به فردی در سطح کشور به خود اختصاص دهد.

وجود ده ها تعاونی بزرگ و کوچک و همچنین کارگاه های خصوصی با بیش از چند هزار بافنده به عنوان مهمترین صنعت این شهرستان به شمار می آید.

همچنان که عنوان شد هنر و صنعت قالی در شهر بوکان جایگاه ویژه دارد و همین امر سبب شد که به دنبال ایجاد قطب های تولید محصول در کشور با طرح های اقتصاد مقاومتی توسط سازمان بسیج سازندگی کشور این شهرستان به عنوان قطب قالی بافی استان انتخاب و معرفی شد.

در طرح های اقتصاد مقاومتی ضمن ایجاد اشتغال، هر شهرستان در یک محصول به قطب صنعت فراگیر خود تبدیل می شود تا از این طریق بتوان یک هم افزایی بین شهرستان ها و دستگاه های مسئول ایجاد گردد.

به واسطه فراگیر بودن قالی بافی در بوکان نیز این شهرستان به عنوان قطب این صنعت در استان معرفی شود تا تعاونی ها و قالی بافان آن بتوانند از این مزایا در قالب اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.

بهره گیری از دانش و هنر بومی، اشتغال زایی و کمک به خانواده ها از مهمترین اهداف این طرح است که از اول سال ۹۶ و همزمان با سراسر کشور در بوکان نیز آغاز و متولی آن سازمان بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان است.

منابع بانکی و تسهیلاتی مورد نیاز برای این واحدها از طرف سپاه تامین شده و با توجه به نوع فعالیت به آن ها از ۵ تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به هر متقاضی پرداخت می‌شود تا بتوانند با توسعه کارگاه خود به اشتغال زایی نیز کمک کند.

در راستای همین طرح سردار نعمان غلامی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: رویکرد بسیج سازندگی، تسهیل ورود مردم به عرصه های تولید با مدل ها و الگوهای موفق اقتصادی و تولیدی در کشور است.

وی افزود: تا زمانی که مردم وارد عرصه های اقتصادی نشوند نمی توانند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موفق شوند و در مقابل جنگ تمام عیار دشمنان در این عرصه، به پیروزی برسند.

سردار غلامی گفت: خوشبختانه الگوهای زیادی متناسب با شرایط بومی هر منطقه شناسایی شده است و تلاش می کنیم در امتداد وظایف و برنامه های دستگاه های اجرایی، روشهای دیگری را نیز برای توسعه اقتصادی مردم محور شناسایی و اجرایی کنیم و در هفته بسیج با همکاری سازمان دامپزشکی ۱۴ میلیون رأس دام را در مقابل بیماری نیوکاسل واکسینه خواهیم کرد که در سلامت و بهداشت محصولات دامی و همچنین تقویت اقتصاد دامداری و روستایی مؤثر خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: هدف ما تسهیل حضور مردم در عرصه تولید است و تکیه مؤثر به منابع غیرمردمی مانند شبکه بانکی نداریم اگرچه تسهیلات ارزان قیمت بانکی می تواند به ما کمک کنند و بانک مهر اقتصادی ایران همکاری خوبی داشته است اما نمی توان همه برنامه ها را به امکانات خارج از اراده مردمی وابسته کرد.

وی افزود: ظرفیت ها و توانمندی های مردمی بسیار زیاد است و اگر شناسایی و به کار گرفته شود در حوزه اشتغال نیز مؤثر خواهد بود و نباید به دنبال استخدام در بخش دولتی باشیم و رویکرد جدید و تمرکز ما در سال اقتصاد مقاومتی توسعه صنایع تبدیلی روستایی و کشاورزی است چون حداقل ۱۹ درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات از دسترس خارج می شود و تلاش می کنیم در لنگرود که قطب تولید برنج است قطب تولید نان برنجی را با استفاده از برنج های خرد ایجاد کنیم.

سردار غلامی گفت: راهبرد رهایی بخش برای نظام اسلامی تکیه بر اقتصاد مقاومتی است که امتداد همه پیروزی های نظام و حافظ آرمان های رزمندگان و شهداء و جانبازان و امام راحل است تا نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند ضمن تقویت کارآمدی خود الگویی موفق به دیگر کشورها نیز ارائه دهد.

وی افزود: پس از تشریح و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دو سال گذشته و همچنین اجرای کارهای مدل ساز در سال ۹۵ به سمت ایجاد قطب های اقتصادی حرکت کرده ایم و تلاش می کنیم اقتصاد کشاورزی و روستایی را در نظام خوشه بندی وارد عرصه های نوین بسته بندی و صادرات کنیم تا طرف های تقاضای این محصولات نیز افزایش یابد.

همچنین مسئول بسیج سازندگی سپاه شهدا نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج گفت: در سال ۹۵ بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخت شده که در همین زمینه برای ۴۵۰۰ خانوار ایجاد اشتغال شد.

سرهنگ پاسدار رحمانی افزود: در سال ۹۶ تاکید بر صنایع تبدیلی و ظرفیت بالقوه هر شهرستان تحت عنوان قطب های هر شهرستان که با تسهیلاتی کم بهره تر از سالهای گذشته واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: بوکان به واسطه پیشینه درخشان خود در صنعت قالی بافی به عنوان قطب این صنعت در استان انتخاب و امید است در این راستا نیز بتوانیم با اهدای تسهیلات کم بهره در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال نقش ویژه ای داشته باشیم.

بی گمان این طرح در هنگامی که بوکان بالاترین میزان بیکاری در استان را دارد می تواند تاثیر شگرفی بر کاهش میزان آمار بیکاری داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار