احمدی‌لاشکی:

تاکید آموزش‌وپرورش برای جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی اشتباه است

نایب‌رئیس کمیسیون‌آموزش وضعیت جذب و بازنشستگی معلمان را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۸۹۱۲۲۶
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج قاسم احمدی لاشکی با اشاره به لزوم ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان گفت: در برنامه 5ساله توسعه ششم در ماده63 مصوب شد که از این به بعد جذب هرگونه نیروی انسانی برای آموزش و پرورش صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه شهیدرجایی خواهد بود بنابراین نمی‌توان جز این مسیر نیروی جدیدی را در آموزش و پرورش داشت.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش وضعیت خوبی نیست، افزود: درحال حاضر 928هزار نفر فرهنگی در کشور وجود دارد؛ سال گذشته 40هزار نفر بازنشسته شدند، امسال 60هزار نفر و سال آینده 75هزار نفر بازنشسته خواهند شد؛ سال 1398 تعداد بازنشستگان به 85 هزار نفر می‌رسد و در سال 1399، صدهزار نفر و در سال 1400، صد و 10هزار نفر بازنشسته می‌شوند.

بیش از 400 هزار نفر از فرهنگیان تا سال 1400 بازنشسته می‌شوند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا سال 1400 بیش از 400 هزار نفر از فرهنگیان در کشور بازنشسته می‌شوند و با اشاره بهمیزان پذیرش دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: 64 واحد پردیس دانشگاه فرهنگیان در مراکز استان‌ها و 34واحد نیز در خارج از مراکز استان‌ها یعنی 98 واحد در کشور وجود دارد که اگر هرکدام در 4سال هزار نفر را بخواهند پرورش دهند و خروجی داشته باشند، 98هزار می‌شود و طبیعتاً با بحران نیروی انسانی در آینده مواجه‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به طرح‌هایی که مجلس در مورد استخدام حق‌التدریسی‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ... دارد، خاطرنشان کرد: این نیرو‌ها مشمول تبصره10 ماده17 قانون می‌شوند یعنی کسانی که ماقبل 26/7/1391 مشمول بودند بنابراین نیروی انسانی جدید نیستند ضمن اینکه هرکدام از این افراد 8سال، 10سال، 12سال بعضاً شاید 14سال در کلاس‌های درس هستند و آموزش می‌بینند، مراکز ضمن خدمت برای آن‌‌ها آزمون گذاشته و سال‌های سال نیز بوده‌اند.

وی در ادامه گفت: با توجه به همه موارد یاد شده، نمایندگان مجلس نخواستد این افراد بدون آزمون وارد آموزش و پرورش شوند؛ هزار و اندی از این افراد به صورت نیروهای حق‌التدریس و خرید خدمتی‌آموزشی و نیروهای پیش‌دبستانی هستند و حدود 7 تا 7هزار و پانصد نفر نیز جا مانده‌اند که مشمول این قانون بوده‌اند اما سال گذشته از آنها استفاده نشده است که جمع آنها 30هزار نیرو می‌شود که در حال حاضر آموزش و پرورش نیز به همه آنها نیاز دارد.

احمدی لاشکی تصریح کرد: با توجه به موارد یاد شده همچنین مجلس خواسته این افراد علی‌رغم اینکه این‌همه سال کلاس رفتند و معلم هستند و تدریس می‌کنند، باید به کلاس درس بروند و یکسال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببینند و در پایان دوره نیز نمره بیاورند و در آزمون‌ها شرکت کنند و آنچه که بیرون درباره کارشناسی نبودن این طرح‌ها گفته می‌شود قضاوت منصفانه‌ای نیست و اطلاعات آنها جامع نیست که مجلس به دنبال چه چیزی است.

معلمان باید الزماً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب شوند

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته این مسائل در مجلس و صحن علنی مطرح و نتیجه آن هر چه که شد اعلام می‌شود اما الزاماً خروجی تمام کسانی که معلم خواهند شد باید حتماً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و این عین قانون است و غیر از این نیز راهی ندارد و شاخص‌ترین موضوع سند تحول بنیادین نیز مربوط به معلمان است که باید آموزش‌های لازم را ببیند و از این طریق خروجی داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر استخدام از طریق آزمون استخدامی گفت: اشتباه می‌کنند چراکه تا این نیرو‌های فعلی تعیین تکلیف نشده‌اند نباید نیروی جدیدی بگیرند؛ این‌ها می‌خواهند بر اساس ماده28 اساسنامه که یک دوره  حدود 6ماه تا 1ساله است آموزش ببینند و اینطور نیست که از دانشگاه فرهنگیان دوره 4ساله دیده باشند و افراد با لیسانسی که دارند، در آزمون شرکت کرده‌اند و متفاوت است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث اصلی این است که دانشجویان متقاضی معلمی 4سال دانشجوی دانشگاه فرهنگیانباشند، افزود: البته در حال حاضر طرح جدید 2+2 نیز در حال آماده شدن است که اگر این افراد 2سال در دانشگاه درس خوانده‌اند، بتوانند به دانشگاه فرهنگیان انتقال پیدا کنند که دوسال بعدی را در دانشگاه فرهنگیان درس بخوانند.

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات