مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری استان کرمان:
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری استان کرمان مطرح کرد: تاکید بر پوشیده بودن علاوه برفطرت انسانی در شریعت ما نیز تاکید شده است چون ما بین آنچه که فطرت و دین می گوید یک ملازمه و ارتباطی وجود دارد و این دو مکمل یکدیگر هستند.
کد خبر: ۸۸۹۱۱۶۶
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، فاطمه السادات حسینی مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری استان کرمان در خصوص فلسفه حجاب و اینکه حجاب یک نیاز درونی یا یک نیاز بیرونی است، گفت:  حجاب یک حکم الهی و یک حق و الله و حق الناس است. حجاب یک حسی در وجود ما پدید می آورد که آن حیا نامیده می شود درواقع خداوند یک فضیلت درونی برای ما قرار داده به نام حیا که این فضیلت درونی اگرحفاظت و صیانت شود رشد می کند وموجب یک فضیلت بیرونی می شود نتیجه آن فضیلت بیرونی این پوششی است  که ما داریم.
 
 
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری استان کرمان افزود: پوشش هم برای زن وهم برای مرد عنوان شده چون معتقدیم حیا و غیرت دو فضیلت درونی انسانی هستند در خانم حیا پررنگ تر است در مردها  غیرت، هر چه فضیلت های درونی حیا و غیرت بیشتر باشند فضیلت های بیرونی بیشتر نمود می کنند.
 
 
وی تصریح کرد: اگر نگاهمان به حجاب یک نگاه انسانی و فطری باشد با توجه به تفاوت های جسمانی، روانی و ضائقه ای زن و مرد این دو را ازهم تفکیک می کنیم و تکالیف و وظایف را هم متناسب با تفاوت های فیزیولوژیکی که دارند تقسیم می کنیم  درواقع هم از نگاه جنسیتی وهم از نگاه شخصیتی، که در این مورد می توان به بحث حجاب اشاره کرد.
 
 
حسینی بیان کرد: به واسطه آن لطافت و ظرافتی که خداوند در وجود زن قرار داده او را به عنوان مظهر جمال و جلال ، زیبایی و ربوویت خودش معرفی کرده و در فطرت انسانی زن حیا و حجاب را قرار داده که با این فضائل درونی و بیرونی بتوانیم از خودمان صیانت و مراقبت کنیم.
 
 
این استاد دانشگاه و حوزه عنوان کرد: تاکید بر پوشیده بودن علاوه برفطرت انسانی در شریعت ما نیز تاکید شده است چون ما بین آنچه که فطرت و دین می گوید یک ملازمه و ارتباطی وجود دارد و این دو مکمل یکدیگر هستند درواقع آنچه را که پیامبر درونی من وحی و ابلاغ می کند آن فطرت و سرشت خدایی من است و آنچه را هم که پیامبر بیرونی وحی و ابلاغ می کند، به من انسان با هم هماهنگ هستند و ما باید برای رسیدن به هدف فلسفه آفرینش که سعادت و رستگاری است این هماهنگی را حفظ کنیم.
 
 
وی ابراز کرد: برای اینکه به سعادت و قرب الهی برسیم باید بر اساس موازین راهنما و الگو و شریعت معرفی شده گام برداریم تا به آن مقصود و مقام خلیفه الهی برسیم پس درگام اول باید ساختارمعرفتی و بصیرتی انسان ها را بارور و تقویت کنیم درواقع باید به این باور برسیم که من یک انسانم با حیوان، نبات و جماد و… تفاوت دارم؛ انسانی که خداوند آن را با قدرت عقلانیت مزین و با نیروی اراده همراه کرده و برای آن اهداف عالی قرار داده است. خداوند زن را به عنوان ام البشر معرفی کرده یعنی مادر بشریت و یک سری احکام و دستوراتی برای او تدوین کرده که از او صیانت و حفاظت کند تا بهداشت روان و امنیت خاطر در جامعه برایش ایجاد شود.
 
 
حسینی در خصوص علاقه ذاتی انسان به پوشش و پوشیده بودن بیان کرد: وقتی به مسافرت می رویم اگر در مسیر راه مکانی نباشد برای استراحت و ما یک چادر مسافرتی داشته باشیم قطعا گرایش همه به استراحت در چادر است  در واقع  جایی که حفاظت و صیانت شوند و همیشه در اینگونه موارد اولویت به خانم ها داده می شود چون بیشتر در معرض آسیب اند و زیبایی ها و جذابیت هایی در وجود زن است که مرد به سمت آن ها گرایش دارد و اگر این گرایش ها در چارچوب خودش محقق نشود امنیت و بهداشت روانی زن را به خطر می اندازد.
 
 
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: هر کجا که خلاف فطرت الهی گام برداریم در ابتدا خیلی معذبیم به طور مثال اگر نماز را بگذاریم کنار اگر روزه خواری کنیم اگر حجاب را برداریم در ابتدا عذاب وجدان داریم چون مخالف فطرت و ذات الهی خودمان حرکت می کنیم اما وقتی عادت شد و جو جامعه هم با آن همسو باشد ما راحت تر حرکت می کنیم پس بنابراین آن ساختار اعتقادی و معرفتی باید خوب پای ریزی شود تا اندیشه ما اقناع شود و این آگاهی را مربیان، معلمان و خانواده باید به فرزندان ما بدهند.
 
 
وی در ادامه افزود: اگراین آگاهی صورت نگیرد زیرساخت های فکری تقویت نمی شود و اگر این باورها تقویت نشود خلاء ایجاد می شود و این خلاء با آن هجمه ها و فعالیت های فرهنگی که دشمن در جامعه ایجاد کرده  پر می شود وقتی خلاء های اعتقادی با اینجور موارد پر شود در حقیقت آرام آرام روپوشی بر آن فطرت انسانی کشیده می شود در ابتدا شاید کمی مقاومت کنیم ولی آرام آرام تسلیم می شویم.
 
 
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری استان کرمان بیان کرد: فطرت الهی و انسانی ما با حجاب، غیرت، عفاف،انسانیت و خوبی های دین همراه است و هر انسانی در هر کجای دنیا باشد اگر بعد فطری او آسیب ندیده باشد از ولنگاری، شهوترانی، فساد اخلاقی، انزجار دارد در نتیجه  بحث حجاب و عفاف یک امر فطری است اما چون از اعتقاد و اندیشه خود مراقبت نکرده ایم موجب شده که مسیر را اشتباه برویم.
 
 
وی بیان کرد:امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:« مردم را به غیر زبان خود به مذهب خویش دعوت کنید تا پارسایی و سخت کوشی در عمل و عبادت و نماز شما را ببینند زیرا این ها خود بهترین مبلغند» عمل انسان ها بیانگر شعور و درک و فهم آن ها از انسانیت است و در بحث عفاف و حجاب هم باید والدین و مربیان با عمل خود آنچه که لازم است را به فرزندان خود بیاموزند؛ بایدها و نبایدهای دین را زیبا معرفی کنند همانطور که مسائل دنیایی و زرق و برق آن را به بهترین نحو از طریق فیلم، سینما و رسانه ها بیان می کنیم مسائل دینی را هم به همان زیبایی و جذابیت بیان کنیم و اگر غیر از این باشد چه انتظاری داریم کسی جذب مسائل دینی شود.
 
 
حسینی اولین اقدام در حجاب را باور داشتن آن دانست و افزد: یک زن باید به این باور برسد که امنیت، سلامت و بهداشت روان او با حجاب تامین می شود.تحمیل کردن حجاب جواب عکس می دهد ما نباید حجاب، این مسئله لطیف و ظریف را با یک برخوردهای جاهلانه و جبارانه ترویج دهیم.
 
 
وی بیان کرد: فلسه دوم حجاب را می توان حفظ بنیان خانواده دانست؛ آسیب های اجتماعی مثل طلاق یا بی رغبتی جوانان به امر ازدواج  که در جامعه زیاد شده یکی از دلایلش همین بی بندوباری و ولنگاری است که باعث از هم پاشیدن خانواده ها می شود بی حجابی و بی بند باری نه تنها به فرد آسیب می زند به خانواده ها هم آسیب می زند خیلی از خانواده ها مذهبی هستند خودشان نقشی ندارند دیگران باعث شده اند که زندگی آن ها از هم بپاشد پس اثر بی حجابی صرفاً فردی نیست.
 
 
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری استان کرمان در پایان پیرامون حجاب مرد افزود: در بحث حجاب خداوند به مردها هم خطاب کرده است سوره نور آیه ۳۱  می فرماید نگاه نکنید چشمان خود را بپوشانید اول گفته مومنین بعد فرموده والمومنات و بعد از آن از حجاب زنان گفته است .ما اگر دین را قبول داریم باید همه چیز آن را بپذیریم نه اینکه سلیقه ای برخورد کنیم هرکجا را دوست داشتیم اجرا کنیم هر کجا را دوست نداشتیم اجرا نکنیم  و ازاثرات سوء بی ححابی که هم فردی و هم خانوادگی و اجتماعی است غافل نشویم.
 
انتهای پیام/

ارسال نظرات