بهترین راه توسعه اقتصادی رودبار شکوفایی بخش تعاونی‌هاست که مبانی ان مشارکت و همکاری مردم است که این امر منوط به آموزش و ترویج روحیه مشارکت و یاریگری در سطح شهرستان است.
کد خبر: ۸۸۹۰۶۹۵
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، 
احمد فلاحی شاه آباد کارشناس ارشد علوم اجتماعی یادداشتی با موضوع تعاون حلقه مفقوده رودبار جنوب منتشر کرده است:
 
در ابتدا ضروری است که نظام های اقتصادی که در جهان کاربرد دارند معرفی شوند ۱-نظام اقتصاد دولتی: در این نوع اقتصاد تمام منابع و امکانات در اختیار دولت و دستگاههای دولتی است کشورهای مانند ایران، خاورمیانه و کشورهای آفریقایی از این الگو استفاده می کنند، در این الگو دولت با تقلید از فعالیت های اقتصادی در دیگر کشورها  بدون اینکه با زمینه های فرهنگی و اقتصادی جامعه خود مطابقت داشته باشد به کار می برد.
 
چنین نظامی اقتصادی پیامدهایی از قبیل رانت، اختلاس و فساد رخ می دهد. ۲- نوع دوم اقتصاد که بیشتر کشورهای اروپا و امریکا شمالی از آن بهره می گیرند اقتصاد بخش خصوصی یا همان اقتصاد آزاد است.
 
در این نظام اقتصادی با توجه به پیشینه اقتصادی بخش خصوصی از بخش دولتی، مستقل است و بازار را بخش خصوصی اداره میکند.
 
با در نظر گرفتن این نظام های اقتصادی روشن می شود که اقتصاد دولتی در ایران موفق عمل نکرده حتی پیامدهای جبران ناپذیری به بخش اقتصادی جامعه هم وارد کرده است اگر بخوهیم علت شکست اقتصاد دولتی در ایران را در نظر بگیریم به جدایی جامعه از اقتصاد و دولت اشاره کرد یعنی زمانی که جامعه فرهنگ کار و روحیه پیشرفت نداشته باشد و فکر و ذهن اعضای جامعه ما درگیر گرفتن تسهیلات و منابع از دولت می باشد و یا زمانی که حتی گرفتن مهارت و سواد هم دولت  تعیین می کند و بازار و جامعه به این مهارت ها نیاز ندارد که امروزه سیل عظیم بیکاران بدون مهارت یکی از پیامدهای جدایی جامعه از اقتصاد و دولت است. شهرستان رودبار در جنوب استان کرمان هم از این پیامدها مستثنی نبوده است؛ بیکاران بدون مهارت، تقلید طرح های اقتصادی از شهرهای دیگر بدون در نظر گرفتن پتانسیل ها و توانمدی های بخش های روستایی و شهری در این شهرستان بزرگترین مانع برای پیشرفت اقتصادی در این شهرستان است.
 
اگر بخواهیم نظام اقتصادی را نام ببریم که دارای ویژگی های مشارکت جویی و همکاری اعضای جامعه با یکدیگر است یعنی طرح آشتی جامعه با اقتصاد توجه به بخش تعاونی ها است.
 
تعاون به عنوان راه سوم توسعه برگرفته از مبانی دین مبین اسلام است که با همکاری و مشارکت مردم و سرمایه گذاری اندک در این بخش شاهد توسعه پایدار خواهیم بود.
 
در این نظام اقتصادی دولت فقط ناظر و داور می باشد نه اینکه دولت خود یک کارفرمای اقتصادی باشد زیرا زمانی  اقتصادی دولتی شود میزان مشارکت مردم در آن کمتر می شود.
 
پس اگر هدف توسعه انسان و ظرفیت و توانایی های آن است بهترین ابزار هم همین انسان است.
 
پس به همین دلیل بهترین راه توسعه اقتصادی رودبار شکوفایی بخش تعاونی‌هاست که مبانی ان مشارکت و همکاری مردم است که این امر منوط به آموزش و ترویج روحیه مشارکت و یاریگری در سطح شهرستان است.
 
اولین راهکار در جهت گسترش تعاونی‌ها در رودبار جنوب توجه به آموزش تعاون در سطوح آموزش‌های رسمی شهرستان است و به همین منوال ضرورت ایجاد درسی به‌عنوان مبانی تعاون در سطح هنرستان‌ها شهرستان لازم است؛ و دوم ایجاد رشته تعاون در سطح دانشگاه‌ پیام نور و یا آزاد اسلامی که زیرمجموعه رشته علوم اقتصادی و اجتماعی است بیش‌ازپیش به‌ضرورت اموزش روحیه همیاری و همکاری در سطح منطقه می‌گردد و گام‌به‌گام در جهت تحقق شکوفایی اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری در منطقه منجر خواهد شد امیدواریم مسئولین امر نسبت به این امر اهتمام جدی نشان دهند.
 



رودبار ما
ارسال نظرات