حجت‌الاسلام بشکانی گفت: آمریکا در پایین‎ترین سطح ممکن به برجام پایبند بوده است.
کد خبر: ۸۸۹۰۵۹۸
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج زا بافق، خطیب جمعه شاهدیه یزد در رابطه با دومین سال امضای برجام گفت: این برنامه دو مشکل اساسی داشت نقطه‌ضعف اول اینکه که دولتی‌ها آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین وحی نازل دولت یازدهم تلقی کردند و کاری کردند که مردم با صدها امید فکر کنند همه زندگی آن‌ها در برجام نهفته است. نقطه‌ضعف دوم این بود که دولت در حوزه اجرا زودتر از آن‌ها شروع کرد و عملاً متوجه شدند که آمریکا طرف اصلی است و کشورهای دیگر بدون اجازه آمریکا حتی آب هم نمی‌توانند بخورند و این کلاه را بر سر مردم ایران گذاشتند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی افزود: در آخرین اظهارنظر، وزیر امور خارجه اعلام کرده که آمریکا در پایین‌ترین حد ممکن در برجام متعهد بوده است، کدام کار را انجام داده؟ مثلاً قصد پاره کردن برجام را داشته و این جز زشت‌ترین حرف‌هایی است که به قول خودشان دیپلماتیک زده است.

وی در خصوص اجرائی شدن این توافق تصریح کرد: پایین‌ترین حد یعنی اینکه 5 یا 10 درصد توافق را اجرا کرده باشد آیا بندی را اجرا کرده است؟ همه شرایطی را که در بحث تحریم‌ها است همچنان هست. اگر بعضی از کشورها و شرکت‌های خارجی با ایران قرارداد می‌بندند ربطی به برجام ندارد و اگر برجامی در کار نبود بازهم قرارداد بسته می‌شد.

بشکانی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از برجام دو سال است که نفت آزاد می‌فروشیم آیا پول آن را مستقیم به ما می‌دهند؟ هرگز پولی به ایران نمی‌دهند و چرا به مردم دروغ می‌گویند؟ اگر پولی به داخل ایران می‌آید چرا مشکلات مردم حل نمی‌شود؟ نفت می‌فروشیم ولی پولش در صندوقی که زیر نظر همین برجام است واریز می‌شود و در قبال آن کالا به ما می‌دهند اصل مطلب این است که آمریکا سر مردم ایران کلاه گذاشت وهمان روز اول رهبر معظم انقلاب فرمودند ولی متأسفانه کسی گوش نکرد.

خطیب جمعه شاهدیه یزد در رابطه با اثرات برجام بیان داشت: در جریان برجام هسته‌ای را نابود کردند، جلوی فنّاوری و تحقیقات دانشمندان را گرفتند ضمن اینکه ملت ایران را هم تحقیر کردند. اگر هم دولت اعتراف کند مشکلی را حل نمی‌کند چون کارها انجام و تعهدات هم انجام‌شده و به‌جای اینکه تلاش کنیم چشمه‌های فساد را ببندیم چشمه‌های هسته‌ای را پر از بتن کردیم.

ابراهیمی بشکانی در خصوص نحوه تعامل با جهان نیز عنوان کرد: منظور از تعامل یعنی تسلیم در برابر دنیا است؟ این‌یک سؤال است مگر ما در این ۳۷ سال انقلاب با دنیا درگیر بودیم و وقتی این‌ها روی کارآمدند تعامل برقرار شد. تعامل ازنظر این‌ها یعنی تسلیم شدن در برابر دنیا، خودشان هم می‌دانند. مگر مردم ما به سراسر جهان مسافرت نمی‌کنند منظور این‌ها از تعامل، تعامل با دولت‌ها و درنتیجه تسلیم در برابر آمریکا است.

وی در رابطه با تعامل کشورهای منطقه با آمریکا اظهار داشت: آمریکا یک نظام سلطه است نه یک کشور، بیشترین تعامل با آمریکا را کشورهای منطقه دارند چه بلاهایی سر این کشورها آورده است؟ بعضی از افراد جاسوس هستند و بعضی از آن‌ها پست و مقامشان را درگرو وادادگی می‌بینند.

ارسال نظرات