دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان در گفت‌وگو با «بسیج»:
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان نهادینه نشدن فرهنگ امر به معروف و نبود بینش و آگاهی کافی و لازم در این امر را از عوامل اصلی کم‌توجهی به این فریضه الهی و اسلامی دانست.
کد خبر: ۸۸۹۰۵۱۲
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
محمدعلی پاکدل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، به بیان جایگاه دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام پرداخت و اظهارکرد: این فریضه الهی دو جزء از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام است و به دلیل جایگاه والایی که در شرع مقدس اسلام دارند در ۳۰ آیه از آیات قرآن کریم با الفاظ و عبارات مختلف در این خصوص نازل‌شده است و علاوه بر آن در سخنان ائمه معصومین(ع) نکات فراوان و مهمی در منابع و متون معتبر حدیث ثبت و ضبط شده است.

پاکدل ادامه‌داد: متاسفانه امروزه از این دو فریضه به عنوان دو واجب فراموش‌شده یاد می‌شود که برای به جریان‌افتادن آن «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» تأسیس و در سال ۹۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره به تصویب و برای اجرا به این ستاد اعلام شد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان خاطرنشان کرد: طبق دستورات دینی و اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل به عهده مردم نسبت به یکدیگر و دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.

پاکدل یادآورشد: در این قانون وظایف متولیان مشخص شده است و اهداف راهبردی آن شامل ترویج و تعمیق فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ارتقای کارآمدی نظام اجرایی امر به معروف و نهی از منکر، حمایت و ارتقای منزلت و کارآمدی آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌شود.

وی علت کم‌توجهی به این فریضه مهم الهی و اسلامی را از یک‌سو ریشه در موانع روحی و روانی همچون ترس و سازش‌کاری افراد بیان کرد و گفت: از سوی دیگر موانع فرهنگی همچون نهادینه نشدن فرهنگ امر به معروف و نبود بینش و آگاهی‌های لازم در این امر است که امیدوارم با اجرایی‌شدن قانون جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر زمینه لازم برای اجرای این فریضه محقق شود.

پاکدل تصریح کرد: با توجه به ماده ۱۸ قانون تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری، مؤسسات و شرکت‌های خصوصی و مراکز و اماکن عمومی و واحدهای صنفی موظف به رعایت این قانون می‌باشند، از این رو ستاد امر به معروف شهرستان با اطلاع‌رسانی دقیق به رؤسای ادارات و شرکت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم موظف به تشکیل شوراهای امر به معروف در ادارات هستند، البته باید فرهنگ‌سازی در خصوص این دو فریضه را از خود نهادهای دولتی آغاز کرد.

وی عزم همگانی، افزایش بینش اجتماعی، افزایش قدرت وجدان اجتماعی، ارائه الگوهای مناسب، استفاده صحیح از ابزار و رسانه و روش‌های تبلیغی تاثیرگذار را از جمله راهکارها برای گسترش این فرهنگ در سطح جامعه برشمرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد شهرستان و فعال کردن دبیرخانه ستاد آموزش اعضای ستاد شهرستان، دیدار با خانواده شهید امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان و شناسایی و اولویت‌بندی معروفات و منکرات در سطح شهرستان از جمله مهم‌ترین اقدامات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فریمان است.

وی در پایان گفت: تشکیل شوراهای امر به معروف ادارات ، مساجد، مدارس و اصناف و نظارت بر آن‌ها از دیگر اقدامات این ستاد در طول یک سال اخیر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها